Σύγχρονες μορφές τέχνης και δημοτική πρωτοβουλία

10 Αυγούστου 2016

Tzora-Culture_15_UP

Η τέχνη έχει ως αποστολή της να ηθικοποιήσει το άτομο προβάλλοντας τις αιώνιες, διαχρονικές ηθικές αξίες. Με αυτόν τον τρόπο τον αποδεσμεύει από τα κατώτερα ένστικτά του και τα πάθη του. Μέσα από την τέχνη κατακτά, λοιπόν την εσωτερική του ελευθερία, ψυχαγωγείται και μεταφέρεται σε άλλους κόσμους, όμορφους, έξω από τα πλαίσια της λογικής, προσφέροντας του διέξοδο από την πιεστική ρουτίνα της καθημερινότητας. Ο Δήμος Αχαρνών στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσει αξιόλογες δράσεις σε σύγχρονες μορφές τέχνης μέσα από τα Νομικά του πρόσωπα και την Κοινωφελή Επιχείρηση. Από την Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτισμού και Εκπαίδευσης λειτουργούν τα τμήματα:

Μουσική

Στο Δήμο Αχαρνών λειτουργούν τμήματα Φιλαρμονικής, Ορχήστρας και Ωδείου. Το επίπεδο σπουδών στα ανωτέρω τμήματα είναι πολύ υψηλό, παρέχοντας την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση  στους σπουδαστές, την αξιοποίηση των δεξιοτήτων τους, τη συνεχή αξιολόγηση και προβολή των προσπαθειών τους. Διδάσκονται πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο, κλασική κιθάρα, ηλεκτρική κιθάρα, φλάουτο, κλαρινέτο, σαξόφωνο, αρμόνιο, ακορντεόν, βυζαντινή μουσική, υποχρεωτικά και ανώτερα θεωρητικά, μουσική προπαιδεία, φωνητική και ορθοφωνία, ελαφρό τραγούδι, σαντούρι,  μπουζούκι, μπαγλαμάς και ποντιακή λύρα.

Εικαστικές Τέχνες

Στο Δήμο Αχαρνών λειτουργούν τμήματα Γλυπτικής, Ξυλογλυπτικής, Κεραμικής και Ζωγραφικής. Με το μεράκι, τη φαντασία των δασκάλων και των μαθητών δίνεται μορφή σε άψυχα υλικά, όπως ο πυλός, ο γύψος και το ξύλο. Υλικά από τη μητέρα φύση. Μαθητές και καθηγητές δημιουργούν αριστουργήματα. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης οι μαθητές παρακολουθούν σεμινάρια και επισκέπτονται συχνά γλυπτοθήκες, μαθαίνοντας παραδοσιακές τεχνικές.

Στα πλαίσια του μαθήματος της Ζωγραφικής διδάσκεται ελεύθερο σχέδιο και χρώμα. Επίσης λειτουργεί και προπαρασκευαστικό τμήμα για την εισαγωγή στη Σχολή Καλών Τεχνών. Η φοίτηση συνοδεύεται από εκπαιδευτικές εκδρομές και εκθέσεις σε μουσεία, πινακοθήκες. Στo μάθημα της Αγιογραφίας διδάσκεται η τεχνική της Βυζαντινής Ζωγραφικής, με προετοιμασία του ξύλου και σχεδίαση της εικόνας.

Χορός

Στο Δήμο Αχαρνών λειτουργούν τμήματα Παραδοσιακών και Μοντέρνων χορών, και Μπαλέτο. Σκοποί του τμήματος Παραδοσιακών χορών είναι σαφώς η εκμάθηση τους, αλλά και η διατήρηση και διάδοση της χορευτικής παράδοσης της Ελλάδας και ιδιαίτερα των Αχαρνών. Εμφανίζεται σε πολλές εκδηλώσεις του Δήμου και έχει δώσει παραστάσεις σε πόλεις της Ελλάδας και στο Εξωτερικό. Διαθέτει ιματιοθήκη με στολές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας (είτε αυθεντικές, είτε πιστά αντίγραφα) και βέβαια την Αχαρνική Παραδοσιακή Νυφική φορεσιά της «Γρίζας», που είναι φτιαγμένη σύμφωνα με την παραδοσιακή τεχνική του κεντήματος

Θέατρο

Στο τμήμα θεατρικής αγωγής που δημιουργήθηκε το 1994, λειτουργούν ομάδες παιδικές, εφηβικές και ενηλίκων. Όλα αυτά τα χρόνια έχουν δοθεί εξαιρετικά δείγματα δουλειάς, μέσα από καλές θεατρικές παραστάσεις και εκτός των ορίων του Δήμου. Στόχος είναι να γνωρίσουν νέοι και παιδιά τη θεατρική λειτουργία, να απελευθερωθεί η φαντασία τους και να έρθουν στην επιφάνεια οι έμφυτες ικανότητές τους.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στο Θέατρο ΑμεΑ Αχαρνών (ΘΕ.ΑΜ.Α). «Τα άτομα με αναπηρία έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας[1]».

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γεννήθηκε για την πόλη των Αχαρνών και όχι μόνο, το θεατρικό τμήμα για ΑμεΑ, με την επωνυμία «Θε.αμ.α». Οι κύριες δράσεις του τμήματος είναι :

–  η υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Αριστοφάνης, Το έργο του κωμικού ποιητή και οι Αχαρνείς». Δικαίωμα συμμετοχής έχουν και τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες

– η δημιουργία του θεατρικού εργαστηρίου για ΑμεΑ.

– η συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα του Δήμου για την από κοινού υλοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων παιδαγωγικού κυρίως χαρακτήρα.

Το θεατρικό τμήμα ΑμεΑ στοχεύει στην ίδρυση της πρώτης Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης για άτομα με κινητικά κυρίως προβλήματα (θα συμπεριλαμβάνονται και άλλες παθήσεις), επιδιώκοντας έτσι τη μεταβολή του μέχρι στιγμής υφισταμένου καθεστώτος, καθώς με τον υφιστάμενο κανονισμό περί αρτιμέλειας που έχει θεσπίσει το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού για την εισαγωγή των υποψήφιων ηθοποιών στις Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης, αποκλείονται εντελώς αδικαιολόγητα τα άτομα με ειδικές ανάγκες από τον χώρο του θεάτρου, της θεατρικής έκφρασης και εκπαίδευσης.

[1]  Άρθρο 21 του Συντάγματος.


Παρατήρηση: Το παρόν κείμενο αποτελεί τμήμα της Διπλωματικής Εργασίας «Τοπική Αυτοδιοίκηση και Πολυπολιτισμικότητα. H περίπτωση του Δήμου Αχαρνών» της φοιτήτριας του Ελληνικού  Ανοικτού Πανεπιστήμιου (Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, ΔΙΟΙΚΗΣΗ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ  ΜΟΝΑΔΩΝ) και πολιτικής επιστήμονος κ. Φωτεινής Τζώρα. Η εργασία εκπονήθηκε με α’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Τριανταφυλλοπούλου Αθανασία, β’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Συλαίου Στυλιανή και Ακαδημαϊκό υπεύθυνο τον κ. Μπαντιμαρούδη Φιλήμονα, δημοσιεύεται, δε, εμπλουτισμένη σε συνέχειες από την ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ.

Διαβάστε το προηγούμενο τμήμα της εργασίας εδώ