Η δικτυακή πύλη e-Twinning

5 Σεπτεμβρίου 2016

Etwin small

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/2bSN8rQ]

Το e-Twinning που είναι μια συνεργατική δράση, η οποία μπορεί να οριστεί και ως «αδελφοποίηση» δύο σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, μέσω του Διαδικτύου, τους δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας για την από κοινού ολοκλήρωση μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Με τη συνδρομή και αξιοποίηση των ΤΠΕ δίνεται η ευκαιρία σε μαθητές και δασκάλους σχολείων με άλλη εθνική, θρησκευτική, πολιτισμική  ταυτότητά ν’ αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης. Έτσι προωθείται η διαπολιτισμικότητα, επιτυγχάνεται η εξάλειψη της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, προωθείται ο διάλογος και επιτυγχάνεται μια διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης, ενώ ταυτόχρονα προωθούνται όλοι οι τύποι έκφρασης και μάθησης (οπτικός, ακουστικός, κιναισθητικός). Ενδεικτικά αναφέρουμε ως θέμα συνεργασίας, μεταξύ δύο Δημοτικών σχολείων διαφορετικών χωρών, το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί στο πλαίσιο της δράσης eTwinning και να εξυπηρετήσει απόλυτα την ανάγκη διαθεματικής, διεπιστημονικής και διαπολιτισμικής προσέγγισης της γνώσης, την «παρουσίαση ή αναπαράσταση εποχιακών γιορτών : Πάσχα, Αποκριά, …και συνήθειες ή έθιμα που έχουν σχέση μ` αυτές». Θα δοθεί έτσι η ευκαιρία στους δασκάλους και στους μαθητές των «αδελφοποιημένων» σχολείων να προβάλλουν, κυρίως, στοιχεία που τους ενώνουν και να προσεγγίσουν το θέμα συνδέοντας το με τα μαθήματα των Θρησκευτικών, της Γεωγραφίας, της Λογοτεχνίας, των Ξένων γλωσσών, των Εικαστικών, της Θεατρικής Αγωγής, της Πληροφορικής κ.λ.π. [133].

Αναδεικνύεται έτσι και ο ρόλος του διαδικτύου ως εξαίρετου μέσου επικοινωνίας που μπορεί να φέρει κοντά μαθητές και δασκάλους από όλη την Ευρώπη, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα για ανταλλαγή ιδεών με άλλους πολιτισμούς και υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σύνορα για τη διαδικτυακή επικοινωνία, καθώς ο κόσμος είναι μια μεγάλη κοινότητα. Μέσα σ’ αυτόν τον κόσμο οι άνθρωποι, που βρίσκονται ενωμένοι ηλεκτρονικά στον παγκόσμιο ιστό, επικοινωνούν και αισθάνονται ότι όλοι είναι ανθρώπινες υπάρξεις και αδέλφια, παραμερίζοντας τις όποιες θρησκευτικές, πολιτισμικές ή όποιες άλλες διαφορές που θα μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο στη μεταξύ τους διαπολιτισμική επικοινωνία και προσέγγισή[134].

Οι μαθητές, με τη διακριτική και υποστηρικτική καθοδήγηση του δασκάλου τους, χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να βρουν αφιερώματα, εκθέσεις, κείμενα, απόψεις. Η αναζήτηση περιλαμβάνει επίσης μουσικές και τραγούδια, που έχουν εμφανή ή έμμεση σχέση με το κάθε θέμα και το συσχετίζουν με τις συνήθειες και τα ακούσματα όλων των μαθητών, οι οποίοι έτσι κατανοούν ότι ο πολιτισμός γίνεται γλώσσα επικοινωνίας και μέθοδος αλληλοκατανόησης[135]. Δίνεται λοιπόν η ευκαιρία στους μαθητές να κατανοήσουν ότι το θρησκευτικό βίωμα ενέπνευσε και ζωογόνησε την τέχνη σε όλη τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας, καθώς η θρησκεία γονιμοποίησε με μοναδικό τρόπο την καλλιτεχνική φαντασία και την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Άλλωστε τα πιο εντυπωσιακά επιτεύγματα στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στη μουσική, στη ζωγραφική, φέρουν τη σφραγίδα της θρησκευτικής έμπνευσης καθώς στους περισσότερους πολιτισμούς οι θρησκευτικές εμπειρίες αποτέλεσαν κεντρική πηγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας [136]. Στη λογοτεχνία, για παράδειγμα, μέσα από τις λέξεις, οι άνθρωποι δημιουργούν προσωπικές σχέσεις και βρίσκονται σε κοινωνία τόσο με τη δημιουργία όσο και με τον Θεό[137].

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ιδιόμορφο – πολιτιστικό εργαλείο, το οποίο διαμεσολαβεί για την ανάπτυξη αλληλεπιδράσεων μεταξύ των χρηστών. Ο δάσκαλος, αξιοποιώντας παράλληλα το ρόλο του Η/Υ και ως εκπαιδευτικού εργαλείου, καθιστά το διδακτικό έργο αποτέλεσμα συνεργασίας, διεπιστημονικής προσέγγισης, εμπειρίας και ανακάλυψης της γνώσης.

Με τη συνδρομή του  οι σκοποί που αναφέρονται στο ΔΕΠΠΣ (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Θρησκευτικών 2003, σελ. 169), και αφορούν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και στην καλλιέργεια οικουµενικών και πανανθρώπινων αξιών, υλοποιούνται μέσα από την εκπαιδευτική  διαδικασία και πρακτική.

(συνεχίζεται)

[133] Μ. Φρέντζου, Ι. Κομνηνού, «e-Twinning  Μια Νέα Προοπτική για τα Ευρωπαϊκά  Σχολεία» στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπ/σης για τη διάδοση των ΤΠΕ στην Εκπ/ση, 30/9/2006, Αθήνα, στο διαδικτυακό τόπο www.eeep.gr/synedrio/3 /‎ (ημερομηνία ανάκτησης 15/9/2012).

[134] Β. Μητροπούλου, όπ.π., σσ. 27-28.

[135] Α. Βαλλιανάτου, « Σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας για το μάθημα των Θρησκευτικών», στο συλλ. τόμο Τα Θρησκευτικά ως μάθημα ταυτότητας και πολιτισμού, Εισηγήσεις Σεμιναρίου Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας ,εκδ. Βουλή των Ελλήνων, Αθήνα 2005, σελ.115.

[136] Α. Γιαννουλάτου, Ίχνη από την αναζήτηση του υπερβατικού,(Αθήνα: Εκδόσεις Ακρίτας, 2004),σελ. 43.

[137] Σπ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Κείμενα για το τίποτα: Μια συνάντηση θεολογίας και λογοτεχνίας με αφορμή τα έργα του Σάμουελ Μπέκετ (Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός, 2009) σελ.53.