Η αντίληψη των παιδιών βασικός παράγοντας επιτυχίας κατά τη διδασκαλία

6 Οκτωβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/2d5NDTP]

Αξιολόγηση
Είναι χρήσιμο για τα παιδιά να μαθαίνουν τόσο την αξία που έχουν οι Άγιοι όσο και αυτά που προσέφεραν στην κοινωνία αλλά και στους ανθρώπους μέσω των θαυματουργικών τους δράσεων. Για αυτό το λόγο θεωρήθηκε απαραίτητο το θέμα αυτό να διδαχθεί στα παιδιά προσχολικής αγωγής. Έτσι, η πορεία διδασκαλίας είχε και θετικά, αλλά και αρνητικά αποτελέσματα.
Αρχικά, το επίπεδο της σχολικής ομάδας ήταν αρκετά καλό, ώστε η διδασκαλία να κυλήσει ομαλά. Η ενότητα του μαθήματος άρχισε και ολοκληρώθηκε με συνέπεια και η «ύλη» που είχε σχεδιαστεί να παραδοθεί ήταν καλά κατανεμημένη, για το επίπεδο των παιδιών. Κατά την άποψή μου οι όροι που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν αρκετά δυσνόητοι για τα νήπια, βέβαια προς έκπληξή μου εκείνα τους επεξεργάστηκαν και εν τέλει τους κατανόησαν. Συγκεκριμένα, όταν τα παιδιά ρωτήθηκαν « Ξέρει κανένα παιδί γιατί αυτό τον άνθρωπο τον έλεγαν Νικόλαο;», τα παιδιά δεν μπόρεσαν να απαντήσουν. Ωστόσο, όταν τους είπα ότι το όνομα «Νικόλαος» χωρίζεται σε δύο λέξεις, τότε τα παιδιά προσπάθησαν με τη βοήθειά μου να βρουν τις δύο αυτές λέξεις. Αφού καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το όνομα αποτελείται από τη λέξη «νίκη» και τη λέξη «λαός», τότε τα ρώτησα «Τι σημαίνει η λέξη νίκη;» και εκείνα έδωσαν τις εξής απαντήσεις:
Ελπίδα: Όταν κάποιος κερδίζει.
Μαρία: Είναι όταν παίζουμε και νικάμε.
Γιώργος: Στις μάχες νικάνε οι δυνατοί.
Θανάσης: Εγώ πριν κέρδισα τον Νίκο στο παιχνίδι.

ag-nikol-lastΑπό τα παραπάνω είναι εύκολο να καταλάβουμε ότι τα παιδιά είχαν ήδη κατανοήσει την έννοια αυτής της λέξης και ήταν ευκολότερο να την επεξεργαστούν περαιτέρω, ωστόσο δεν μπόρεσαν να δώσουν ένα σαφή και ξεκάθαρο ορισμό . Στη συνέχεια, ρώτησα τα παιδιά « Τι σημαίνει η λέξη λαός;». Τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ερώτηση έδωσαν την ίδια απάντηση, η οποία ήταν ότι η λέξη αυτή είναι “ο πολύς κόσμος”. Τα παιδιά σε αυτή την ερώτηση φάνηκε ότι είχαν κατανοήσει ότι η συγκεκριμένη λέξη αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων. Μια αρκετά δύσκολη λέξη την οποία τα παιδιά δεν γνώριζαν είναι η «οπτασία». Ωστόσο, μετά την επεξεργασία της προηγούμενης λέξης ένα παιδί έθεσε την ερώτηση: «Τι είναι η οπτασία;». Όταν ρώτησα τα υπόλοιπα παιδιά τι σημαίνει αυτή η λέξη κανένα δεν σήκωσε το χέρι του για να απαντήσει και τελικά τους έδωσα την απάντηση που περίμεναν. Συγκεκριμένα, οι αντιδράσεις των παιδιών ήταν οι εξής:
Εγώ: Οπτασία είναι μια εικόνα που βλέπει ένα άνθρωπος στην φαντασία του.
Γιώργος: Δηλαδή;
Εγώ: Η εικόνα αυτή δεν είναι αληθινή, είναι ψεύτικη. Οι Άγιοι εμφανίζονταν έτσι μαγικά στους ανθρώπους για να τους βοηθήσουν.
Στέλλα: Ήταν ψέματα όμως.
Κορίνα: Οι άνθρωποι δεν τους έβλεπαν στα αλήθεια.
Είναι εύκολο λοιπόν να καταλάβουμε ότι τα παιδιά εν μέρει κατανόησαν την έννοια αυτή, καθώς ήταν αρκετά δύσκολο αφενός να συγκρατήσουν την λέξη και αφετέρου να θυμούνται την έννοιά της. Ωστόσο, στην επόμενη λέξη που επιλέξαμε να αναλύσουμε, η οποία ήταν το «καράβι» τα παιδιά αναθάρρησαν και έδειξαν τον ενθουσιασμό τους σχετικά με το γεγονός ότι γνώριζαν τη σημασία της λέξης. Κάποιες ενδεικτικές απαντήσεις των παιδιών είναι:
Εγώ: Ξέρετε να μου πείτε τι είναι το καράβι;
Θανάσης: Ένα πολύ μεγάλο πλοίο.
Μαρία: Ναι πολλοί ταξιδεύουν με αυτά.
Χρήστος: Άλλα πολεμάνε.
Εγώ: Σωστά. Υπάρχουν πολεμικά πλοία που μας βοηθούν να πολεμάμε για την πατρίδα μας, αλλά υπάρχουν και άλλα πλοία, εμπορικά που βοηθούν τους ανθρώπους να ταξιδεύουν.
Χρήστος: Ναι για να πηγαίνουμε ταξίδια μακριά.
Ανάλογες ήταν και οι απαντήσεις που έδωσαν και τα υπόλοιπα παιδιά. Τέλος, άλλη μια εύκολη και ευκολονόητη λέξη για τα παιδιά ήταν η λέξη τρικυμία. Συγκεκριμένα, αναφέρω στα παιδιά:
Εγώ: Στην ιστορία που διαβάσαμε ακούσαμε άλλη μια περίεργη λεξούλα.
Ελπίδα: Τρικυμία.
Ν: Πολύ σωστά Ελπίδα. Ξέρεις τι είναι η τρικυμία;
Ελπίδα: Τα κύματα.
Στέλλα: Η λέξη αυτή έχει μέσα της τη λέξη κύμα.
Εγώ: Πολύ σωστά.
Αρετή: Η τρικυμία είναι όταν η θάλασσα έχει πολλά κύματα.
Κορίνα: Και μεγάλα.
Νίκος: Είναι επικίνδυνα.
Θανάσης: Και τότε δεν μπορούν να ταξιδέψουν τα πλοία, γιατί αν ταξιδέψουν μπορεί να βυθιστούν.
Στέλλα: Ναι και εμείς, θέλαμε να πάμε διακοπές αλλά δεν πήγαμε γιατί είχε τρικυμία και ο μπαμπάς είπε ότι δεν μπορούσαμε να κολυμπήσουμε.
Από όλα τα παραπάνω μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι ενώ τα παιδιά στην αρχή ήταν διστακτικά, τελικά κατάφεραν να κατανοήσουν και να εκμαιεύσουν νοήματα και ορισμούς των λέξεων που επεξεργαστήκαμε. Οι απαντήσεις των παιδιών ήταν πολύ συγκεκριμένες και βοήθησαν στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος.

(συνεχίζεται)