Οι παράγοντες που επηρεάζουν τις απόψεις για τη διγλωσσία και το γνωστικό προφίλ των δίγλωσσων μαθητών

8 Οκτωβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2dilmVQ]

Ο έλεγχος Χ2 δεν εντόπισε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις απαντήσεις ανδρών και γυναικών συμμετεχόντων αναφορικά με τις απόψεις για τα χαρακτηριστικά των δίγλωσσων μαθητών. Τόσο οι άνδρες εκπαιδευτικοί όσο και οι γυναίκες απάντησαν θετικά στη χρήση δύο γλωσσών από τα ίδια τα παιδιά αλλά και στους συμμαθητές τους. Πιο συγκεκριμένα από τους 8 άνδρες μόνο ένας απάντησε αρνητικά, ενώ από τις 22 γυναίκες μία απάντησε αρνητικά και μία άλλη «δεν ξέρω/δεν απαντώ».

Ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 δεν κατέδειξε στατιστικά σημαντική διαφοροποίηση ανάμεσα στα χρόνια υπηρεσίας στο δημόσιο τομέα. Έτσι, 14 από τους 15 εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν από 0-5 χρόνια υπηρεσίας, ήταν θετικοί σχετικά με τη χρήση δύο γλωσσών από τους αλλόγλωσσους μαθητές αλλά και για τους συμμαθητές αυτών, ενώ ένας από αυτούς ανήκε στη κατηγορία «δεν ξέρω/δεν απαντώ». Επιπλέον, 10 από τους 11 συμμετέχοντες με χρόνια υπηρεσίας 6-20, ήταν θετικοί στα ίδια ερωτήματα, ενώ μόνο ένας από αυτούς ήταν αρνητικός. Τέλος, 3 από τους 4 εκπαιδευτικούς με 20+ χρόνια προϋπηρεσίας, ήταν θετικοί ενώ μόνο ένας από αυτούς ήταν αρνητικός στη χρήση δύο γλωσσών για τους συμμαθητές των δίγλωσσων παιδιών.

diglossia2Ο έλεγχος Χ2 και σε αυτή τη μεταβλητή δεν εντόπισε σημαντικές διαφορές καθώς τα αποτελέσματα είχαν ελάχιστες αποκλίσεις μεταξύ τους. Από τους 30 εκπαιδευτικούς μόνο 20 έχουν λάβει επιμόρφωση. Οι 18 από τους 20 έχουν θετική στάση, ένας από αυτούς έχει αρνητική αντίληψη σχετικά με τη χρήση δύο γλωσσών από τα ίδια τα παιδιά και άλλος ένας δεν γνωρίζει αν η χρήση δύο γλωσσών για τους συμμαθητές των δίγλωσσων παιδιών είναι αρνητική ή θετική. Επιπλέον, 10 από τους συμμετέχοντες δεν έχουν λάβει καμία μορφή επιμόρφωσης. Μόνο ένας όμως θεωρεί αρνητική τη χρήση δύο γλωσσών για τους ίδιους τους μαθητές.

Ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 παρουσίασε στατιστικά μηδαμινή διαφοροποίηση συγκριτικά με το γεωγραφικό διαμέρισμα στο οποίο ανήκουν οι συμμετέχοντες. Πιο συγκεκριμένα, από τους 30 εκπαιδευτικούς οι 7 εκπαιδευτικοί ανήκουν στο Νομό Φλωρίνης, οι 3 προέρχονται από τον Νομό Θεσσαλονίκης, οι 7 από τον Νομό Έβρου-Αλεξανδρούπολη και οι 13 εκπαιδευτικοί από τον Νομό Ροδόπης-Κομοτηνή. Από το σύνολο των απαντήσεων μόνο 2 από τον Νομό Φλώρινας είχαν αρνητική αντίληψη σχετικά με τη χρήση δύο γλωσσών για τα ίδια τα δίγλωσσα παιδιά. Από τον Νομό Έβρου-Αλεξανδρούπολης ένας δεν γνωρίζει εάν είναι θετική ή αρνητική η χρήση δύο γλωσσών για τους συμμαθητές των δίγλωσσων μαθητών.

Στον δεύτερο θεματικό άξονα του ερωτηματολογίου, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να ιεραρχήσουν με τη βοήθεια της κλίμακας κατάταξης ranking αλλά και να δηλώσουν τη προτίμησή τους με τη χρήση της κλίμακας likert, σχετικά με το γνωστικό και γλωσσικό επίπεδο των δίγλωσσων μαθητών καθώς και με την επίδοσή τους στο χώρο του σχολείου.

Σχετικά με τα γνωστικά χαρακτηριστικά του δίγλωσσου μαθητή, αρκετοί από τους εκπαιδευτικούς του δείγματός μας σύμφωνα με τον μέσο όρο(24%) θεωρούν ότι τα μαθηματικά είναι το διδακτικό αντικείμενο στο οποίο ο αλλόγλωσσος μαθητής είναι καλός και τα κατατάσσουν στη πρώτη θέση. Η αιτιολόγηση αυτού του αποτελέσματος είναι ότι τα μαθηματικά είναι παγκόσμια γλώσσα, σύμφωνα με τις απόψεις τους. Η Φυσική(21.62%) και η Γεωγραφία(21.62%) έρχονται με ισοψηφία στη δεύτερη θέση. Ενώ την τελευταία θέση καταλαμβάνει η Γλώσσα με ποσοστό 18.88%. Κάποιοι από τους εκπαιδευτικούς(13.32%) δεν θέλησαν να κατατάξουν όλα τα μαθήματα.
Στο ερώτημα σε ποιες γνωστικές περιοχές οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι οι δίγλωσσοι μαθητές συναντούν περισσότερες δυσκολίες, την πρώτη θέση καταλαμβάνει η γραπτή έκφραση (8 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 13% του συνολικού δείγματος).Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η ορθογραφία (6 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 12% του συνόλου). Στη τρίτη θέση κατατάσσουν τη γραμματική (7εκπαιδευτικοί με ποσοστό 11% του συνόλου των εκπαιδευτικών). Την τέταρτη θέση καταλαμβάνει η ανάγνωση (7 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 11% του συνολικού δείγματος). Στην πέμπτη θέση επιλέγουν το λεξιλόγιο (8 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 13% ). Την έκτη θέση καταλαμβάνει η ακρόαση (7 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 11% του συνόλου). Στην έβδομη και όγδοη θέση τοποθετείται η προφορική επικοινωνία (7 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 11% του συνολικού δείγματος) και η συνεργασία (12 εκπαιδευτικοί με ποσοστό 10%). Οι εκπαιδευτικοί που δεν επέλεξαν να κατατάξουν όλα τα γνωστικά αντικείμενα αντιστοιχούν στο 8%.

(συνεχίζεται)