Ανάπτυξη της διδακτικής πρακτικής στα Θρησκευτικά σύμφωνα με το εκπαιδευτικό σενάριο

22 Νοεμβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2fyBYt6]

Δραστηριότητα 2η: Ομάδα Β΄
Από την ενότητα του εκπαιδευτικού λογισμικού «Τα δικαιώματα του παιδιού», ζητείται από τους μαθητές να διαβάσουν από τα περιεχόμενα, το κείμενο «Μηνύματα για την εποχή μας». Στη συνέχεια καλούνται τα παιδιά να συζητήσουν μεταξύ τους, και να σχολιάσουν την εξής παράγραφο: «Θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών όλου του κόσμου είναι η κάλυψη των βασικών αναγκών για τροφή, στέγη και περίθαλψη, η μόρφωση, ο σεβασμός στην προσωπικότητά τους και η αναγνώρισή τους ως ισότιμων μελών της κοινωνίας μας». Τα παιδιά μπορούν να επισκεφτούν και την ιστοσελίδα http://www.unicef.gr.

Δραστηριότητα 3η: Ομάδα Γ΄
Ο δάσκαλος λειτουργώντας πάντα υποστηρικτικά και διαμεσολαβώντας μεταξύ των μαθητών και των ΤΠΕ, ζητά από τους μαθητές- μέλη της ομάδας , να επισκεφτούν την ιστοσελίδα: http://www.hamogelo.gr – το χαμόγελο του παιδιού. Στη συνέχεια τους καλεί να σχολιάσουν τις δράσεις του συλλόγου για την κατοχύρωση, προστασία και προώθηση των δικαιωμάτων των παιδιών, ανεξάρτητα από φυλή, υπηκοότητα και θρήσκευμα. Πώς αυτές οι δράσεις συνδέονται με την ενότητα «Ο καλός Σαμαρείτης» και συγκεκριμένα με το κεφάλαιο «Ποιος είναι ο πλησίον». Με αυτόν τον τρόπο, μέσα από την ενασχόλησή τους με τέτοιου είδους δραστηριότητες, οι μαθητές έρχονται άμεσα σε επαφή με την κοινωνική πραγματικότητα. Οι μαθητές στη συνέχεια ανακοινώνουν τις σκέψεις και τα συμπεράσματά τους στην ολομέλεια της τάξης και έτσι δίνεται η ευκαιρία για έναν γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο.

senarioΡόλος των μαθητών:
Βασικό χαρακτηριστικό της διδακτικής πρακτικής που προτείνεται, είναι η εστίαση στη σκέψη των μαθητών. Επίκεντρο του ενδιαφέροντος, κατά τη διεξαγωγή της δραστηριότητας, θα πρέπει να είναι περισσότερο η ενίσχυση των διαδικασιών ανταλλαγής ιδεών και απόψεων. Ένα παράδειγμα της μεθοδολογίας της συνεργασίας γύρω από τους Η/Υ στη συγκεκριμένη εργασία, είναι:
• Κάθε μαθητής εκφέρει τη γνώμη του και εξηγεί πώς θα φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
• Κάθε μαθητής προσπαθεί να συνδέσει την προηγούμενη εμπειρία που έχει με τη νέα με τη βοήθεια των συμμαθητών του.
• Κάθε μαθητής υποστηρίζει με επιχειρήματα τη γνώμη του.
• Ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλο και ακούν τους συνομιλητές τους.
• Γίνεται κριτική σε επιχειρήματα και ιδέες, όχι σε ανθρώπους.

Ρόλος του δασκάλου:
Κεντρικός θεωρείται ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ο οποίος προετοιμάζει το σενάριο του μαθήματος, σχεδιάζει κατάλληλες δραστηριότητες και στη διάρκεια του μαθήματος λειτουργεί ως διαμεσολαβητής ανάμεσα στις νέες τεχνολογίες και στους μαθητές υποστηρίζοντάς τους στην προσπάθειά τους και διαμορφώνοντας ένα κλίμα συνεργασίας, θετικής αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης. Ο δάσκαλος δεν παρέχει στους μαθητές του έτοιμες απαντήσεις αλλά διατηρεί το ρόλο του διευκολυντή. Παρακολουθεί, υποστηρίζει, ενορχηστρώνει, μοιράζει τις δραστηριότητες αλλά δε δίνει τις σωστές απαντήσεις καθώς μόνο έτσι μπορεί να δοθεί η ευκαιρία να υπάρξει εποικοδομητικός διάλογος και συνεργατική μάθηση.

Διδάσκοντας το θρησκευτικό μάθημα, ο δάσκαλος θα πρέπει να έχει πάντα κατά νου ότι στη σύγχρονη εποχή των κοσμογονικών αλλαγών και των οικουμενικών αναζητήσεων, η χριστιανική παράδοση οφείλει να ακολουθήσει πορεία προς το μέλλον προβάλλοντας τον διαχρονικά κοινωνικό χαρακτήρα της σωτηρίας. Η Ορθόδοξη θεολογία είναι η κιβωτός και ο διαχρονικά αλάθητος ερμηνευτής και φορέας της εκκλησιαστικής της Παράδοσης, η οποία αποτελεί την αυθεντική έκφραση μιας πίστης με διαχρονικό περιεχόμενο, με οικουμενική διάσταση και προοπτική.

Φύλλα εργασίας που μπορεί ενδεικτικά να δοθούν στους μαθητές

1η Δραστηριότητα:
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα : www.msf.gr ΓΙΑΤΡΟΙ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ
Αφού ενημερωθείτε για τις δράσεις αυτής της ανθρωπιστικής οργάνωσης, καταγράψτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας σχετικά με το σημαντικό έργο που προσφέρει.

2η Δραστηριότητα:
Από τη θεματική ενότητα «Ο καλός Σαμαρείτης» επεξεργαστείτε τα κεφάλαια «Ποιος είναι ο πλησίον» και «Κάθε άνθρωπος είναι ο πλησίον».
Στη συνέχεια επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.unicef.org
Αφού ενημερωθείτε για τις δράσεις και την προσφορά της παγκόσμιας αυτής οργάνωσης, γράψτε για το πώς καταλαβαίνετε το ρόλο της ως σύγχρονου καλού Σαμαρείτη.
Παρατήρηση: εναλλακτικά για να αντλήσετε πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε και τις ιστοσελίδες:
www.koagapi.gr ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
www.unesco.org

Γίνεται αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού για τα Θρησκευτικά Γ’ & Δ’ τάξεων του Δημοτικού. Συγκεκριμένα του πρόσθετου υλικού που αναφέρεται στον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο, στη Μέριμνα της Εξωτερικής Ιεραποστολής και γενικότερα των ενοτήτων « Ο καλός Σαμαρείτης, Η κοινότητα της Εκκλησίας και σύγχρονες ιεραποστολικές κοινότητες, Τα δικαιώματα του παιδιού». Δίνονται στους μαθητές φύλλα εργασίας, φάκελοι και επιστολόχαρτα προκειμένου να σταλούν γράμματα σε παιδιά άλλων χωρών –παράλληλα με τα ηλεκτρονικά μηνύματα- μουσικά CD και DVD, υλικά ζωγραφικής, οδηγίες αναζήτησης σχετικών ηλεκτρονικών σελίδων από το διαδίκτυο κ.ά. Η υλοποίηση του συγκεκριμένου σεναρίου, που μπορεί να στηριχτεί και στην αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τους λαούς της γης και τις πανανθρώπινες αξίες που τους ενώνουν, θα συμβάλει στην τροποποίηση στάσεων και συμπεριφορών, στην καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ μαθητριών και μαθητών και στην καλλιέργεια ενός κλίματος αλληλοσεβασμού και αλληλοεκτίμησης.

Οι μαθητές με το δάσκαλό τους εργάζονται τόσο στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου όσο και στην τάξη αξιοποιώντας φορητό Η/Υ, βιντεοπροβολέα και διαδραστικό πίνακα. Μαθητές και μαθήτριες συνεργάζονται σε ομάδες υπό τη διακριτική καθοδήγηση και υποστήριξη του δασκάλου τους και στη συνέχεια κάθε ομάδα ανακοινώνει στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της εργασίας της και τα συμπεράσματά της, διαδικασία που εξυπηρετεί τις ανάγκες της ανατροφοδότησης και της αξιολόγησης.

(συνεχίζεται)