Σχέδιο – Πρόταση Εκπαιδευτικού Σεναρίου για την Παιδαγωγική Αξιοποίηση των ΤΠΕ στο μάθημα των Θρησκευτικών

5 Νοεμβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2eHqmDk]

Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής
Θρησκευτικά Δ΄ Δημοτικού «Από το Εγώ στο Εμείς…»

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές
Για την εφαρμογή του εκπαιδευτικού σεναρίου εμπλέκονται τα εξής γνωστικά αντικείμενα: Θρησκευτικά, Γλώσσα-λογοτεχνία, Ιστορία, Μελέτη περιβάλλοντος και Αισθητική αγωγή στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης και αξιοποίησης του συγκεκριμένου θέματος (αναζήτηση και επεξεργασία πληροφοριών σχετικών με ήθη, έθιμα, λογοτεχνία, μουσική και τραγούδια, παραδόσεις κ.ά., άλλων λαών).

Γνωστικό/-ά αντικείμενο/-α της Διδακτικής Πρακτικής
Επειδή ακριβώς η αφορμή για τη σύνταξη και υλοποίηση αυτής της διδακτικής πρακτικής αναδύεται από το μάθημα των Θρησκευτικών, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η θρησκευτική αγωγή με διαθεματική προσέγγιση και αξιοποίηση των ΤΠΕ, αποτελεί μια πρόταση – πρόκληση για το σύγχρονο Δημοτικό σχολείο, καθώς επίσης και ένα μέσο για την καλλιέργεια και ανάπτυξη στάσεων και αξιών. Τόσο το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού λογισμικού, όσο και του βιβλίου του μαθητή αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό τις εμπειρίες και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών και συμβάλλει στην ανάπτυξη αξιών και στη διαμόρφωση θετικών στάσεων. Έτσι λοιπόν η μέθοδος διδασκαλίας είναι καλό να ξεκινάει από εμπειρίες και βιώματα των μαθητών.

grafeio_upologΙδιαίτερη Περιοχή του γνωστικού αντικειμένου
Αξιοποιείται η ενότητα «Ο καλός Σαμαρείτης» και συγκεκριμένα τα κεφάλαια «Ποιος είναι ο πλησίον» και «Κάθε άνθρωπος είναι ο πλησίον», το πρόσθετο υλικό (Αναστάσιος ο Αλβανίας, Η ορθόδοξη κοινότητα στην Κορέα, Μέριμνα της Εξωτερικής Ιεραποστολής) αλλά και γενικότερα το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού λογισμικού (CD-ROM) Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού καθώς και σχετικές ηλεκτρονικές σελίδες, επιτυγχάνοντας έτσι τη δημιουργία ενός σεναρίου που θα οδηγεί στην υλοποίηση των διδακτικών μας στόχων.

Τα περιεχόμενα του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν μπορούν να «προσφέρονται» ως απλές πληροφορίες και για το λόγο αυτό η μέθοδος διδασκαλίας είναι καλό να ξεκινάει από εμπειρίες και βιώματα των μαθητών. Δεν θα πρέπει να προσφέρονται έτοιμες απαντήσεις ενώ θα πρέπει να δίνει ευκαιρίες για διερεύνηση και ανακάλυψη από τους ίδιους τους μαθητές. Επομένως πρόκειται για μία ενεργητική μάθηση και μάθηση με ανακάλυψη, όπως επισημαίνεται και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των Θρησκευτικών. Με την καθοριστική συμβολή όμως του εκπαιδευτικού λογισμικού Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού (σχέδιο εργασίας «Στείλε μου μήνυμα με ένα περιστέρι»), το πρόσθετο υλικό (Αναστάσιος ο Αλβανίας, Η ορθόδοξη κοινότητα στην Κορέα, Μέριμνα της Εξωτερικής Ιεραποστολής) θα δοθεί η δυνατότητα επίτευξης διαθεματικής και διαπολιτισμικής προσέγγισης των διδακτικών στόχων του συγκεκριμένου θέματος. Άλλωστε οι δυνατότητες που προσφέρει το εκπαιδευτικό λογισμικό συμβάλλουν στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών και στην ολιστική προσέγγιση της γνώσης. Ικανοποιούνται έτσι τόσο οι αρχές της διαπολιτισμικής αγωγής, όσο και του σεβασμού της ετερότητας.

Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεναρίου συνδυάζονται εποικοδομητικά τα μαθήματα: Θρησκευτικά, Γλώσσα-λογοτεχνία, Ιστορία, Μελέτη περιβάλλοντος και η Αισθητική Αγωγή με την Πληροφορική (αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα εκπαιδευτικά λογισμικά και του διαδικτύου, στα πλαίσια μιας διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης). Με την εφαρμογή Εκπαιδευτικών σεναρίων, όπως το συγκεκριμένο – το οποίο βασίζεται σε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις – το Νέο Σχολείο που είναι ολοήμερο, ενταξιακό και αειφόρο, καταφέρνει να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες κάθε μαθητή και εκπαιδευτικού, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις δυνατότητες που ο καθένας τους έχει να προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Γίνεται έτσι πράξη ο στόχος των νέων προγραμμάτων σπουδών που είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της συλλογικής προσπάθειας, των πρωτοβουλιών και της δημιουργικής δράσης μέσα στο σχολείο.

Οι διδακτικές πρακτικές είναι στοχοκεντρικές. Ο γενικός σκοπός της διδακτικής πρακτικής και οι επιμέρους στόχοι εξαρτώνται από τη θεωρητική προσέγγιση που υποστηρίζει ο κάθε εκπαιδευτικός και την προσωπική του θεωρία για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Αυτοί είναι που καθορίζουν τον τύπο των δραστηριοτήτων που θα ακολουθήσουν και το περιεχόμενό τους.

Βασικός στόχος του σεναρίου είναι η ανάπτυξη και η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και της αλληλοεκτίμησης μεταξύ των μαθητών/τριών και η δημιουργία μεταξύ τους σχέσεων που να βασίζονται στην ισοτιμία και στην αλληλοαποδοχή. Οι σκοποί του αναφέρονται στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην καλλιέργεια οικουμενικών και πανανθρώπινων αξιών και στην ανάπτυξη της ελληνικής µας ταυτότητας και συνείδησης µε βάση την πολιτιστική µας κληρονομιά.(ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ 2003, σελίδα 169)

(συνεχίζεται)