Το προφίλ των εκπαιδευτικών σχετικά με τις διδακτικές μεθόδους και μέσα που εφαρμόζουν στους δίγλωσσους μαθητές

1 Νοεμβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2elKako]

Σχετικά με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που έλαβαν μέρος στην έρευνα ο έλεγχος Χ2 έδειξε μια μικρή διαφοροποίηση για την επίδοση των δίγλωσσων μαθητών. Αναλυτικότερα, στους εκπαιδευτικούς χωρίς επιμόρφωση το 45% έδωσε ως απάντηση το «αρκετά καλά», ενώ αμέσως μετά ακολούθησε με ποσοστό 18.2% η επιλογή «πολύ καλά» και με ίδιο ποσοστό(18.2%) οι εκπαιδευτικοί που δεν απάντησαν. Στις επόμενες θέσεις ακολουθεί το «μέτρια» (9%) και «χαμηλή» (9%).
Στους εκπαιδευτικούς με επιμόρφωση δεν παρατηρήθηκε κάποια αξιοσημείωτη διαφοροποίηση. Μεγάλο όμως από αυτούς ήταν το ποσοστό (22%) που δεν απάντησε τη συγκεκριμένη ερώτηση.

Αναφορικά με το γεωγραφικό διαμέρισμα από το οποίο προέρχονταν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα ο έλεγχος Χ2 έδειξε μια μικρή στατιστικά διαφοροποίηση. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς επέλεξαν τις δύο πιο δημοφιλείς απαντήσεις «μέτρια» και «αρκετά καλή». Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μόνο οι εκπαιδευτικοί από το Νομό Έβρο-Αλεξανδρούπολη έχουν επιλέξει με ποσοστό 43% την επιλογή «χαμηλή».

studentΣτον τρίτο θεματικό άξονα του ερωτηματολογίου, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να επιλέξουν και να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά τις μεθόδους που εφαρμόζουν στους δίγλωσσους μαθητές καθώς και να δηλώσουν ποια εποπτικά μέσα χρησιμοποιούν κατά τη διδασκαλία τους με τους δίγλωσσους μαθητές. Οι ερωτήσεις συνολικά ήταν 7. Οι δυο από αυτές ήταν σε κλίμακα scoring και πέντε σε κλίμακα likert.

Στη δήλωση σχετικά με το ρόλο του εκπαιδευτικού της νεοελληνικής γλώσσας στη τάξη, μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων, δηλαδή δεκαπέντε εκπαιδευτικοί, θεωρούν τον εκπαιδευτικό στο ρόλο του συντονιστή ενεργειών για τη προώθηση ενεργής δράσης (50%). Από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν, οι εφτά(23.33%) έχουν δώσει πάνω από μία απαντήσεις. Το ρόλο του συμβούλου-εμψυχωτή επέλεξαν πέντε εκπαιδευτικοί (16.66%). Την προτελευταία θέση την καταλαμβάνει ο ρόλος του μεταδότη πληροφοριών και γνώσεων, εφόσον την επιλέγουν 2 εκπαιδευτικοί (6.66%). Στην τελευταία θέση βρίσκεται ο αξιολογητής επιδόσεων, διότι ένας εκπαιδευτικός (3.33%) επέλεξε το ρόλο αυτό. Κανείς δεν επέλεξε το ρόλο του κυρίαρχου στη διαδικασία μάθησης ούτε στις πολλαπλές επιλογές.

Η επόμενη ερώτηση δίνεται σε πεντάβαθμη κλίμακα likert (κάθε μάθημα- κάθε βδομάδα-κάθε μήνα- κάθε τρίμηνο-άλλο) και ζητά από τους εκπαιδευτικούς να απαντήσουν σχετικά με τη συχνότητα του σχεδιασμού των διδασκαλιών τους. Αρκετά μεγάλο ποσοστό (53.3%), δηλαδή δεκαπέντε εκπαιδευτικοί, δήλωσαν ότι σχεδιάζουν τη διδασκαλία τους σε κάθε μάθημα. Αμέσως μετά ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί , δεκατρείς σε αριθμό (43.33%),που δήλωσαν ότι σχεδιάζουν τη διδασκαλία τους κάθε εβδομάδα. Κανείς δεν επέλεξε τον μηνιαίο και τριμηνιαίο σχεδιασμό, ενώ μόνο ένας εκπαιδευτικός (3.33%) προτίμησε την επιλογή «άλλο» αναγράφοντας ότι σχεδιάζει τη διδασκαλία του κάθε εβδομάδα, τρίμηνο και χρόνο.

Η αμέσως επόμενη ερώτηση δόθηκε στους συμμετέχοντες με τη μορφή της τρίβαθμης κλίμακας likert (ναι-όχι-δεν ξέρω/δεν απαντώ). Οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να απαντήσουν στο εάν θεωρούν ότι η σωστή μάθηση της γλώσσας διεκπεραιώνεται με συχνές διορθώσεις στα λάθη των αλλόγλωσσων μαθητών. Το μεγαλύτερο ποσοστό (70%) του δείγματος έδωσε αρνητική απάντηση, ενώ το 30% έδωσε θετική απάντηση. Δεν υπήρξε κάποιος εκπαιδευτικός που να επέλεξε την προτίμηση «δεν ξέρω/δεν απαντώ.

Στη δήλωση με ποια μέθοδο ανταποκρίνονται καλύτερα οι αλλόγλωσσοι μαθητές η ερώτηση έγινε με τη μέθοδο scoring. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, δηλαδή 11 και με ποσοστό 36.6%, έδωσαν πολλαπλές απαντήσεις στη συγκεκριμένη ερώτηση. Από τους εκπαιδευτικούς που έλαβαν μέρος, οι εφτά (23.33%) προτίμησαν τη βιωματική μέθοδο, ενώ οι πέντε (16.66%) επέλεξαν τη συνεργασία. Οι τέσσερις συμμετέχοντες (13.33%)επέλεξαν τη δυαδική-εταιρική μέθοδο, ενώ δύο (6.66%) προτίμησαν την ατομική και ένας εκπαιδευτικός (3.33%) διάλεξε την επιλογή «άλλο» αναγράφοντας «ανάλογα με τον μαθητή και το αντικείμενο». Κανείς δεν επέλεξε τη μέθοδο του project.

Η επόμενη ερώτηση δόθηκε στους ερωτώμενους με πεντάβαθμη (σχεδόν πάντα-πολύ συχνά-συχνά-λίγο-σπάνια) κλίμακα likert. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να απαντήσουν με ποια συχνότητα εφαρμόζουν στη διδασκαλία τους κάποια από τα εποπτικά μέσα που τους δόθηκαν. Οι δεκατρείς εκπαιδευτικοί (43.33%) χρησιμοποιούν τον H/Y συχνά στη διδασκαλία, έντεκα (36.66%) πολύ συχνά, τρεις (10%) σπάνια, δύο (6.66%) λίγο και ένας (3.33%) σχεδόν πάντα. Όσον αφορά τη χρήση powerpoint στην τάξη, έντεκα (36.66%) δήλωσαν ότι το χρησιμοποιούν λίγο, εννιά (30%) ότι το χρησιμοποιούν σπάνια, οχτώ (26.66%) το χρησιμοποιούν συχνά και δυο (6.66%) ότι το χρησιμοποιούν πολύ συχνά. Το βίντεο, χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό από τους εκπαιδευτικούς συχνά με ποσοστό 36.66%, δηλαδή έντεκα εκπαιδευτικοί. Μεγάλος επίσης αριθμός το χρησιμοποιεί πολύ συχνά (33.3%), δηλαδή δέκα εκπαιδευτικοί. Ενώ, στην κατηγορία σπάνια το χρησιμοποιούν μόνο έξι εκπαιδευτικοί (20%) και τρεις (10%) το χρησιμοποιούν λίγο. Ο προβολέας παρατηρούμε ότι χρησιμοποιείται λίγο στις διδασκαλίες καθώς δώδεκα εκπαιδευτικοί (40%) τον κατέταξαν σε αυτήν την κατηγορία. Κάποιοι τον χρησιμοποιούν σπάνια, δηλαδή εφτά εκπαιδευτικοί (23.33%), έξι τον χρησιμοποιούν συχνά (20%), τέσσερις πολύ συχνά (13,33%) και ένας (3.33%) σχεδόν πάντα. Η μουσική κατατάσσεται στη θέση συχνά από δεκατρείς εκπαιδευτικούς (43.33%). Οχτώ συμμετέχοντες (26.66%) τη χρησιμοποιούνε λίγο, έξι (20%) τη χρησιμοποιούν πολύ συχνά, ενώ τρείς (10%) τη χρησιμοποιούν σπάνια. Τέλος, όσον αφορά στο διαδραστικό πίνακα οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να μην τον χρησιμοποιούν συχνά καθώς το μεγαλύτερο μέρος από αυτούς (90%), δηλαδή είκοσι εφτά εκπαιδευτικοί τον χρησιμοποιούν σπάνια. Μόνο τρείς εκπαιδευτικοί (10%) τον χρησιμοποιούν συχνά. Ένας εκπαιδευτικός(3.33%) κατέγραψε μια ακόμη απάντηση υπογραμμίζοντας ότι πολύ συχνά χρησιμοποιεί κατασκευές και πειράματα.

(συνεχίζεται)