Οι απόψεις των εκπαιδευτικών και οι διαφοροποιήσεις τους για θέματα διγλωσσίας στην εκπαίδευση

14 Δεκεμβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2fXkyu4]

Όσον αφορά, την ερώτηση σχετικά με τις ιδέες των εκπαιδευτικών για τη βελτίωση της διδασκαλίας στα αλλόγλωσσα παιδιά, η οποία ήταν ανοικτού τύπου, οι συμμετέχοντες έδωσαν ποικίλες απαντήσεις. Το 20% προτείνει τα τμήματα ένταξης και κάποιες άλλες ενέργειες, όπως βιβλία για αλλόγλωσσους μαθητές, καλύτερη ενημέρωση, προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών και μέσων από το Υπουργείο. Το ίδιο ποσοστό (20%) των εκπαιδευτικών πρότεινε ως λύση την επιμόρφωση και την προσωπική έρευνα. Το 16.66% του δείγματος δεν θέλησε να απαντήσει. Από τους εκπαιδευτικούς το 10% θεωρούν ότι θα βοηθήσουν τα ενισχυτικά μαθήματα και η απαγόρευση να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα εντός του σχολείου. Το 6.66% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι η συστηματική διδασκαλία Ελληνικής και μητρικής γλώσσας θα βοηθήσουν τους μαθητές. Το 3.33% του δείγματος θεωρεί ότι η καλύτερη επικοινωνία με την οικογένεια θα λειτουργήσει βοηθητικά, καθώς επίσης το ίδιο ποσοστό (3.33%) υποστηρίζει ότι η χρήση στρατηγικών, τα προσωπικά βιώματα, η αξιοποίηση διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων και η χρήση Τ.Π.Ε θα βελτιώσει τη διδασκαλία της γλώσσας. Το 6.66%, πιστεύουν ότι η συνεργασία με τα παιδιά, η αξιοποίηση της γλώσσας των δίγλωσσων μαθητών και η έμφαση σε αυτή θα λειτουργήσουν βοηθητικά. Τέλος το 13.33% θεωρεί ότι η δημιουργία δίγλωσσου λεξικού, τα παιχνίδια λέξεων, τα παιχνίδια ρόλων, η προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και η διδασκαλία ανάλογα με το επίπεδο των αλλόγλωσσων, η χρήση εποπτικών μέσων, η ανάδειξη της κουλτούρας, η στήριξη της δικής τους γλώσσας καθώς και η διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας θα έχουν βοηθητικό ρόλο.

xalki

Όσον αφορά, την ερώτηση σχετικά με το εάν οι εκπαιδευτικοί έχουν κάποια εξειδίκευση, ο έλεγχος Χ2 έδειξε μια μικρή διαφορά. Μόνο δύο άντρες (25%) έδωσαν πολλές απαντήσεις, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες ήταν 54.5%. Αρκετοί από τους άντρες (37.5%), δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία γνώση στη διγλωσσία, ενώ την ίδια άποψη καταγράφουν και οι γυναίκες (22.8%). Στη τελευταία θέση τοποθετούν τόσο οι άντρες (12.5%), όσο και οι γυναίκες (10%) τα σεμινάρια.

Στην ερώτηση σχετικά με το εάν οι συμμετέχοντες επιθυμούν να καταρτιστούν σε ζητήματα διαχείρισης πολυπολιτισμικών τάξεων, δεν υπήρξε κάποια αξιοσημείωτη διαφορά ανάμεσα στα δυο φύλα, καθώς όλοι οι εκπαιδευτικοί (άνδρες και γυναίκες) είχαν θετική στάση (100%).

Όσον αφορά την ερώτηση αναφορικά με το εάν κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών είχαν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα, δεν υπήρξε καμία διαφορά. Τόσο οι άντρες (62.5%), όσο και οι γυναίκες (59%) δήλωσαν ότι είχαν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα στις προπτυχιακές τους σπουδές. Το 37.5% των αντρών και το 41% των γυναικών ανέφερε ότι δεν είχαν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα.

Η δήλωση των εκπαιδευτικών σχετικά με το εάν υπάρχουν ελλείψεις στην παιδαγωγική κατάρτισή τους στις προπτυχιακές τους σπουδές, δεν εμφάνισε κάποια διαφοροποίηση. Ειδικότερα, οι άνδρες (75%) αλλά και οι γυναίκες (59%) συμφώνησαν. «Ούτε συμφωνώ αλλά και ούτε διαφωνώ» επέλεξε το 25% των ανδρών και το 27.3% των γυναικών. Μόνο το 13.6% των γυναικών συμφώνησε απόλυτα.

Σχετικά με την ερώτηση για το εάν σήμερα οι εκπαιδευτικοί είναι ενημερωμένοι για τις νέες τάσεις διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας σε δίγλωσσα παιδιά, ο έλεγχος Χ2 δεν παρουσίασε καμιά διαφορά. Στην άποψη αυτή διαφώνησε το 75% των αντρών και το 59% των γυναικών. Ούτε συμφώνησαν, ούτε διαφώνησαν το 25% των αντρών και το 27.3% των γυναικών. Κανείς από τους άντρες συμμετέχοντες δεν επέλεξε το «συμφωνώ» και το «διαφωνώ απόλυτα». Μόλις το 10% των γυναικών ήταν σύμφωνες και το 4.6% διαφώνησε απόλυτα.

Ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 για την ερώτηση σχετικά με την εξειδίκευση των εκπαιδευτικών πάνω στο θέμα των αλλόγλωσσων μαθητών, έδειξε κάποια μικρή διαφορά. Οι εκπαιδευτικοί από τις δυο κατηγορίες (0-6: 66.6% και 7-20: 45.5%) επέλεξαν να δώσουν πολλαπλές απαντήσεις. Οι εκπαιδευτικοί με χρόνια υπηρεσίας 21+ δήλωσαν στην πλειοψηφία τους (75%) ότι δεν έχουν καμία εξειδίκευση στο συγκεκριμένο θέμα. Μόνο ένας από αυτούς (25%) έχει ενημερωθεί μέσα από βιβλία και το διαδίκτυο. Στους συμμετέχοντες με χρόνια προϋπηρεσίας 0-6, ελάχιστο είναι το ποσοστό (6.66%), που δήλωσε ότι δεν γνωρίζει κάτι για τη διγλωσσία, ενώ οι εκπαιδευτικοί με υπηρεσία 7-20 χρόνια σε μεγάλο ποσοστό (45.4%) δήλωσαν και αυτοί το ίδιο.

Στην ερώτηση σχετικά με το εάν οι συμμετέχοντες επιθυμούν να καταρτιστούν σε ζητήματα διαχείρισης πολυπολιτισμικών τάξεων, δεν υπήρξε κάποια αξιοσημείωτη διαφορά ανάμεσα στα χρόνια προϋπηρεσίας, καθώς όλοι οι εκπαιδευτικοί είχαν θετική στάση (100%).

Όσον αφορά την ερώτηση αναφορικά με το εάν κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών είχαν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα, υπήρξε αρκετά μεγάλη διαφοροποίηση. Οι εκπαιδευτικοί με χρόνια υπηρεσίας 0-6 στην πλειοψηφία τους (80%), δήλωσαν ότι κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών έχουν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα με τη διγλωσσία. Αντίθετα, οι συμμετέχοντες με περισσότερα χρόνια υπηρεσίας (7-20: 54.5% και 21+: 100%) δήλωσαν ότι δεν έχουν παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα.

Η δήλωση των εκπαιδευτικών αναφορικά με το εάν υπάρχουν ελλείψεις στην παιδαγωγική κατάρτιση στις προπτυχιακές σπουδές, έδειξε μια μικρή διαφοροποίηση. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς με χρόνια υπηρεσίας 0-6 καθώς και αυτοί με 7-20 δήλωσαν ότι συμφωνούν με ποσοστό 73.33% και 63.33% αντίστοιχα. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί με χρόνια προϋπηρεσίας 21+ στη πλειοψηφία τους (75%) κράτησαν ουδέτερη στάση.

Η ερώτηση σχετικά με την αντίληψη, εάν οι εκπαιδευτικοί σήμερα είναι ενημερωμένοι για τις νέες τάσεις διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας στα δίγλωσσα παιδιά, εμφάνισε μια μικρή διαφοροποίηση. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς με χρόνια υπηρεσίας 0-6 καθώς και αυτοί με 7-20 δήλωσαν ότι διαφωνούν με ποσοστό 66.6% και 72.2% αντίστοιχα. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί με χρόνια προϋπηρεσίας 21+ στη πλειοψηφία τους (75%) κράτησαν ουδέτερη στάση.

(συνεχίζεται)