Οι Καλαβρυτινοί ενισχύουν την πατρίδα τους

8 Δεκεμβρίου 2016

Ο Σύλλογος Καλαβρυτινών Πειραιώς «Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ», στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, δωρίζει στην Ενορία Αρμπούνων Καλαβρύτων, μία πλήρη σειρά Ιερών Σκευών, για την τέλεση της αναιμάκτου Θυσίας. Τα Σκεύη αγοράσθηκαν και δωρήθηκαν στον Σύλλογό μας, από τα τέκνα των αειμνήστων και ηγιασμένων Ιερέως Νικολάου Πέττα και της Πρεσβυτέρας Ανθής, των οποίων τα ονόματα έχουν χαραχτεί επί των Σκευών, σε αιώνιο μνημόσυνό τους.

kalavrytinoi1

Τα Σκεύη αυτά είναι:
α) Άγιο Ποτήριο. Το ορισμένο είναι αντίγραφο μεταβυζαντινού Ποτηριού με υψηλή βάση, στο όποιο ρίχνεται ο οίνος και το ύδωρ την ώρα που τελείται η Αγία Προσκομιδή. Στη Θεία Λειτουργία αγιαζόμενα μετατρέπονται σε Αίμα Χριστού. Μέσα στο Άγιο Ποτήριο τίθεται και το Σώμα του Χρίστου, μετά τον καθαγιασμό, απ’ οπού μεταλαμβάνουν οι πιστοί. Εικονίζει το Ποτήριο εκείνο στο οποίο ο Κύριος ιερούργησε και παράδωσε στους Αποστόλους το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (Λουκ. κβ’ 20).

β) Δίσκος ή Άγιο Δισκάριο, στο οποίο τοποθετείται, την ώρα που τελείται η Προσκομιδή, ο Αμνός και αγιάζεται στον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων. Ομοίως πάνω σ’ αυτό τοποθετούνται οι μερίδες της Παναγίας, των Αγίων, των εννέα Ταγμάτων, των ζώντων και τεθνεώτων.

γ) Λαβίδα. Ο αρχαίος τρόπος μεταλήψεως των πιστών ήταν αυτός που τηρείται σήμερα από τους Λειτουργούς, πρώτα το Σώμα του Χρίστου από το Δίσκο και μετά το Αίμα από το Ποτήριο. Η λέξη λαβίδα δήλωνε μεταφορικά τη «λαβίδα» των ιερατικών δακτύλων και χεριών, με τα όποια το Άγιο Σώμα εισαγόταν στο στόμα των πιστών. Το κοχλιάριο (κουταλάκι) χρησιμοποιήθηκε αργότερα τοπικά και γενικεύθηκε το 10ο αιώνα, αλλάζοντας τον τρόπο της Μεταλήψεως. Η ονομασία όμως της λαβίδας έμεινε στο κουταλάκι.

kalavrytinoi2δ) Αστερίσκος. Σταυροειδές έλασμα το οποίο συγκρατεί το κάλυμμα πάνω από το Δισκάριο, όταν ο Λειτουργός μετά το πέρας της Ακολουθίας της Αγίας Προσκομιδής, καλύπτει τα προετοιμασθέντα Τίμια Δώρα. Συμβολίζει το στερέωμα του ουρανού και τον αστέρα των Μάγων.

ε) Δυό γκρενά βελούδινα Ποτηροκαλύμματα, δηλαδή δυό ισομεγέθη καλύμματα σε σχήμα σταυρού, με τα οποία καλύπτονται ο Δίσκος και το Ποτήριο κατά την Αγία Προσκομιδή. Συμβολίζουν τα σπάργανα του Θείου Βρέφους, όταν το Δισκάριο εικονίζει τη Φάτνη, και τα νεκρικά οθόνια του Χριστού, όταν το Δισκάριο γίνεται νεκρική κλίνη.

στ) Γκρενά βελούδινος Αήρ, δηλαδή κάλυμμα ορθογώνιο μεγαλύτερο από τα προηγούμενα, με το οποίο καλύπτονται τα Τίμια Δώρα στην Ιερά Πρόθεση και αργότερα, μετά την απόθεσή τους στην Αγία Τράπεζα. Αυτό το κάλυμμα στην Μεγάλη Είσοδο ο Ιερέας ή ο Διάκονος, όταν υπάρχει, το φέρει στην πλάτη του. Συμβολίζει ότι και τα καλύμματα.

ζ) Λόγχη, δηλαδή μαχαίρι σε σχήμα λόγχης. Με αυτό κόπτεται ο άρτος και εξάγεται ο Αμνός και οι μερίδες στην Προσκομιδή. Συμβολίζει τη λόγχη του στρατιώτη με την οποία ελόγχισε την πλευρά του Χριστού επάνω στο Σταυρό.

η) Ζέον, δηλαδή μικρό δοχείο που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά θερμού (ζέοντος) ύδατος και έκχυσή του μέσα στο Άγιο Ποτήριο, πριν από τη Θεία Κοινωνία. Με αυτό τον τρόπο εξαίρεται η ζέση του Αγίου Πνεύματος και παρακινούμαστε με τέτοια θερμότητα πίστεως να προσερχόμαστε στη Θεία Μετάληψη. Συμβολίζει το ζεστό αίμα που έρρευσε από την πλευρά του Χριστού, μετά τη λόγχευσή του.

θ) Μάκτρο, δηλαδή κόκκινο μαντήλι που χρησιμοποιείται στη Θεία Μετάληψη κλήρου και λαού. Με αυτό σπογγίζουμε το στόμα μας. Όταν το κρατάμε σωστά (με τα δυό χέρια μας, κάτω από το πηγούνι μας, προφυλάσσει από τυχόν πτώση Μαργαριτών από απροσεξία ή από στιγμιαία αδεξιότητα.

kalavrytinoi3

ι) Τίμιος Σταυρός του αγιασμού ή ευλογίας. Σε αυτόν περικλείεται τεμάχιο ιερού λειψάνου του εν Αγίοις Πατρός ημών Αθανασίου του Μεγάλου, Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας, όπως άλλωστε μαρτυρεί και η εγχάρακτη επιγραφή. Στον άγιο Αθανάσιο τιμάται ο κεντρικός Ι. Ναός του χωριού Άρμπουνα Καλαβρύτων. Άλλωστε την ημέρα της εορτής του Ιεράρχου αυτού κοιμήθηκε το 1861 το μεγάλο βλάστημα των Αρμπούνων, ο Οσιώτατος Μοναχός Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος, ο επονομαζόμενος Παπουλάκος.

ια) Θυμιατήριο, δηλαδή κινητό πύραυνο (κατάλληλο μεταλλικό σκεύος), που δέχεται τα κάρβουνα και το θυμίαμα, με το οποίο θυμιώνται η Αγία Τράπεζα, οι άγιες εικόνες και οι πιστοί, όπως και όταν το Τυπικό καθορίζει στις διάφορες Ακολουθίες. Εξαρτάται από αλυσίδες με κωδωνίσκους και η βάση τους είναι με κάλυμμα.

ιβ) Δύο κηροπήγια, που έχουν μεταλλικές βάσεις, για τη στήριξη των λαμπάδων που ανάβονται για φωτισμό στην Αγία Τράπεζα. Ειδικά στην Θεία Λειτουργία που τελείται το Δεκαπενταύγουστο στην Ι. Μονή της Παναγίας που ίδρυσε ο Όσιος Χριστοφόρος Παπουλάκος, θα είναι πολύ χρήσιμα λόγω της ελλείψεως καλού φωτισμού.

ιγ) Ιερό Ευαγγέλιο και

ιδ) Απόστολος, με βελούδινα καλύμματα, για λειτουργική χρήση κατά την διάρκεια των Ακολουθιών.