Περί Κωνσταντινουπόλεως ο λόγος, μουσικός και εικαστικός

30 Δεκεμβρίου 2016

Την Κυριακή, 8 Ιανουαρίου, στις 12 το μεσημέρι, το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων- Συλλογή Φοίβου Ανωγειανάκη – εγκαινιάζοντας τα Κυριακάτικα Μουσικά Πρωινά του νέου έτους, με ελεύθερη πάντα είσοδο – φιλοξενεί, για πρώτη φορά, τον Άρχοντα Μαΐστορα του Οικουμενικού Θρόνου Γρηγόρη Νταραβάνογλου με τους συνεργάτες του, που θα παρουσιάσουν στην αίθουσα εκδηλώσεων του Μουσείου, το εορταστικό πρόγραμμα «Κωνσταντινούπολη, η πατρίδα μου!» με ύμνους και τραγούδια.  Την επιμέλεια του προγράμματος έχει ο Βασίλης Οικονόμου.

Ο Γρηγόρης Νταραβάνογλου, γέννημα θρέμμα της Κωνσταντινούπολης, μεταφέρει ατόφια την μουσική ψαλτική παράδοση του Πατριαρχείου, όπως τη διδάχθηκε από τους μεγάλους δασκάλους των πατριαρχικών αναλογίων. Όσοι παρευρεθούν στην εκδήλωση θα ταξιδεύσουν νοητά, μέσα από τη μουσική, με τις ορχήστρες με τα κανονάκια, τα ούτια, τις πολίτικες λύρες, τα τουμπελέκια, στην Πόλη των πόλεων.

afisa-5

Συμετέχουν, η Χορωδία του Συλλόγου Φίλων Βυζαντινής Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Απόστολου Ντέτσικα και η Ορχήστρα Παραδοσιακής Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Μανώλη Καρπάθιου.

Ο Γρηγόριος Αλεξ. Νταραβάνογλου, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, είναι Πρωτοψάλτης και Άρχων Μαΐστωρ της Μ.τ.Χ.Ε., Χοράρχης διεθνούς φήμης, με  δημόσιες εμφανίσεις στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και σε μεγάλες αίθουσες των Αθηνών και του εξωτερικού.

Ο Απόστολος Ντέτσικας, κατάγεται από τα Ιωάννινα.  Από το 2007, είναι πρωτοψάλτης του Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Ταύρου.  Από το Νοέμβριο του 2013, είναι Δάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής της Σχολής του Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής οδ. Ακαδημίας, της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Ο Μανώλης Καρπάθιος, κατάγεται από την Κάλυμνο. Έχει συνεργαστεί με γνωστούς καλλιτέχνες και τραγουδιστές του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού σε συναυλίες, καθώς και στη δισκογραφία και σε ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα. Έχει εξειδικευθεί στη μουσική της Κωνσταντινούπολης, την λόγια αλλά και τη σύγχρονη. Είναι ιδρυτής της 35μελούς ορχήστρας «Ρωμάνα», που έχει ως σκοπό την παρουσίαση και ηχογράφηση έργων Ρωμηών Συνθετών, που έδρασαν στην Κωνσταντινούπολη.

georgiadis-agiasophia-1021x576

Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη

Μια περιήγηση στην Κωνσταντινούπολη, που ξεκινά το 220 μ.Χ. με την εμβληματική Στήλη των Γότθων (που είναι και το παλαιότερο σωζόμενο μνημείο της Πόλης) και φθάνει έως το 1920 με τη «νέα» γέφυρα του Γαλατά, ξεδιπλώνοντας 1700 χρόνια ιστορίας με εικόνες από τη Στήλη του Κωνσταντίνου, το υδραγωγείο του Ουάλη, τη βασιλική Κινστέρνα, τη Μονή Αγ. Ιωάννη Στουδίου, την Αγία Σοφία, την Παναγία Μουχλιώτισσα, τον Πύργο του Λέανδρου, το Ναό του Σωτήρος, το ανάκτορο του Βουκολέοντος, τη Μονή Παντοκράτορα, τον πύργο του Γαλατά, το κάστρο του Βόσπορου, Μεγάλη του Γένους Σχολή, κ.ά., επιχειρεί ο Ανδρέας Γεωργιάδης στην έκθεσή του με τίτλο «Κωνσταντινούπολη».

Στην Gallery Genesis, Χάριτος 35, Κολωνάκι, φιλοξενείται η έκθεση αυτή, μέχρι τις 14 Ιανουαρίου.  Ο Ανδρέας Γεωργιάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1972. Ζει και εργάζεται στον Υμηττό. Έχει πραγματοποιήσει εννέα ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με σημαντικές τιμητικές διακρίσεις. Ανήκει στην καλλιτεχνική ομάδα της Μικρής Άρκτου.

Όλα τα έργα του είναι μελάνια σε χειροποίητο χαρτί. Ο Ανδρέας Γεωργιάδης, μέσα από αυτήν την έκθεση επιχειρεί έναν περίπατο στο χώρο και το χρόνο, καταγράφοντας με λεπτομέρεια σημεία γνωστά ή άγνωστα, που τον συγκίνησαν κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του εκεί και τα οποία συνθέτουν ένα συναισθηματικό πορτρέτο της Πόλης.

«…Αποτυπώνοντας με ακριβή σχεδιαστική ενάργεια τα ίχνη της ένδοξης αρχιτεκτονικής και ανθρώπινης σκονισμένης μνήμης, της «Πόλης των πόλεων», ο Ανδρέας Γεωργιάδης συναντά στις περιπλανήσεις του τους ίσκιους και τις αφηγήσεις του Κωνσταντίνου Μανασσή, του Γιάννη Παππά, του Αλέξανδρου Μασσαβέτα, του John Freely, του Raymond Janin, του Steven Runciman και του Pierre Loti. …Ο Ανδρέας Γεωργιάδης, με τον τρόπο του επίμονου περιηγητή, εξαντλώντας κάθε επιτόπια δυνατότητα χρόνου και χρησιμοποιώντας παράλληλα δυσεύρετες ιστορικές πηγές και σπάνιο σχεδιαστικό ή φωτογραφικό υλικό, ανασυνθέτει στη συναρπαστική ετούτη ενότητα τα πολύτιμα σπαράγματα της ιστορικής βυζαντινής Κωνσταντινούπολης…», γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης Ιστορικός της Τέχνης Ίρις Κρητικού.

Κατερίνα Χουζούρη