Η επανένωση των μαρμάρων είναι μια επιτακτική ανάγκη, όχι τόσο για την Ελλάδα όσο για την Ευρώπη.

6 Απριλίου 2017

«Η Βρετανία έχει την τέλεια ευκαιρία να επιστρέψει τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα». Αυτό σημειώνει ο αρθρογράφος Geoffrey Robertson της βρετανικής εφημερίδας «The Guardian», στο φύλλο της Τρίτης 4 Απριλίου 2017.[1]

Ανάμεσα στα άλλα υπογραμμίζει πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα γλυπτά κλάπηκαν. Η άδεια στον Λόρδο Ελγιν να μετακινήσει «πέτρες», του απαγόρευε να αλλοιώσει  την δομή του κτηρίου για να αρπάξει γλυπτά». Το εκτενές άρθρο του κλείνει με τη φράση «η Βρετανία φεύγει από την Ευρώπη και για αυτό θα έπρεπε να την αφήσει με τα Μάρμαρά της».

3000

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/apr/04/brexit-deal-parthenon-marbles

Γράφει λοιπόν ο Geoffrey Robertson (σε ελεύθερη απόδοση):

«Τα σημαντικότερα σύμβολα της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης, είναι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Τα μισά από αυτά είναι στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ τα άλλα μισά τα άρπαξε από τον Παρθενώνα ένας Σκωτσέζος  διπλωμάτης και βρίσκονται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο.  Η τοποθέτηση του θέματος της επιστροφής των κλεμμένων Μαρμάρων από τον Λόρδο Έλγιν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για το Brexit, θα μπορούσε και τη Βρετανία να ωφελήσει και ταυτόχρονα να αποτελέσει ένα θρίαμβο για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής  κληρονομιάς.

Η επανένωση των Μαρμάρων είναι μια επιτακτική ανάγκη, όχι τόσο για την Ελλάδα όσο για την Ευρώπη.  Ενωμένα τα Μάρμαρα θα αποτελέσουν ένα μοναδικό σύνολο, που θα δηλώνει το ξεκίνημα του πολιτισμού της Ευρώπης, 2.500 χρόνια πριν. Θα είναι σαν να ενώνουμε τα κομμάτια μιας φωτογραφίας, που για αιώνες ήταν σχισμένη στη μέση… Ενωμένα τα Μάρμαρα στο  νέο σύγχρονο Μουσείο κάτω από τον Παρθενώνα, θα αποτελέσουν  τον μεγαλύτερο καλλιτεχνικό και αρχιτεκτονικό θησαυρό στην ήπειρο.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα Γλυπτά κλάπηκαν. Η άδεια στον Λόρδο Ελγιν να μετακινήσει «πέτρες», του απαγόρευε να αλλοιώσει  την δομή του κτηρίου για να αρπάξει γλυπτά…

Δεν μπορούμε να πούμε ότι οι διαχειριστές (του Βρετανικού Μουσείου), φύλαξαν τα Μάρμαρα με υπευθυνότητα. Συγκάλυψαν για δεκαετίες το σκάνδαλο καθαρισμού, αφήνοντας τα Μάρμαρα καθαρισμένα με απαράδεκτο τρόπο και γδαρμένα… Όσον αφορά στον ισχυρισμό του πρώην διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκρέγκορ, ότι αυτά ανήκουν σε ένα μουσείο «για όλους», είναι ανόητος (ο ισχυρισμός). Ανήκουν όπως και τα άλλα κομμάτια της εκπληκτικής ζωφόρου, στη θέση τους, κάτω από την διάφανη οροφή του Μουσείου της Ακρόπολης, κοιτώντας ψηλά στον Παρθενώνα και το γαλάζιο του αττικού ουρανού.

Δεν υπάρχει πιο σημαντική πολιτιστική κληρονομιά από τα Μάρμαρα του Παρθενώνα…»

Κατερίνα Χουζούρη

[1] Ο τίτλος του άρθρου του Geoffrey Robertson είναι «Let’s do a Brexit deal with the Parthenon marbles. Britain has the perfect opportunity to return the artefacts to Greece. It’s the right thing to do – and could earn concessions in fraught negotiations», δηλαδή «Ας κάνουμε μια συμφωνία Brexit με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Η Βρετανία έχει την τέλεια ευκαιρία να επιστρέψει τα αντικείμενα στην Ελλάδα. Έτσι πρέπει να γίνει και με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να κερδίσει παραχωρήσεις στις διαπραγματεύσεις».