Ο «πόλεμος» για την εθνικότητα των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου
7 Αυγούστου 2017Ιερός πόλεμος ξέσπασε πρόσφατα στα Βαλκάνια για την εθνικότητα των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, των φωτιστών των Σλάβων. Ο Βλαντιμίρ Πούτιν, υποδεχόμενος στο Κρεμλίνο το σκοπιανό πρόεδρο Γκεόργκι Ιβάνοφ, τον ευχαρίστησε μεταξύ άλλων και για το ότι η κυριλλική γραφή ήρθε στη Ρωσία από τη «μακεδονική» γη, κάτι που γέμισε ικανοποίηση τους Σκοπιανούς. Οι Βούλγαροι πολιτικοί ηγέτες με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Μπορίσοφ διαμαρτυρήθηκαν διότι για τους Βουλγάρους οι δύο Θεσσαλονικείς ιεραπόστολοι είναι Βούλγαροι. Επικύρωση των θέσεων των Βουλγάρων έδωσε, ως μη ώφειλε, και η καγκελάριος της Γερμανίας Μέρκελ, η οποία δήλωσε ότι στο σχολείο τους δίδαξαν ότι οι δημιουργοί του σλαβικού αλφαβήτου είναι Βούλγαροι. Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μάξιμος Χαρακόπουλος υπέβαλε επερώτηση στον Έλληνα Υπουργό των Εξωτερικών για την ιστορική αυτή ανακρίβεια να θεωρούνται οι Έλληνες Θεσσαλονικείς αδελφοί Κύριλλος και Μεθόδιος σλαβικής καταγωγής.
Πού βρίσκεται όμως η ιστορική αλήθεια;
Οι Φωτιστές των Σλάβων, Θεσσαλονικείς ιεραπόστολοι Κύριλλος και Μεθόδιος, είναι οι κατεξοχήν εκφραστές του υπερεθνικού υπερφυλετικού και οικουμενικού πνεύματος της Ορθοδοξίας. Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων και η δημιουργία του σλαβικού αλφαβήτου που επέτυχαν, αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του βυζαντινού πολιτισμού. Πρόκειται για έναν χωρίς προηγούμενο άθλο στην πολιτιστική ιστορία της μεσαιωνικής Ευρώπης1, αφού καθόρισε αποφασιστικά την πορεία του Χριστιανισμού και του πολιτισμού στη Βόρεια, Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη2. Στους Θεσσαλονικείς ιεραποστόλους οφείλουν την πνευματική και πολιτιστική τους ανάπτυξη τα 2/3 των λαών της Ευρώπης, δηλ. οι Σλάβοι3.
Με την αποδοχή της Ορθοδοξίας από το Βυζάντιο ο κόσμος των Σλάβων δέχθηκε ταυτόχρονα και ένα πλήθος πολιτιστικών στοιχείων, φορέας των οποίων ήσαν τα βυζαντινά κείμενα, που κυκλοφόρησαν ανάμεσά τους σε σλαβική μετάφραση4. Έτσι αρχίζει η πιο λαμπρή σελίδα στην ιστορία της πορείας των σλαβικών λαών προς τον πολιτισμό5.
Το μεγαλείο της προσωπικότητάς τους χαρακτηρίζει η ορθόδοξη οικουμενική τους συνείδηση. Οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος δεν επεδίωξαν να εξελληνίσουν τους Σλάβους, όπως έκαναν οι Φράγκοι στην Μεγάλη Μοραβία, που επέβαλαν τη λατινική γλώσσα, αλλά δημιούργησαν σλαβικό αυτοτελή φιλολογικό λόγο, πάνω στον οποίο χτίστηκε ένας νέος πολιτισμός. Ένας πολιτισμός που έχει ως βάση τον βυζαντινό και στοιχεία της δικής τους εθνικής ιδιοπροσωπείας.
Δυστυχώς, οι Σκοπιανοί, στην προσπάθεια πλαστογραφήσεως της ιστορίας μας με τον σφετερισμό του ιστορικού ονόματος της Μακεδονίας, συνεχίζουν κατά κανόνα τις απόψεις στρατευμένων επιστημόνων τμήματος της βουλγαρικής επιστημονικής ομάδος, ότι ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος δεν ήταν Έλληνες, αλλά Σλάβοι.
Αποκορύφωμα αυτής της αδιαλλαξίας είναι η μετατροπή από την πολιτική και εκκλησιαστική τους ηγεσία του τάφου του αγίου Κυρίλλου σε αντικείμενο αλυτρωτικών διεκδικήσεων. Σ’ αυτόν τον τάφο, που βρίσκεται στη Ρώμη, στο υπόγειο της πρωτοχριστιανικής βασιλικής του αγίου Κλήμεντος κοντά στο Κολοσσαίο, υπάρχει εντοιχισμένη μεταλλική πλάκα των Σκοπιανών, στην οποία αναγράφεται ότι ο Κύριλλος είναι «ο αγιώτερος του μακεδονικού Έθνους»6.
Οι σκοπιανοί ιστορικοί με την ιδιότητα του ερασιτέχνη και κυρίως ως εκφραστές της πολιτικής ιδεολογίας, που δυστυχώς υπερισχύει της ψυχραιμίας και της αντικειμενικότητας της επιστημονικής έρευνας, αναμασούν τις αντιεπιστημονικές απόψεις βουλγάρων ιστορικών και κυρίως του Georgiev7, ότι οι αδελφοί Κύριλλος και Μεθόδιος κατάγονται από σλαβική οικογένεια.
[Συνεχίζεται]
- Γιάννας Μαλιγκούδη, Η παρουσία του Μεσαιωνικού Ελληνισμου στην Κεντρική Ευρώπη. Το εκπολιτιστικό έργο των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου των Θεσσαλονικέων. Έκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1997, σ. 5.
- Παν. Κ. Χρήστου, «Επιδιώξεις της (αποστολής Κυρίλλου και Μεθοδίου εις την Κεντρικήν Ευρώπην», Ι.Μ.Θ., Κυρίλλῳ και Μεθοδίῳ) τόμος εόρτιος επί τη χιλιοστή και εκατονταετηρίδι, τ. α , εν Θεσσαλονίκη 1966, σ. 3.
- Κων. Γ. Νιχωρίτη, Οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, έκδ. Μπαρμπουνάκη, Θεσσαλονίκη 2013. σ. 8.
- Αντ. – Αιμ. Ν. Ταχιάου. Η ζωή και το έργο των Κυρίλλου και Μεθοδίου. Το βυζαντινό πολιτιστικό κληροδότημα στους Σλάβους, Θεσσαλονίκη 2009, σ. 193.
- Ιω. Ταρνανίδη, Πτυχές της σλαβικής Ορθοδοξίας, Έκδ. Οίκος Άδ. Κύρ., Θεσσαλονίκη 1992, σ. 16.
- Η βασιλική του Αγίου Κλήμεντος έχει ιδιαίτερα μεγάλη ιστορική αξία, γιατί απεικονίζει γεγονότα που σχετίζονται άμεσα με το φωτιστικό έργο των δύο αδελφών, και συγκεκριμένα απεικονίζει πραγματικές παραστάσεις της υποδοχής που αυτοί έτυχαν στη Ρώμη, και τον θάνατο του Κυρίλλου. Οι ζωγραφιές στον ναό υπολογίζεται ότι ζωγραφίστηκαν το 870 και απεικονίζουν τα πραγματικά προσωπικά χαρακτηριστικά των δύο αδελφών, όταν ζούσαν, γιατί πολύ λίγες ή καθόλου εικαστικές παραστάσεις των δύο αυτών φωτιστών των Σλάβων σώζονται σήμερα.
Οι ζωγραφιές στο κάτω μέρος του νάρθηκα της βασιλικής εικονίζουν τους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο να μεταφέρουν τα λείψανα του αγίου Κλήμη στη Ρώμη, όπου γίνονται δεκτοί με ενθουσιασμό από το ιερατείο και το λαό της Ρώμης.
Στο κάτω μέρος της βασιλικής, δίπλα στη βόρεια είσοδο, ζωγραφίστηκε η πρώτη παράσταση μετά το θάνατο του Κυρίλλου. Στο κέντρο της σύνθεσης παριστάνεται ο Χριστός ανάμεσα στους Αρχαγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ. Τον Κύριλλο οδηγεί ο Αρχάγγελος Γαβριήλ και ο Άγιος Κλήμης. Τον Μεθόδιο ο Αρχάγγελος Μιχαήλ και ο Απόστολος Ανδρέας. Οι ίδιοι οι δύο αδελφοί παρουσιάζονται ως μοναχοί με ιδιαίτερα τονισμένα τα φυσιογνωμικά τους χαρακτηριστικά. Υπολογίζεται ότι οι παραστάσεις ζωγραφίστηκαν γύρω στο έτος 870 και παρόλο που είναι πολύ κατεστραμμένες απεικονίζουν την πραγματική εικόνα των αδελφών, όταν ζούσαν.
- Kiril i Metodij i razvitieto na balgarskata kultura, «Tarzestvena sesija za 1100 godisnina- ta na slavjanskata pismenost» Sofia 1965, σσ. 5-45.