Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας με τις θετικές πλευρές τους

23 Ιανουαρίου 2018
[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=182192]

Β) Έμφαση στα θετικά:

Έχετε έναν μαθητή, που παρ’ όλον ότι προσπαθεί, παίρνει πολύ χαμηλούς βαθμούς. Αυτό μπορεί να αφαιρέσει από τον μαθητή όλα τα κίνητρα για να προσπαθήσει, ιδιαίτερα όταν υπάρχει η νοοτροπία ότι τα αποτελέσματα των διαγωνισμών είναι η αρχή και το τέλος του παντός. Μπορεί επίσης να απομονώσει τον μαθητή των χαμηλών επιδόσεων από τους συμμαθητές του. Αντιμετωπίστε τον μαθητή αυτόν διαφορετικά:  Επικεντρώνεστε σε όλα όσα ο μαθητής είναι καλός, σε κάποια πρόσφατα επιτεύγματά του και δίνετε έμφαση στις προσπάθειές του. Έτσι σε μια επαφή με τους γονείς του, θα μπορούσατε να πείτε: «Ναι, βέβαια, ο βαθμός των διαγωνισμάτων, στον κόσμο που ζούμε, είναι σημαντικός παράγοντας. Αλλά, ο Θοδωρής έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε και οι βαθμοί που πήρε είναι οι καλύτεροι που θα μπορούσε. Έχει όμως κι άλλες δυνατότητες. Για παράδειγμα, έχει δημιουργικές ιδέες. Έβαλα τις προάλλες στην τάξη το εξής πρόβλημα και ο Θοδωρής πρότεινε το εξής ….. που ήταν πολύ καλό. Αυτό βέβαια δεν φαίνεται στον βαθμό των διαγωνισμάτων, αλλά πιστέψτε με, είναι θεμελιώδες για τη ζωή».

Άλλο σημαντικό στοιχείο αυτής της προσέγγισης είναι να έχετε μια ανοιχτή συζήτηση με τον μαθητή για τις δεξιότητες που απαιτούνται στη ζωή. Βρείτε παραδείγματα, και υπάρχουν πολλά, ανθρώπων που στο σχολείο δυσκολευόταν, αλλά μετά κατάφεραν ένα σωρό σημαντικά πράγματα. Έτσι, θα χτίσετε μια καλή σχέση με τον μαθητή σας και θα τον βοηθήσετε να αποκτήσει κουράγιο και εμπιστοσύνη στον εαυτό του.

 

Γ) Συμφωνείστε από κοινού για τους τρόπους δράσεις

Για τους μαθητές με ιδιαίτερες δυσκολίες στην συμπεριφορά τους, για τους οποίους όλες οι τεχνικές είναι αναποτελεσματικές και έχουν αποτύχει, ανέπτυξα με τα χρόνια μια τεχνική, που παρ’ όλο ότι δεν είναι τέλεια, βοηθάει στο να γεφυρώνεται αυτό που θέλουμε με αυτό που έχουμε.

Να πως δουλεύει: Παίρνετε τον μαθητή παράμερα στο τέλος του μαθήματος. Αυτό δεν είναι εύκολο, διότι οι δύσκολοι μαθητές είναι αγχωμένοι και θέλουν να βγουν αμέσως στο διάλειμμα. Με σταθερό αλλά και φιλικό τρόπο του κάνετε προφανές ότι έτσι όπως είναι τώρα τα πράγματα δεν πάνε καλά. Του λέτε ότι εσείς οι δυο, δάσκαλος και μαθητής έχετε ένα πρόβλημα να λύσετε και του ζητάτε να κάνει προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν να βελτιωθεί η κατάσταση. Εννέα στις δέκα φορές ο μαθητής θα προτείνει κάτι που θα μπορείτε να το δοκιμάσετε ώστε να βελτιώσετε την κατάσταση.

Η δύναμη αυτής της τεχνικής είναι ότι ο μαθητής θα δει ότι προσπαθείτε να συνεργαστείτε. Επίσης αυτή η τεχνική βάζει τον μαθητή στο παιχνίδι και βοηθάει να αναπτυχθεί σεβασμός μεταξύ σας.

Οι προτάσεις πάνω στις οποίες θα δουλεύετε, δεν χρειάζεται να είναι σπουδαίες, μπορούν να είναι μικροπράγματα, αλλά αν είναι «από κοινού συμφωνίες» θα αρχίσουν να σας δένουν.

Κρατείστε αυτήν την τεχνική για πραγματικά δύσκολα παιδιά που δεν ανταποκρίνονται σε άλλες τεχνικές. Αν τη χρησιμοποιείτε σποραδικά,  προσεκτικά και με λογική μπορεί να αποβεί πολύ αποτελεσματική.

Δ) Ενθαρρύνετε την επιτυχία

Όταν διδάσκετε μαθητές που δεν συμπεριφέρονται καλά και που συγχρόνως δεν έχουν πολλές μαθησιακές δυνατότητες, θα αισθάνεστε συχνά ότι βαδίζουν στην αποτυχία. Το εκπαιδευτικό σύστημα αυτό καθ’ εαυτό, που αναγνωρίζει τις υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις πάνω από οτιδήποτε άλλο, συμβάλλει σ’ αυτήν την αίσθηση της αποτυχίας.

Ο τρόπος να αλλάξει αυτό είναι να επαναπροσδιορίζετε διαρκώς τι σημαίνει επιτυχία για εσάς, και να εξηγήσετε ότι αυτό ακριβώς θα περιμένετε από τους μαθητές σας.

Συνδέστε την ιδέα της επιτυχίας με την προσπάθεια και με άλλα σημαντικά για τη ζωή πράγματα. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να πείτε: « Είναι πολύ ευγενική η σκέψη σου για το τάδε ζήτημα Ιουλία» ή ίσως παρατηρήσατε ότι η φόρμα του Δημήτρη είναι πιο καθαρή από την προηγούμενη φορά. Πείτε το στο παιδί, επαινέστε το γι’αυτό. Δείξτε ικανοποιημένη. Πείτε στην τάξη σας ότι «Όλα τα καθημερινά μικρά καλά πράγματα που επιτυγχάνετε, θα δώσουν αθροιστικά  ένα πολύ μεγάλο αποτέλεσμα. Σας το υπόσχομαι».

Ψάξτε για ικανότητες ζωής. Αν κάποιος είναι ευγενικός, επαινέστε τον. Αν κάποιος ρωτάει κάτι έξυπνο, πείτε ότι οι έξυπνες ερωτήσεις προάγουν καλύτερα τη μόρφωση. Αν κάποιος κολλήσει σε κάποιο πρόβλημα, ακόμα κι αν δεν μπορεί να το λύσει, επαινέστε την επιμονή του στην προσπάθεια.

[Συνεχίζεται]