Ο Δάσκαλος και τα όριά του μέσα στην τάξη

14 Φεβρουαρίου 2018
[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=182947]

Ε) Βάλτε το όριό σας

Πρέπει εδώ να τονίσουμε πόσο μεγάλη σημασία έχει η συνεχής φροντίδα και η υπομονή προς τους μαθητές με δύσκολη συμπεριφορά.

Μερικοί δάσκαλοι έχουν την απόλυτη άποψη, ότι ένας μαθητής που συμπεριφέρεται διαρκώς και ενσυνείδητα άσχημα, δεν έχει δικαίωμα να χαλάει-παρεμποδίζει το δικαίωμα των υπολοίπων στη μάθηση.

Έχω συναντήσει επίσης άλλους δασκάλους που είναι τόσο ανεκτικοί με τους δύσκολους μαθητές τους, ώστε να ξεχνούν ότι οι υπόλοιποι μαθητές που φέρονται σωστά, έχουν και αυτοί δικαιώματα.

Η λύση που προτείνω για να διατηρείται η ισορροπία είναι να χρησιμοποιώ όλες τις στρατηγικές που μπορώ ώστε μην αποκλείω τους δύσκολους μαθητές από το μάθημα. Προσπαθώ να λειτουργώ σαν τον διαιτητή που δεν σταματά σε μικροπράγματα προκειμένου να εξασφαλίζει την ομαλή ροή του παιχνιδιού.

Αλλά έχω το όριό μου και οι μαθητές το γνωρίζουν. Υπάρχουν φορές που παρ’ όλη την επαγγελματική μου προσέγγιση και τη δικαιοσύνη που δείχνω ένας μαθητής το παραβλέπει και κάνει ό,τι νομίζει. Εκεί είναι που καλώ ένα παλαιότερο μέλος του συλλόγου, για μια ειδική συνάντηση μετά το μάθημα. Εξηγώ καθαρά ό,τι έκανα και δείχνω πόσο λογικά ήταν τα μέτρα που έλαβα. Μετά, παραθέτω τη συμπεριφορά του μαθητή, που ήταν προφανώς απαράδεκτη.

Πιθανώς να υπάρχει μια δύσκολη κατάσταση στο σπίτι του μαθητή, που επηρεάζει τη συμπεριφορά του στο σχολείο. Πρακτικά όμως, όταν δείχνω τόσο καθαρά πόσο ενοχλημένος είμαι (και δείχνω ενόχληση και όχι θυμό) και ότι έχω φτάσει στο όριό μου, τότε, σχεδόν πάντα, ο μαθητής αλλάζει τη συμπεριφορά του προς το καλύτερο.

Διεπίστωσε ότι ήσασταν λογικός και παραδέχθηκε ότι ο ίδιος το παρατράβηξε. Κατάλαβε ότι σας έφτασαν στα όριά σας.

Έτσι με εξαιρετικά δύσκολους μαθητές κάντε ό,τι μπορείτε για να είστε λογικός, αλλά δείξτε τους ξεκάθαρα και πού βρίσκεται το όριό σας.

Επίλογος:

Στα προηγούμενα άρθρα, παρακολουθήσατε μερικές από τις δοκιμασμένες μεθόδους που φέρουν θετικά αποτελέσματα στη διαχείριση «κρίσεων» στην τάξη. Το γεγονός ότι διαβάσατε τα άρθρα αυτά, κάτι δείχνει. Δείχνει ότι νοιάζεστε να βελτιώσετε τις τεχνικές σας, προς όφελος των μαθητών σας αλλά και εσάς των ιδίων.

Δεν ταιριάζουν όλες οι μέθοδοι σε όλους τους δασκάλους, ούτε σε όλους τους μαθητές. Έγκειται στην ευελιξία μας και τη δυνατότητά μας να διακρίνουμε τι ταιριάζει και τι όχι όταν αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση.

Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε λέγοντας ότι πίσω και πάνω από όλες τις μεθόδους διαχείρισης της συμπεριφοράς των μαθητών μας, ωφελεί να τους πλησιάζουμε με αγάπη και ειλικρινές ενδιαφέρον, να τους δείχνουμε ότι νοιαζόμαστε για τον καθένα ξεχωριστά και για όλους μαζί, να τους θέτουμε λογικά όρια με δικαιοσύνη και να παρουσιάζουμε σταθερότητα στην συμπεριφορά μας προς αυτούς.

Με όπλο το θάρρος και την αποφασιστικότητα και εμείς σαν δάσκαλοι θα βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας, και θα είμαστε περισσότερο ωφέλιμοι προς τους μαθητές μας.

Ο Θεός να μας δίνει δύναμη να φέρνουμε εις πέρας το έργο μας.