Αστέριος Κουκούδης: Οι Βλάχοι έχουν σοβαρούς λόγους για να περηφανεύονται για την καταγωγή τους!

9 Μαρτίου 2018

Για το πρώτο μέρος της συνέντευξης βλέπε εδώ

Μέρος β’

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από την έκθεση αυτή, που θα πραγματοποιηθεί στο Νυμφαίο;

Καταρχάς οι προσδοκίες μου δεν μπορεί να είναι προσωπικές, κι αυτό γιατί η έκθεση πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και με διάθεση να εξυπηρετήσει γενικότερες εκπαιδευτικές ανάγκες και κενά. Το ότι θα φιλοξενηθεί στο Νυμφαίο την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου θεωρώ πως είναι μεγάλη τιμή για όλους όσους συνέβαλαν στη δημιουργία της.

Όπως και να το κάνουμε, και δίχως να υπάρχει διάθεση υποτίμησης άλλων χωριών και εγκαταστάσεων, κάποιοι βλάχικοι οικισμοί της Μακεδονίας -κι ανάμεσά τους το Νυμφαίο σίγουρα πρωτοστατεί- αποτέλεσαν και αποτελούν μια πολυδιάστατη πηγή από όπου όλοι οι Βλάχοι αντλούν ένα μεγάλο μέρος της περηφάνιας που νιώθουν για τη «ράτσα» τους. Θα πρέπει όμως να πω πως η έκθεση έχει ήδη φιλοξενηθεί στο Λιβάδι του Ολύμπου τον Μάιο, στα Γιάννενα στις αρχές Ιουλίου, στο πλαίσιο του ετήσιου «Ανταμώματος» της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων, και στον Αρχάγγελο Αλμωπίας πάνω στο Πάικο στα τέλη του Ιουλίου. Ελπίζουμε πως η έκθεση θα φιλοξενηθεί και σε άλλα μέρη, όπου ζητηθεί, και βέβαια θα βρίσκεται στην έδρα της, στο Μουσείο, από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο, στο πλαίσιο των φετινών Δημητρίων.

Πρωταγωνιστές της έκθεσης αυτής θα είναι τα πρόσωπα μέσα από τις φωτογραφίες;

Μα φυσικά, είναι μια έκθεση φωτογραφιών που απεικονίζουν πρόσωπα. Οι πρωταγωνιστές είναι οι ίδιοι οι Βλάχοι, άγνωστοι και επώνυμοι, όπως αυτοί φωτογραφήθηκαν γύρω στα 1900. Αν και χιλιοειπωμένο και κοινότυπο, το ρητό που λέει πως «μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις» χαρακτηρίζει έντονα την έκθεση αυτή. Ξέρετε, δεν είχα αντιληφθεί τη δύναμη των φωτογραφιών παρά αφού είχα τελειώσει τη συγγραφή της πρωταρχικής μου εργασίας για τους Βλάχους. Οι περισσότερες φωτογραφίες συλλέχθηκαν όταν βρισκόμουν στο στάδιο της έκδοσης της δουλειάς μου. Τότε ήταν που κατάλαβα πως ολόκληρες παράγραφοι, όπου περιέγραφα το πολυσύνθετο και πολυδιάστατο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτισμικό μωσαϊκό των Βλάχων, θα μπορούσαν να αποδοθούν πολύ πειστικότερα μέσα από την παρουσίαση ορισμένων και μόνο φωτογραφιών. Αυτό προσπάθησα τελικά να κάνω σ’ αυτή μου τη συνεργασία με το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα. Θέλησα να αφήσω να μιλήσουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές μέσα από τις φωτογραφίες τους.

Με τους ανθρώπους αυτούς νιώθετε πως διαλέγεστε; Πιστεύετε πως κρύβουν πολλά μυστικά μέσα στα βλέμματά τους; Μπορούμε να τα αποκρυπτογραφήσουμε σήμερα;

Δεν είναι μόνο τα βλέμματά τους που αποκαλύπτουν μυστικά και αλήθειες. Είναι κι όλες εκείνες οι ανεπαίσθητες λεπτομέρειες που ίσως δεν τις είχαν αντιληφθεί ούτε οι φωτογράφοι. Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε με γνώμονα τη σκέψη πως θα πρέπει να είναι ενδεικτικές, αντιπροσωπευτικές και «πολύλογες». Μπροστά από τον επισκέπτη παρελαύνουν ένα καραβάνι ημινομάδων κτηνοτρόφων σε μια στάση τους στην πορεία για το ορεινό χωριό τους στη βόρεια Πίνδο, ένα φαλκάρι κάπως πιο «πρωτόγονων» και απόλυτα νομάδων Αρβανιτόβλαχων, ένας τσομπάνος σε όλο του το μεγαλείο. Ο θεατής βλέπει στιγμιότυπα από παραδοσιακούς γάμους με όλους τους συγγενείς και τους φίλους, στιγμιότυπα από κοινωνικές εκδηλώσεις, από περίφημα πανηγύρια χωριών ή από περίφημες αγορές πόλεων. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός αναμνηστικών οικογενειακών φωτογραφιών όλων των κοινοτικών τάξεων. Άλλοτε απεικονίζονται άνδρες και γυναίκες που παρέμεναν προσκολλημένοι στις παραδόσεις και συνέχιζαν να φορούν τσιπούνια, τσαρούχια και περίτεχνους κεφαλόδεσμους, κι άλλοι που είχαν υιοθετήσει τις κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές εκείνης της εποχής και φορούσαν ευρωπαϊκά κοστούμια και καπέλα με φτερά και βέλο. Αγωγιάτες, χασάπηδες, υφάντρες, εμποροβιοτέχνες, ξενιτεμένοι στο Βουκουρέστι και το Κάιρο, αγωνιστές με τις αρματωσιές τους, απλοί ιερείς, επιστήμονες, γιατροί, μεγαλοαστοί, εκπαιδευτικοί και μικροί μαθητές, από όλα σχεδόν τα μακεδονικά βλαχοχώρια και τις βλάχικες εγκαταστάσεις, έχουν θέση και παίζουν τον ρόλο τους στην έκθεση.

Θα σας ενδιέφερε να συνθέσετε ένα μυθιστόρημα με πρωταγωνιστές κάποιους απ’ αυτούς τους ανθρώπους μέσα στις συνθήκες της εποχής τους;

Μακάρι να μπορούσα να γράψω ένα μυθιστόρημα με πρωταγωνιστές τους Βλάχους και τις κοινωνίες τους και με χρονική τοποθέτηση εκεί γύρω στα 1900. Πραγματικά θαυμάζω αυτούς που μπορούν να γράψουν μυθιστορήματα και μάλιστα τέτοια που να είναι σε επαφή με την ιστορική πραγματικότητα. Αισθάνομαι πως δεν είναι κάτι που μπορώ να κάνω. Έχοντας μάθει να γράφω ιστορικά κείμενα, νομίζω πως η γραφή μου έχει όρια. Νιώθω πως δεν είμαι έτοιμος να φανταστώ και να συνθέσω μια μυθιστορηματική πλοκή. Αυτό απαιτεί άλλο ταλέντο που μάλλον δεν έχω ή ίσως δεν έχω αναπτύξει ακόμη. Ίσως αργότερα. Θα δούμε.

Ο επισκέπτης της έκθεσης τι θα πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα; Πιστεύετε πως η έκθεση αυτή θα μιλήσει πολύ εύγλωττα -στον απλό κόσμο αλλά και στους πιο ειδικούς- περισσότερο ίσως από κάποια άλλη προσπάθεια;

Η έκθεση έχει ως σκοπό να διδάξει, να μορφώσει. Γι’ αυτό και τα συνοδευτικά κείμενα είναι μικρά και περιεκτικά, αποφεύγοντας τις υπερβολές. Ξέρετε, υπάρχει ακόμη, και ιδιαίτερα στη νοτιότερη Ελλάδα, μια σύγχυση ανάμεσα στον όρο «βλάχος» με το βήτα μικρό και τον όρο «Βλάχος» με το βήτα κεφαλαίο. Ε, λοιπόν, η έκθεση φιλοδοξεί να καταδείξει, με τον πιο απλό τρόπο, μέσα απ’ αυτές τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες εποχής, τη διαφορά ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο όρους. Μπορεί ανάμεσα στις διάφορες κοινωνικές και οικονομικές τάξεις των Βλάχων, με το βήτα κεφαλαίο, να υπήρξαν πολυάριθμες ομάδες νομάδων και ημινομάδων κτηνοτρόφων, ωστόσο ιδιαίτερα πολυπληθείς, και σε κάποιες περιπτώσεις δυσανάλογα μεγάλες, ήταν και οι τάξεις των αστών ή των αστικοποιημένων εμποροβιοτεχνών. Αυτοί υπήρξαν φορείς κοινωνικών και πολιτισμικών αλλαγών, καθώς χαρακτηρίζονταν από ένα ισχυρό πνεύμα προόδου. Η έκθεση φιλοδοξεί να ανατρέψει τα μυθεύματα και τις λανθασμένες εντυπώσεις γύρω από τις κοινωνικές και πολιτισμικές καταβολές των Βλάχων. Οι συμπατριώτες μας βλάχικης καταγωγής δεν έχουν λόγους να αισθάνονται πως μειονεκτούν ως προς την καταγωγή τους σε σχέση με άλλους. Αντίθετα μάλιστα, 1 αυτήν όπως και άλλοι για τη δική τους.

(Συνεχίζεται)