Απόδειξη ότι ένας είναι ο Θεός και όχι πολλοί

24 Σεπτεμβρίου 2019

Παρακαλώ, αδελφοί μου χριστιανοί, να ακούτε με προσοχή τα θεία κηρύγματα της σειράς αυτής, γιατί αναφέρονται στην πίστη μας και γιατί είναι λόγοι αγίου Πατέρα της Εκκλησίας μας, του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Στο προηγούμενο μάθημα μας είπε ο άγιος για το τι είναι ο Θεός και ότι Αυτός είναι ακατάληπτος, ότι δηλαδή δεν μπορούμε να Τον κατανοήσουμε. Σήμερα ο άγιος θα μας πεί για το ότι ένας είναι ο Θεός και όχι πολλοί. Σπουδαίο το θέμα αυτό και ας το ακούσωμε, όπως μας το λέγει ο μεγάλος δογματικός της Εκκλησίας μας, ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός.

Αποδείχθηκε αρκετά, μας λέγει ο άγιος, ότι υπάρχει Θεός και ότι η ουσία του είναι ακατάληπτη. Και για όσους μεν πείθονται στην Αγία Γραφή είναι πάλι φανερό και αναμφίβολο ότι ένας είναι ο Θεός και όχι πολλοί. Έτσι λέγει ο Κύριος στην αρχή του Δεκαλόγου, της θείας αυτής Νομοθεσίας: «Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός σου, που σε έβγαλα από την χώρα της Αιγύπτου. Δεν θα έχεις άλλους θεούς, εκτός από μένα» (Εξ. 20,2). Και πάλι λέγει ο Θεός: «Άκουε, Ισραήλ. Ο Κύριος ο Θεός σου, είναι ο ένας Κύριος» (Δευτ. 6,4). Και διά του προφήτου Ησαία λέγει ο Θεός: «Εγώ είμαι ο Θεός, ο πρώτος, Εγώ θα είμαι και για πάντα. Εκτός από μένα δεν υπάρχει άλλος Θεός. Πριν από μένα δεν υπήρχε άλλος Θεός, ούτε και αργότερα θα υπάρξει άλλος. Εκτός από μένα δεν υπάρχει άλλος Θεός» (Ησ. 43,10-11. 44,6). Και ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός στα ιερά Ευαγγέλια ομιλώντας στον Πατέρα Του λέγει: «Αυτή είναι η αιώνια ζωή, το να γνωρίζουν Εσένα, τον μόνον αληθινό Θεό» (Ιωάν. 17,3).

Με όσους όμως δεν πείθονται στην Αγία Γραφή, λέγει ο άγιος Δαμασκηνός, θα συζητήσει με άλλο τρόπο το θέμα ότι ο Θεός είναι ένας. Τους λέγει, λοιπόν: Το θείον, όπως όλοι το πιστεύουν, είναι τέλειο και δεν έχει καμία έλλειψη, ούτε στην αγαθότητα, ούτε στην σοφία, ούτε στην δύναμη. Το θείον είναι άναρχο, είναι αίδιο και απερίγραπτο, και για να το πούμε απλά, είναι τέλειο σε όλα. Αν όμως τώρα παραδεχθούμε ότι υπάρχουν και άλλοι Θεοί, είναι ανάγκη και να πούμε και για κάποιες διαφορές μεταξύ αυτών των πολλών Θεών!… Γιατί αν σ᾽ αυτούς δεν υπάρχει καμιά διαφορά, τότε πρόκειται στη πραγματικότητα για ένα Θεό και όχι για πολλούς. Αν όμως υπάρχει διαφορά μεταξύ των πολλών τάχα Θεών, τότε που είναι η τελειότητα; Γιατί κάτι θα λείπει στον ένα για να διαφέρει από τον άλλο που το έχει. Αλλά αν σε κάποιο τάχα Θεό του λείπει κάτι από την αγαθότητα είτε από την δύναμη είτε από την σοφία και είτε κατά τον χρόνο είτε κατά τον τρόπο δεν φτάνει την τελειότητα, τότε δεν μπορεί να είναι Θεός. Αν λοιπόν υπάρχουν Θεοί, πρέπει αυτοί να είναι όμοιοι, τέλειοι όλοι. Αυτή όμως η τελειότητα και ομοιότητα όλων αποδεικνύει ένα και όχι πολλούς Θεούς. Έπειτα ξέρουμε ότι το θείον είναι απερίγραπτον. Αλλά, αν είναι πολλοί Θεοί, δεν μπορεί να έχουμε το απερίγραπτο του Θεού. Γιατί όπου βρισκόταν ο ένας δεν θα μπορούσε να ευρεθεί και ο άλλος, σαν όμοιός του που έπρεπε να είναι. Αν πάλι είναι πολλοί Θεοί, πως θα κυβερνηθεί ο κόσμος από πολλούς; Θα διαλυθεί και θα καταστραφεί ο κόσμος από πολλούς κυβερνήτες, γιατί θα υπάρχουν αντιθέσεις μεταξύ τους. Ξέρουμε γενικά ότι η διαφορά δημιουργεί εναντιώσεις. Αλλά αν πεί κάποιος εδώ ότι δεν θα υπάρχουν αντιθέσεις μεταξύ των πολλών τάχα Θεών, γιατί ο κάθε Θεός θα κυβερνά ένα μόνο μέρος, θα ρωτήσουμε τώρα: Ποιος είναι αυτός που έβαλε τάξη και έκανε στους Θεούς αυτούς την διανομή αυτή στα διάφορα μέρη; Αυτόν θα έπρεπε μάλλον να λέμε Θεό και όχι τους διάφορους τάχα κυβερνήτες των διαφόρων μερών. Από τα παραπάνω απλά, αλλά δυνατά επιχειρήματα του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, αδελφοί χριστιανοί, συμπεραίνουμε ότι ένας είναι ο Θεός, που είναι τέλειος, απερίγραπτος, δημιουργός του σύμπαντος, που συνέχει και κυβερνά τα πάντα, τέλειος στην αγαθότητα, την δύναμη και την σοφία. Τέλειος και πηγή κάθε τελειότητας.

Επί πλέον, είναι λογικό να πούμε, αυτό, που λέγει στο τέλος εδώ ο άγιος Δαμασκηνός, ότι η μονάδα «αποτελεί την αρχή της δυάδας»! 1+1=2!

Θα μας ωφελήσει αυτό που μας λέγει ο άγιος εδώ σε μετέπειτα μαθήματα.