Με το Σάββατο των Κεκοιμημένων και την Κυριακή της Απόκρεω, η Εκκλησία ολοκληρώνει το έργο της προγυμνασίας και προκάθαρσης των πιστών. Με τρόπο παιδαγωγικό και φιλάνθρωπο προτείνει την σταδιακή κάθαρση και την ομαλή μετάβαση στο στάδιο των αρετών και στον καιρό της νηστείας.
Οι λειτουργικού ύμνοι προσαρμόζονται στο προπαρασκευαστικό πνεύμα των ημερών. Είθισται μάλιστα να ψάλλεται και ο πολυέλεος «Επί των ποταμών Βαβυλώνος» γραμμένος κατά τα χρόνια της αιχμαλωσία της Βαβυλώνος, γεμάτος πόνο για τη στέρηση της Ιερουσαλήμ και ικεσία για την ανάκτησή της.
Και τούτο, διότι αυτοί οι οποίοι μας είχαν αιχμαλωτίσει και μεταφέρει εις την Βαβυλώνα, μας εζήτησαν εκεί να ψάλωμεν τα ιερά άσματα. Αυτοί που μας είχαν απαγάγει αιχμαλώτους από την πατρίδα μας, εζήτησαν να τους ψάλωμεν τους ιερούς ύμνους και μας έλεγαν· Ψαλατε εις ημάς από τα άσματα της πατρίδος σας, της Σιών!
πῶς ᾄσωμεν τὴν ᾠδὴν Κυρίου ἐπὶ γῆς ἀλλοτρίας;
Και ημείς είπομεν· Πως θα ψάλλωμεν την ιεράν ωδήν του Κυρίου εις ξένην ειδωλολατρικήν χώραν και θα λησμονήσωμεν την πατρίδα μας;
Εάν σε λησμονήσω, ω Ιερουσαλήμ, και θελήσω να ψάλλω με την συνοδείαν μουσικών οργάνων, εδώ εις την ξένην χώραν, ας γίνη αναίσθητος και παράλυτος η δεξιά μου χείρ.
Η γλώσσα μου, που θα τολμήση να ψάλλη τας ιεράς ωδάς, ας κολλήση στον λάρυγγά μου, εάν δεν σε ενθυμηθώ, εάν δεν προτάξω σε την Ιερουσαλήμ, ως την υψίστην χαράν και αγαλλίασιν της καρδίας μου.
Ενθυμήσου, Κυριε, και τιμώρησε τους εχθρούς μας τους Ιδουμαίους, οι οποίοι κατά την τραγικήν εκείνην ημέραν, που κατεστράφη η Ιερουσαλήμ, έλεγαν προς τους εχθρούς μας· Αδειάσατέ την, αδειάσατε την Ιερουσαλήμ από τους κατοίκους, καταστρέψατέ την από τα θεμέλιά της.
Δυστυχία εις σέ, ταλαίπωρος και αθλία Βαβυλών, δια την έπαρσίν σου και τας αδικίας που έχεις κάμει! Μακάριος θα είναι εκείνος, ο οποίος θα σου ανταποδώση ο,τι έκαμες εις ημάς, τα δεινά, τα οποία έπραξες εις βάρος μας.
Μακάριος θα είναι εκείνος, ο οποίος θα κρατήση εις τας χείρας του τα βρέφη σου και θα τα συντρίψη κτυπών αυτά στους βράχους.
Τον πολυέλεο «Επί των ποταμών Βαβυλώνος» μπορούμε ν΄ακούσουμε παρακάτω. Το μέλος είναι Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος και η ερμηνεία του βυζαντινού χορού «Τρόπος».
Η συγκλονιστική ταινία «Ο Άνθρωπος του Θεού» (MAN OF GOD) κάνει πρεμιέρα στην Pemptousia TV την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, στις 9:00 το βράδυ. Δείτε εδώ: www.pemptousia.tv Η ταινία απεικονίζει το δύσκολο ταξίδι της ζωής του Αγίου Νεκταρίου της Αίγινας, καθώς έγινε αποδέκτης ανελέητου μίσους και απίστευτων συκοφαντιών των αντιπάλων του, υπομένοντας με απαράμιλλη πίστη […]
Ο μοναχικός βίος έχει χαρακτηρισθεί και ισάγγελος πολιτεία ως κατεξοχήν τρόπος που μιμείται και ακολουθεί την αγγελική ζωή. Ο μοναχός επιθυμεί διακαώς να γίνει ουρανοπολίτης, θεωρεί ότι είναι παρεπίδημος επί της γης και επιθυμεί διακαώς να γίνει «βραχύ τι παρ αγγέλους ηλαττωμένος» (Ψαλμός Η΄, 5). Θέλει να ζήσει εδώ ζωή αγγελική, να αναπληρώσει το εκπεσόν […]
Ο Λυκούργος Πετρίδης με το σπάνιο φωνητικό του χάρισμα υπηρέτησε τη τέχνη της ψαλτικής από μικρό παιδί και λάμπρυνε με τις ερμηνείες του το αναλόγιο του Ι. Μητροπολιτικού ναού Θείας Μεταμορφώσεως Καλαμαριάς. Με μια εκλεκτή ομάδα ψαλτών που τον περιέβαλαν, όπως ο αείμνηστος Άρχων Πρωτοψάλτης Ιωάννης Σοφρωνιάδης ο Άρχων Μουσικοδιδάσκαλος Δημήτριος Σουρλαντζής, ο Άρχων Μελωδός […]
Μετά την τεράστια επιτυχία της παγκόσμιας πρεμιέρας στη Θεσσαλονίκη και της αθηναϊκής παρουσίασης στο Μέγαρο Παλαιάς Βουλής, το νέο ιστορικό ντοκιμαντέρ του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών (ΙΔΙΣΜΕ) «Φως Καππαδοκίας», σε σενάριο και σκηνοθεσία της Ειρήνης Σαρίογλου, ξεκινά την περιοδεία του σε όλη την Ελλάδα, προσφέροντας στο κοινό μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία γύρω από την πνευματική κληρονομιά της Καππαδοκίας και […]
Απολυτίκιον. Ήχος γ’. Την ωραιότητα. Την εικοσάριθμον ένθεον φάλαγγα, την εξαστράπτουσαν χάριν ουράνιον, των Αναργύρων των λαμπρών, το στίφος ανευφημούμεν, ούτοι γάρ κατεβαλών, του βελίαρ την δύναμιν, πάντων τα νοσήματα, συμπαθώς εξιώμενοι, των μετ’ ευλαβείας βοώντων, δόξα Θεώ τω εν Τριάδι. Your browser does not support the audio tag.
Στην κατάμεστη αίθουσα του Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε τη Πέμπτη 16 Οκτωβρίου εκδήλωση-αφιέρωμα στον αείμνηστο δάσκαλο της παραδοσιακής μας μουσικής και δεξιοτέχνη του λαούτου Χρήστο Ζώτο με τη συμμετοχή εξαιρετικών μουσικών επιγόνων του αειμνήστου ανδρός. Την παρουσίαση της εκδήλωσης είχε ο Αθανάσιος Ρότσκος ο οποίος μέσα σε αδρές γραμμές ξεδίπλωσε το μεγαλείο […]
Ο ψαλμός ρμ΄ (140) θεωρείται ιδιαίτερα σπουδαίος για τη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας εξαιτίας του ευχαριστιακού περιεχομένου του. Από τη μελοποίηση στίχων του ψαλμού αυτού προέκυψαν τα «Κεγραγάρια», που ψάλλονται πάντοτε στην ακολουθία του Εσπερινού. Στην ιστορία της μελοποιίας κατέχουν σημαντική θέση καθώς παραδίδονται στη χειρόγραφη μουσική παράδοση από κορυφαίους μελοποιούς. Τα παλαιά επώνυμα κεκραγάρια […]
Ο Επίσκοπος Ροδοστόλου Χρυσόστομος με το ανεπιτήδευτο και δυναμικό χαρακτήρα του ψαλσίματος του αποτελεί ζωντανό παράδειγμα του ακατάγραφου ψαλτικού αγιορείτικου ύφους. O ψαλτικός ήχος στο Άγιον Όρος δεν είναι μαι απλή υπόθεση αλλά καθημερινό βίωμα και αρχαία λειτουργική παράδοση. Για το λόγο αυτό οι αγιορείτες στο διάβα των αιώνων καλλιέργησαν τη ψαλτική, παραδίδοντας ως τις […]
O Βατοπαιδινός Χορός ψάλει το Δοξαστικό των αίνων της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού «Σήμερον προέρχεται ο Σταυρός του Κυρίου» σε μέλος Ιακώβου Πρωτοψάλτου. Μέλος χαρμολύπης με το οποίο εκφράζεται ο σταυροαναστάσιμος χαρακτήρας της Εορτής. Your browser does not support the audio tag.
Η ψαλλόμενη αντί «Άξιον εστίν» Καταβασία της Θ΄ ωδής της Υψώσεως του Σταυρού “Μυστικός ει Θεοτόκε παράδεισος“, υπό Παρθενίου Βατοπαιδινού. Ψάλει ο Βατοπαιδινός Χορός. Πρόκειται για μέλος ιδιάζον και ενδιαφέρον για το ειρμολογικό είδος μελοποιΐας αλλά και τη σύγχρονη αγιορειτική ψαλτική. Your browser does not support the audio tag.