Προσβάσιμη σελίδα

Από τον κανόνα του Ευαγγελισμού (βατοπαιδινός χορός)

Η εορτή του Ευαγγελισμού είναι μια εορταστική όαση στο ταξίδι της μεγάλης Τεσσαρακοστής. Το υμνολογικό ύφος της ημέρας είναι ιδιαίτερα χαρμόσυνο και λαμπερό, γεγονός που φαίνεται και από την μουσική ένδυση των ύμνων. Το σύστημα της Οκταηχίας με τους διατονικούς ήχους αποδίδει τα μεγάλα σύνθετα ποιήματα της εορτής.

evagelismosΟι κανόνες της εορτής με τις εννέα ωδές περικλείουν το θέμα και το ύφος της ημέρας. Κάθε ωδή περιλαμβάνει τρία έως πέντε τροπάρια. Το πρώτο τροπάριο της κάθε ωδής λέγεται ειρμός και έχει ιδιαίτερο μέλος, ρυθμό, και σύμφωνα με το μέλος του ειρμού ψάλλονται και τα υπόλοιπα τροπάρια της κάθε ωδής. Οι ειρμοί των ωδών που περιλαμβάνονται στην εορτή επαναλαμβάνονται στο τέλος κάθε ωδής και ψάλλονται με ιδιαίτερη έμφαση αργά και μετά μέλους. Τότε οι ειρμοί λέγονται Καταβασίες γιατί οι ψάλτες από ιδιαίτερο σεβασμό κατεβαίνουν από τα στασίδια τους για να τις ψάλουν. Η παράδοση αυτή τηρείται στο Άγιον Όρος κατά την  τάξη των κανόνων.

Ο Βατοπαιδινός Χορός στην Έκδοση του ψηφιακού δίσκου «Η Ακολουθία του Ευαγγελισμού» περιέχει αυτή την μελωδική μεταβολή στην τάξη των κανόνων με την αργή απόδοση του ειρμού-καταβασία την οποία και θα ακούσουμε.

Στην εορτή του Ευαγγελισμού η α΄ωδή έχει τον ειρμό «Ανοίξω το στόμα μου» σε ήχο δ΄ ειρμολογικό λέγετο.

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
«Χερουβικόν» Χαρ. Ταλιαδώρου, ήχ. πλ. δ΄ (Πρωτοψ. Στέλιος Ζαχαρίου)
«Παναγία Δέσποινα», μέλος Δανιήλ Δανιηλίδου (Γέρ. Σπυρίδων Μικραγιαννανίτης)
«Μυστικῶς εἶ Θεοτόκε παράδεισος», Παρθενίου Βατοπαιδινού (Χορός Βατοπαιδινός)
«Κύριε εκέκραξα», ήχ. δ΄«άγια», Ιακώβου Πρωτοψάλτου (Ιωάν. Χασανίδης)
«Μέλη Τιμίου Σταυρού»