Η εν Χριστώ ζωή και η διαρκής μετοχή στο Χριστό
9 Απριλίου 2020Η εν Χριστώ ζωή ενός εκάστου και η διαρκής μετοχή στο Χριστό πραγματοποιείται δια των ιερών μυστηρίων[1]. Ο πιστός ενώνεται μαζί Του δια της ενεργού μετοχής του στα μυστήρια, που τελούνται εν Πνεύματι Αγίω και πρωτίστως δια της Θείας Ευχαριστίας[2]. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει ότι η φύση και ολόκληρη η δομή της Εκκλησίας είναι μυστηριακή[3], μιας και η εκκλησιαστική κοινότητα ζεί, λειτουργεί, ευαγγελίζεται και γνωστοποιεί την ενότητά της δια των μυστηρίων της[4]. Δι’ αυτών βιώνει κάποιος ότι είναι ενεργό μέλος της και η οικείωση του σωτηριώδους έργου του Χριστού, η χριστοποίηση και εν τέλει η σωτηρία[5] πραγματώνονται απ’ όλους κι από τον κάθε ένα δια της μετοχής του στα ζωοποιά μυστήρια της Εκκλησίας Του[6].
Ωστόσο, αξίζει να τονισθεί ότι η επενέργεια των ιερών μυστηρίων δεν αποτελεί μια μηχανική, μαγική ή μυστικιστική διαδικασία[7], αλλά είναι απόρροια της ανθρωπίνης συνεργείας, όπου η χάρις του Θεού[8] ενεργεί κατά το βαθμό δεκτικότητος ενός εκάστου[9], όχι απλώς και μόνον δια της προσωπικής παρουσίας, αλλά δια της ελευθέρας βουλήσεως, της συνειδητής ενεργούς μετοχής και βιώσεως της αληθείας και της «κατ’ επίγνωσιν»[10] πίστεως[11]. Γι’ αυτό και τα ιερά μυστήρια δεν είναι μεμονωμένες τελετές, αλλά η φανέρωση της καινής ζωής της Εκκλησίας, συναπαρτίζοντας την λειτουργική ζωή[12], που βρίσκει την κύρια έκφραση και πλήρωσή της στη Θεία Ευχαριστία[13], στη θεία κοινωνία[14] που είναι το κέντρο και ο σκοπός όλων των μυστηρίων[15], καθώς και η πηγή όλων των εκκλησιαστικών λειτουργημάτων, μιας και οι πιστοίδια της θείας κοινωνίας μετέχουν της θεωμένηςανθρωπίνης φύσεως[16], η οποία έχει θεωθεί στην υποστατική ένωση του Λόγου[17].
Αυτός είναι και ο λόγος που όλες σχεδόν οι εκκλησιαστικές ακολουθίες αποτελούν προπαρασκευή ή επέκταση του μυστηρίου της Ευχαριστίας, από το οποίο πηγάζει ένα πλήθος ιερών ακολουθιών[18] που εκφράζει την προσωπική και κοινωνική ζωή όλων των μελών της Εκκλησίας[19]. Έτσι ο κάθε πιστός που εισέρχεται μέσα στην Εκκλησία δια του βαπτίσματος[20], δια του οποίου αναγεννάται εν Πνεύματι Αγίω[21], συμμετέχει στον θάνατο και την ανάσταση του Χριστού[22]. Κάθε μυστήριο και κάθε πράξη της Εκκλησίας σημαίνει θάνατο και ανάσταση[23].
Η συγκεκριμένη εκκλησιολογική εμπειρία γίνεται εν τέλει αισθητή πραγματικότητα σε κάθε τόπο και χρόνο, τόσο δια της τελέσεως όσο και της εν συνειδήσει και εν αισθήσει μετοχής του πιστού στα μυστήρια[24]. Αυτές ακριβώς οι μυστηριακές φανερώσεις και λειτουργίες του σώματος του Χριστού[25] είναι τα μέσα και ο τρόπος, δια των οποίων ο κάθε ένας ενώνεται τον Χριστό, γενόμενος οργανικό μέλος του σώματός Του, συγκροτώντας και αυξάνοντας τον θεσμό της Εκκλησίας, δια της ενεργοποιήσεως και ισχυροποιήσεως των χαρισμάτων του[26], επιτυγχάνοντας έτσι «τῆν πρὸς τὸ κρεῖττον ἀλλοίωσιν»[27].
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ