«Ακολουθία εις τους Αγίους Τρείς Παίδας τους εν Καμίνω»

17 Δεκεμβρίου 2020

Σημαντική θέση στο θρησκευτικό θέατρο του Βυζαντίου έχει και το λειτουργικό δράμα. Ένα απ΄αυτά, το οποίο τεκμηριώνεται και από σλαβικές πηγές, είναι και η «Ακολουθία της Καμίνου». 

Παρουσιαζόταν μέχρι την κατάλυση της Αυτοκρατορίας, στο ναό της Αγιά Σοφιάς,  αλλά και σε άλλες βυζαντινές πόλεις. Με βάση το βιβλίο του Δανιήλ της Παλαιάς Διαθήκης, το δράμα εξεικόνιζε το μαρτύριο των τριών παίδων Εβραίων, του Μισαήλ ή Μισάχ, του Ανανία ή Σεδράχ και του Αζαρία ή Αβδεναγώ, οι οποίοι είχαν συλληφθεί αιχμάλωτοι μαζί με τον Προφήτη Δανιήλ ή Βαλτάσαρ, όταν ο βασιλέας της Βαβυλώνος Ναβουχοδονόσορ κατέλαβε την Ιερουσαλήμ το έτος 586 π.χ.

Ο βασιλέας Ναβουχοδονόσορ, όπως διηγείται στό ομώνυμο βιβλίο του ο προφήτης Δανιήλ, «εποίησεν εικόνα χρυσήν, ύψος αυτής πήχεων εξ και έστησεν αυτήν εν πεδίω Δεϊρά εν χώρα Βαβυλώνος». Κατόπιν ο ηγεμόνας διέταξε τούς υπηκόους του, «ευθύς ως ακούσητε τής φωνής τής σάλπιγγος, σύριγγός τε καί κιθάρας, σαμβύκης και ψαλτηρίου καί συμφωνίας καί παντός γένους μουσικών πίπτοντες προσκυνειτε τη εικόνι τη χρυσή», όρισε δέ «ος αν μή πεσών προσκύνηση αυτή τη  ώρα εμβληθήσεται εις την κάμινον του πυρός την καιομένην». Και ένώ λοιπόν όλοι οι υπήκοοι του Ναβουχοδονόσορος έσπευσαν να συμμορφωθούν με την διαταγή του και να προσκυνήσουν την χρυσή εικόνα, οι τρεις παίδες του Ισραήλ, υπακούοντας στην πρώτη εντολή του δεκαλόγου «… ού προσκυνήσεις αυτοίς  (τοις ειδώλοις) ουδέ μή λατρεύσης αυτοίς…», αρνήθηκαν να το πράξουν. Κατόπιν τούτου συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν ενώπιον του βασιλέα, όπου, παρά τις παροτρύνσεις εκείνου, αρνήθηκαν εκ νέου να εκτελέσουν την διαταγή του.  Η αντίδραση του Ναβουχοδονόσορος υπήρξε βίαιη, «επλήσθη θυμού καί ή όψις του προσώπου αυτού ηλλοιώθη επί Σεδράχ, Μισάχ καί Αβδεναγώ, και είπεν έκκαυσαι τήν κάμινον επταπλασίως, έως ου εις τέλος εκκαή· και άνδρας ισχυρούς ισχύι είπεν πεδήσαντες τόν Σεδράχ, Μισάχ καί Άβδεναγώ εμβαλείν εις τήν κάμινον του πυρός την καιομένην. Τότε οι άνδρες εκείνοι επεδήθησαν σύν τοις σαραβάροις αυτών και τιάραις και περικνημίαις και ενδύμασιν αυτών» Το θαυμαστό γεγονός είναι ότι στη φωτιά οι τρεις παίδες δροσίζονταν και υμνούσαν το θεό ο δε Ναβουχοδονόσορ θεωρούσε τέσσερις στην κάμινο. « Ο δέ άγγελος Κυρίου συγκατέβη άμα τοις περί τον Αζαρίαν είς την κάμινον καί εξετίναξεν την φλόγα του πυρός εκ της καμίνου και εποίησεν το μέσον της καμίνου ως πνεύμα δρόσου διασυρίζον, και  ουχ ήψατο αυτών το καθόλου το  πυρ και ούκ ελύπησεν ουδέ παρηνώχλησεν αυτοίς».

Όπως μπορούμε να αντιληφθούμε το γεγονός προσφέρεται για δραματική παρουσίαση και η αφήγηση του αποτελεί δραματική απεικόνιση από μόνη της. Αυτό το λειτουργικό δράμα  γνώρισε αρκετή δημοτικότητα και πλούσια ανάπτυξη στη Ρωσία τού 16ου και τού 17ου  αιώνα και ήταν γνωστό στους Ρώσους ως Πετσνόε ντέιστβο. Εκτελούμενο στον Όρθρο την Κυριακή πριν από τα Χριστούγεννα, η θεατρική αίσθηση πού προκαλούσε ήταν μεγάλη, και οι ρωσικές σκηνοθετικές οδηγίες του θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως μαρτυρία για τη διαδικασία τής προσαρμογής μιας αρχικά λιτής βυζαντινής λειτουργικής συνήθειας, πού ψαλλόταν σαν να ήταν ένα κοινό μέρος τής εκκλησιαστικής ακολουθίας.

Το δράμα αυτό χρησίμευε για να υπενθυμίσει την ακράδαντη πίστη των Τριών Παίδων μέσα στη φλεγόμενη κάμινο. Η βυζαντινή εκδοχή του Δράματος της Καμίνου είναι μάλλον απλή, με υποτυπώδεις νύξεις θεατρικότητας. Στη Ρωσία η εκτέλεση του μαρτυρείται από το πρώτο μισό τού 15ου αιώνα ως το 1648, οπότε σταμάτησε να αποτελεί μέρος των Ακολουθιών. Η ρωσική απόδοση είναι γεμάτη απο τόσα πολλά θεατρικά εφέ και σκηνικά αντικείμενα, που αξίζει πραγματικά να κατατάσσεται στο λειτουργικό δράμα.

Την «Ακολουθία εις τους Αγίους Τρείς Παίδας τους εν Καμίνω» παρουσίασε η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία με βάση το χειρόγραφο 2406 του έτους 1453 της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος. Η μεταγραφή και ανασύσταση του κειμένου έγινε από τον συνθέτη Μιχάλη Αδάμη. Πρόκειται για μια υποδειγματική δουλειά με την οποία ξαναζωντάνεψε μια λησμονημένη βυζαντινή παράδοση.

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
1η Απριλίου 1955: Το θαύμα του αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου! 1 Απριλίου 2024 Μαθητική εκδήλωση κατά την περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ  με σημαιοφόρο τον ήρωα Πετράκη Γιάλλουρο. Τα νειάτα της ελληνικής Κύπρου, επαναστατώντας την 1η Απριλίου του 1955, απαίτησαν το αυτονόητο. Η Κύπρος δεν μπορούσε, πλέον, να αποτελεί αποικία της Μεγάλης Βρετανίας. Η τελευταία δεν είχε καμιά σχέση με την περιοχή ούτε με την ιστορία και την παράδ...
25η Μαρτίου 1821, Ο Ευαγγελισμός και οι Άνθρωποι του Θεού έφεραν το Πάσχα της ελευθερίας 25 Μαρτίου 2024 Πάνω ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», κάτω και από αριστερά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Άγιος Αλέξιος ο Άνθρωπος του Θεού και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός  «... με ήλθαν γράμματα από τον Υψηλάντη διά να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης Με την πτώση της Κωνστ...
«Ο Άνθρωπος του Θεού», ο ευλογών την Ελληνική Επανάσταση 17 Μαρτίου 2024 Η παρουσία της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στο σώμα της Εκκλησίας είναι αναμφισβήτητη, αυτή είναι «ἡ προστασία τῶν Χριστιανῶν ἡ ἀκαταίσχυντος καί ἡ μεσιτεία πρός τόν Ποιητήν ἡ ἀμετάθετος»(Κοντάκιον, Ἦχος β΄). Η Παναγία έλαβε το Άγιον Όρος από τον Υιό και Θεό της ως κλήρο δικό της κατά τον Ζ΄ ή Η΄ αιώνα σύμφωνα με ...
Γρηγόρης Αυξεντίου, Η πανήγυρη του μαρτυρίου του! 3 Μαρτίου 2024 Ο ήρωας του αγώνα της Κύπρου για την ένωση με την Ελλάδα Γρηγόρης Αυξεντίου (1928-1957). Κάθε χρόνο τέτοια μέρα όταν ο νεομάρτυρας* Γρηγόρης Αυξεντίου πλησιάζει τον λειτουργό ιερέα στο καθολικό της μονής της Παναγίας του Μαχαιρά, για να λάβει την μερίδα την οποία του βγάζει όταν προσκομίζει, μαζί με την ουράνια κατάνυξη που τον διακατέχει, έχει κ...
Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος 6 Ιανουαρίου 2024 Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον... επ’ αυτόν» (Λ...