Μεμέρισται ο Ελληνισμός; Το 1821 στην παγίδα του Νεοφαλμεραϋερισμού;

4 Ιανουαρίου 2021

Όπου οι αιώνες πάλευαν με τους σταυρούς της παλληκαριάς

[Νίκος Γκάτσος, Ο ιππότης και ο θάνατος]

Το αρχικό, ενωτικό διάγγελμα του πρωθυπουργού για τον εορτασμό της μεγάλης εθνικής μας επετείου άρχισε γρήγορα να συρρικνώνεται και να πελεκιέται για να χωρέσει στα προκρούστεια μέτρα των βολεμένων, εμμονικών «αναθεωρητών» της ιστορίας. Αυτών που πλαισιώνουν ανελλιπώς με «ακαδημαϊκό κύρος» κρατικές και μη επιτροπές, κατά κανόνα με το αζημίωτο, βραχυκυκλώνοντας κάθε σωστή προσπάθεια διάσωσης της μνήμης του Γένους των Ελλήνων.

Δεν στέκομαι στο πρόσφατο ερώτημα, αν θα πρέπει να αποφεύγουμε τον όρο παλιγγενεσία – προσωπικά, δεν μπορώ να αρνηθώ αυτό που πίστευαν ακράδαντα οι πρωτεργάτες της· άλλωστε χρησιμοποιήθηκε και ο ποιητικότερος όρος αναπτερυγίασις για να εκφραστεί η κυριολεκτική νεκρανάσταση του Ελληνισμού.

Ερωτήματα θεμελιακά: Πότε αρχίζει η αντίσταση των υποδούλων κατά των διαφόρων κατακτητών τους; Ποιά ήταν η κυρίαρχη ταυτότητα των εξεγερμένων ραγιάδων; Και ακόμη σαφέστερα, είναι ή όχι Έλληνες οι Βυζαντινοί, που από την επομένη της αποφράδας άλωσης της Βασιλεύουσας από τη Δ´ Σταυροφορία της χριστιανικής Δύσης (1204) ξεσηκώνονται για την ελευθερία τους με συνείδηση της ταυτότητάς τους; Η τετρακοσίων ετών Τουρκοκρατία είναι μια μαύρη σελίδα, που καλά θα κάνουμε να τη θάψουμε και να την ξεχάσουμε μια και καλή, όντας πια … Ευρωπαίοι(!), ή μια περίοδος «φωτεινότερη από όλα τα σεμινάρια της Γοττίγγης» ( Τ. Παπατσώνης); Ζητούνται ξεκάθαρες απαντήσεις από αυτούς, που μανιχαϊστικά απορρίπτουν ο,τι δεν χωράει στα ιδεολογικά σχήματα των in vitro γραφείων της –τάχα– Νέας Ιστορίας (καλύτερα: ψευδο-ιστορίας), αλλιώς βαδίζουμε σε σκοτεινά, ύποπτα, ακροσφαλή μονοπάτια!

***

Σιγά-σιγά αρχίζουν να δημοσιοποιούνται τα προγράμματα των μουσείων για την Επέτειο, να προβάλλουν οι εκθέσεις τους. Είναι αυτονόητο ότι κάθε μουσείο η φορέας πολιτιστικών έργων και ιστορικών κειμηλίων θα βασιστεί στο υλικό που διαθέτει. Ερώτημα κρίσιμο: ποιό είναι το σκεπτικό τους; Απλώς η έκθεση του υλικού τους χωρίς καμμία σύνδεση με το ευρύτερο πλαίσιο της τετρακοσιάχρονης εξέγερσης και αντίστασης του Γένους; Θα μιλάνε αστόχαστα για «γένεση του Νέου Ελληνισμού» το 1830 η στην καλύτερη περίπτωση, κατά το σχήμα των Διαφωτιστών, από το 1770; Αλλά που πάνε οι ποταμοί αιμάτων από τα σαράντα και πλέον κινήματα, στάσεις, εξεγέρσεις, επαναστάσεις στα τετρακόσια χρόνια δουλείας; Πως γίνεται να πέσουν στη λήθη τα ανήκουστα μαρτύρια των συχνά άνηβων νεομαρτύρων, όπως τόσο εύγλωττα απεικονίστηκαν στα μεγάλα καθολικά μονών της Τουρκοκρατίας; Και που να καταχωνιάσουμε τους υπόλοιπους ραγιάδες, όπως γλαφυρά υπενθυμίζει τη ζοφερή κατάστασή τους και η πρόσφατη, ωραία ανατύπωση της μελέτης του Δημητρίου Βικέλα, Η Ελλάς προ του 1821, επιμέλεια Καθηγητού Κώστα Ανδρουλιδάκη (Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Ηράκλειο 2020);

Απλησίαστη μοιάζει ότι θα είναι από την επίσημη Πολιτεία και η περίδοξη ακμή των μεγάλων μοναστικών κέντρων, αυτών που κατεξοχήν διετήρησαν τα ζώπυρα της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού. Πως να ρίξεις ακόμη στον Καιάδα της λησμοσύνης την Κυπριακή Αναγέννηση του 16ου αιώνα, την Κρητική του 16ου και 17ου αιώνα, το παραμυθητικό κήρυγμα, τις βιβλικές μεταγλωττίσεις, τα αγιολογικά συναξάρια τόσων φωτισμένων ιερωμένων και μοναχών; Μόνο με τέτοιες ηθελημένες αποσιωπήσεις μπορείς να φτάσεις στον υπερτονισμένο – αποκλειστικά γαλλογενή φυσικά!– διαφωτισμό εμπόρων και καραβοκύρηδων στα τέλη του 18ου αιώνα, κατά το μονόπλευρο σχήμα που επέβαλε τις τελευταίες δεκαετίες η καθ᾽ ημάς ιντελλιγκέντσια, αποσιωπώντας η υποτιμώντας συστηματικά τον διαρκή, γηγενή φωτισμό του Γένους.

Από τον καιρό του Κοραή ελλοχεύει ο κίνδυνος του νεοφαλμεραϋερισμού, όσο ακολουθούμε τη θανάσιμη για το Γένος αρνητική αντίληψή του για το Βυζάντιο και την Τουρκοκρατία! Και οι μιμητές του, ντόπιοι και ξένοι, δεν έλειψαν ποτέ, φτάνοντας στις μέρες μας σχεδόν να εκπροσωπούν, συχνά συγκεκαλυμμένα αλλά αποτελεσματικά, την επίσημη γνώμη της Πολιτείας: δεν έχετε παρά να διαβάσετε «φιλελεύθερο», «πεφωτισμένο» τύπο η να ακούσετε τα κανάλια του!

Δεν ξέρουμε τι μας επιφυλάσσει η επίσημη επιτροπή εορτασμού – ας ευχηθούμε το καλύτερο δυνατόν! Ίσως η «Πρωτοβουλία 1821-2021» να κάνει τη μεγάλη έκπληξη! Όμως δεν γίνεται να μην εκφράσουμε τη λύπη μας, που η Πολιτεία δεν φαίνεται να συνέτρεξε ενεργά τα τρία καίρια μουσεία για τον βυζαντινό και μεταβυζαντινό Ελληνισμό, το Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, για να δώσουν μιαν ολοκληρωμένη εικόνα του ενός και αδιαίρετου, σκλαβωμένου αλλά ακαταδάμαστου Ελληνισμού: από τις δύο αλώσεις, τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, το μαρτύριο του Πατρο-Κοσμά και την αγχόνη του εθνομάρτυρα Πατριάρχη μέχρι την καταναυμάχηση των τυράννων στο Ναυαρίνο και την έλευση του κορυφαίου Νεοέλληνα Κυβερνήτη! Έργω δηλούσθαι τας τιμάς… Αναρωτιέμαι, αφουγκραζόμαστε τον βαρύ λόγο του ποιητή;

Η χώρα δεν ετρόμαξε το τούρκικο ρισάλτο /

κι ο νωματάρχης το σκυλί κι ο Γερμανός το χτήνος /

τη χώρα δεν την πήρανε δεν την αποτελειώσαν /

οι χώρες παίρνουνται από μας κι απ᾽ την κακή μας γνώμη.

[Ζήσιμος Λορεντζάτος, Ποιήματα, Αθήνα 2006]

 

Καλή Χρονιά για τον απανταχού Ελληνισμό!

 

Πηγή: Κυριακάτικη Δημοκρατία 2-1-2021

 

Σχετικά άρθρα 1821-2021: Ανάσταση του Γένους
25η Μαρτίου 1821, Ο Ευαγγελισμός και οι Άνθρωποι του Θεού έφεραν το Πάσχα της ελευθερίας 25 Μαρτίου 2024 Πάνω ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», κάτω και από αριστερά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Άγιος Αλέξιος ο Άνθρωπος του Θεού και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός  «... με ήλθαν γράμματα από τον Υψηλάντη διά να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης Με την πτώση της Κωνστ...
«Ο Άνθρωπος του Θεού», ο ευλογών την Ελληνική Επανάσταση 17 Μαρτίου 2024 Η παρουσία της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στο σώμα της Εκκλησίας είναι αναμφισβήτητη, αυτή είναι «ἡ προστασία τῶν Χριστιανῶν ἡ ἀκαταίσχυντος καί ἡ μεσιτεία πρός τόν Ποιητήν ἡ ἀμετάθετος»(Κοντάκιον, Ἦχος β΄). Η Παναγία έλαβε το Άγιον Όρος από τον Υιό και Θεό της ως κλήρο δικό της κατά τον Ζ΄ ή Η΄ αιώνα σύμφωνα με ...
Νικολάου Γύζη: Η Δόξα των Ψαρών 20 Ιουνίου 2023 Με το έργο του αυτό, ο Γύζης συμπορεύεται με τον Σολωμό. Είναι και οι δυό τους εκφραστές του ιδεώδους της αθάνατης δόξας, που -δυστυχώς- είναι το τίμημα ελαχίστων, διότι λίγοι είναι αυτοί που μπορούν να την εννοήσουν και να την εκτιμήσουν. Το έργο αυτό εντάσσεται στο σύνολο των θεμάτων που έχει εκτελέσει ο Γύζης, και τα οποία είχαν αποκλειστικές α...
Στρατηγός Μακρυγιάννης: Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε’ συνεχιστής του Ρήγα! 10 Απριλίου 2023 (Επιμέλεια Στέλιος Κούκος) Απόσπασμα από το έργο "Στρατηγού Μακρυγιάννη, Απομνημονεύματα". Μεταγραφή από το πρωτότυπο Γιάννης Βλαχογιάννης, επεξεργασμένη από τον καθηγητή Γιάννη Καζάζη.   Εδώ εις Αθήνα ήρθε ένας πρωτοεταιρίστας Λουκάς Λιονταρίδης , προκομμένος άνθρωπος. Πιαστήκαμεν φίλοι. Τον ρώτησα δια τον πατέρα της λευτεριάς μας, το...
Οι γυναίκες στη φλόγα της επανάστασης 25 Μαρτίου 2023 Παρακολουθήστε ένα εμπεριστατωμένο αφιέρωμα του ΓΕΛ Νέας Περάμου Αττικής για τις Ηρωίδες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Οι πρωτεργάτες της ελληνικής επανάστασης του 1821 απέναντι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν κυρίως άντρες. Ωστόσο  πολλές γυναίκες συνέβαλαν σημαντικά σε όλη τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα, με τα δικά τους μέσα και τ...