Ο τσακωμός δυο Αγίων

27 Μαΐου 2021

«Είναι οι μόνοι Άγιοι σε αυτόν το καθολικό που περιμένουν την αγιογράφηση του για να κάνουν παρέα με τους φίλους τους της θριαμβεύουσας εκκλησίας μας. Μόλις φωτίζει τρέχω με λαχτάρα να τους δω και να τους απολαύσω και ίσως με λίγη κουτοπονηριά. Θέλω να δω ποιους διάλεξαν οι πατέρες σαν απολύτως αναγκαίους σημαιοφόρους του χορού των χιλιάδων αγίων της Εκκλησίας μας.

Είναι δύο Άγιοι που είναι η μοναδική φορά που τους προσκύνησα μαζύ και αγαπημένους. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο άγιος Επιφάνιος Κύπρου. Τον πρώτο όλοι τον γνωρίζετε, το ξέρω. Ο αγαπημένος ήτανε του Γέροντα μου Αιμιλιανού. Μου τον εγνώρισε από τα νειάτα μου και δεν χορταίνω να τον διαβάζω. Ο ένας από τους τρεις μέγιστους φωστήρες της τρισηλίου Θεότητος που θεμελίωσε την θεολογία της Εκκλησιας μας. Πολυγραφώτατος, όμως και τίποτα άλλο να μην έγραφε όπως μου παρατήρησε ένας σοφός Γέροντας της εποχής μας μόνο ο λόγος του ο κατηχητικός θα ήταν αρκετός γιατί έχει όλη την θεολογία της εκκλησίας μας που δεν βάζει όρια στην αγάπη του Θεού αρκεί και ο πιστός να θέλει να δεχτεί την πρόσκληση του.

Μακαρίζει αυτούς που αγωνίστηκαν σκληρά από την πρώτη ώρα αλλά καλεί και μας τους άσωτους της τελευταίας ώρας στο δείπνο. Αρκεί το αυτεξούσιο τους να προσφέρουν στο Θεό και ας είναι και την τελευταία ώρα. Αξίζει να κάτσει κανείς μια φορά μέχρι το τέλος της αναστάσιμης λειτουργίας μόνο και μόνο για να τον ακούσει. Τι κρίμα, αλήθεια, που οι περισσότεροι φεύγουν τρέχοντας για την μαγειρίτσα και τον χάνουν.

Η δεύτερη μορφή δίπλα στον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο είναι του αγίου Επιφανίου Κύπρου.

Και θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς απλοικά , όπως αρχικά εσκέφτηκα και γω , ότι είναι προς τιμήν του κτήτορα της μόνης η επιλογή του.

Όμως αργότερα, όταν… εφοίτησα στην παρέα του πατρός Παταπίου, κατάλαβα ποιος είναι ο λόγος ο πραγματικός αυτής της σύνθεσης των δύο αγίων στο βορεινό προσκυνητάρι. Καημό το είχε ο Γέροντας Επιφάνιος ότι ο φερώνυμος άγιος του συμμετείχε στην δίωξη του Χρυσόστομου.

Ο άγιος Επιφάνιος Κύπρου ήταν άγιος εν ζωή με θαύματα και εθεωρείτο η κρίση του λίαν σεβαστή στα διάφορα εκκλησιαστικά προβλήματα που προέκυπταν. Μάλιστα είχε γράψει σύγγραμα ιδίως κατά των αιρέσεων και ειδικά του Ωριγενισμού (Παναριον), που μαίνονταν την εποχή εκείνη. Έτσι τον επλησίασε και επηρέασε ο Πατριάρχης Φιλόθεος Αλεξάνδρειας ενάντια στον ιερό Χρυσόστομο.

Ήταν θαυματουργός ακόμα εν ζωή, ακόμα και ανάσταση νεκρού και θεραπεία παράλυτου της βασιλικής οικογένειας διάβασα στα συναξάρια του. Ο ζήλος του κατά των αιρέσεων από τις διδασκαλίες του Ωριγένη, τον οδήγησαν στην Κωνσταντινούπολη όπου δεν δέχτηκε δυστυχώς την πρόσκληση του Χρυσόστομου για να συζητήσουν.

Έκανε και μια χειροτονία Διακόνου και σαν επίσκοπος της Κωνσταντινούπολης ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος του έστειλε γραπτά τα παράπονα του. Δεν το περίμενα από σένα αδελφέ επίσκοπε, να κάνεις τέτοια αντικανονικά πράξη. Εισπήδηση, «Υπερόριος» και παρ’ενορίαν πράξη! Εσύ που είσαι φημισμένος για την τήρηση των κανόνων της εκκλησίας μας.

Ο άγιος Επιφάνιος μετάνιωσε κατάλαβε που πήγαινε να μπλέξει και έφυγε με το πλοίο για την Κύπρο πριν να γίνει η σύνοδος της Δρυός που ο μαινόμενος και εμπαθής Φιλόθεος Αλεξανδρείας καθαίρεσε τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.

Ο μακαριστός Γέροντας Επιφάνιος έχει γράψει αναλυτικά για αυτά τα γεγονότα στο βιβλίο του «Τα δύο Άκρα» σελίς 253 όπου δικαιώνει πλήρως τον Ιερό Χρυσόστομο χαρακτηρίζοντας την καταδίκη του όχι μόνο άδικο αλλά και άκυρο από πλευράς των ιερών κανόνων.

Ο Αγιος Επιφάνιος πέθανε καθ όδον πριν φθάσει στην Κύπρο. Το ίδιο και ο ιερός Χρυσόστομος πέθανε από τις κακουχίες στην Κουκουσω, στην εξορία.

Έτσι, λοιπόν, ο Γέροντας Επιφάνιος θέλησε μετά θάνατον να τους ενώσει. Και όχι μόνο στην εικόνα αυτή αλλά και στο ιερό της εκκλησίας της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής. Πίσω από την Αγία Τράπεζα εκεί που αγιογραφούν τους ιεράρχες. Αντικριστά ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο άγιος Επιφάνιος Κύπρου. Παρέα εκεί και αγαπημένοι να προσεύχονται με χέρια υψωμένα.

(απόσπασμα από το υπό εκδοσή βιβλίο για την «Κεχαριτωμενη» του Αγίου Γέροντα Επιφανίου. Δίνει ένα μεγάλο επίκαιρο μήνυμα για την αναγκαιότητα ενότητας της εκκλησίας και αποφυγή σχισμάτων στο σώμα του Χριστού.)