Γιάννης Πατσώνης: Τα γεγονότα των Σεπτεμβριανών ήταν προδιαγεγραμμένα από τους Άγγλους!

16 Σεπτεμβρίου 2021

Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Ισταμπούλ Εξπρές» της 6ης Σεπτεμβρίου 1955 και τούρκοι διαδηλωτές.

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=322127

Συνέντευξη του συγγραφέα Γιάννη Πατσώνη στον Στέλιο Κούκο

Πάντως το έγκλημα δεν ήταν στιγμιαίο ή τουλάχιστον ένα πογκρόμ που κράτησε ένα βράδυ, αφού και στην συνέχεια παρ’ όλη και την καταδίκη των γεγονότων αυτών και τον απαγχονισμό των πολιτικών που ευθύνονταν, όπως και για άλλους λόγους, τέθηκε σε εφαρμογή σχέδιο για την εκδίωξη του ελληνισμού από την Πόλη…
Όχι, δεν ήταν στιγμιαίο, όπως αποδείχτηκε και στην δίκη και καταδίκη του Μεντερές και τριών άλλων υπουργών, αλλά και από έγγραφα που έφερε στο φως η έρευνα του Σπύρου Βρυώνη στο έργο του «Ο μηχανισμός της καταστροφής». Υπάρχουν και οι αποκαλυπτικές φωτογραφίες του Δημήτρη Καλούμενου στο μνημειώδες βιβλίο του «Η Σταύρωσις του Χριστιανισμού» -βραβείο Ακαδημίας Αθηνών.

Ο Δ. Καλούμενος, ανταποκριτής των εφημερίδων «Έθνος» και «Μακεδονία», αναφέρει πως το μεσημέρι της 6ης Σεπτεμβρίου τον ειδοποίησε ο Πατριάρχης Αθηναγόρας για την τοποθέτηση της «βόμβας» -που δεν ήταν παρά καψύλια. Η εφημερίδα «Ισταμπούλ Εξπρές», κυκλοφόρησε στις 3.50 το απόγευμα με τον τίτλο: «Έλληνες βάλαν βόμβα στο σπίτι του πατέρα μας». Η κυκλοφορία της, μάλιστα, εκτοξεύθηκε από τα 20.000 φύλλα στα 290.000. Όλα ήταν προδιαγεγραμμένα στην εντέλεια και μάλιστα από Άγγλους και την διεύθυνση Ανορθοδόξου Πολέμου της Τουρκίας.

Ποιος ήταν εν γένει ο ρόλος των Άγγλων;
Η Αγγλία για να μην δώσει στην Ελλάδα την Κύπρο, πραγματοποίησε με την τακτική του διαίρει και βασίλευε, στις 29 Αυγούστου του ’55, στο Λονδίνο, την τριμερή συνεδρία Ελλάδος, Αγγλίας, Τουρκίας. Οι αγγλικές μυστικές υπηρεσίες, διέθεσαν ένα εκατομμύριο τουρκικές λίρες και η εφημερίδα «Χουριέτ» αρθρογραφούσε εναντίον των Ελλήνων, και από τα 30.000 φύλλα, έφτασε στα 120.000. Βέβαια η συμμετοχή της Ελλάδος, όπως έγραφε ο καθηγητής Νεοκλής Σαρρής, ήταν ολέθριο σφάλμα, διότι η Ελλάδα έπρεπε να καταφύγει στον ΟΗΕ για την αυτοδιάθεση της Κύπρου, όπως επεδίωκε ο Παπάγος. Ο βαθύτερος λόγος που ήθελαν οι Άγγλοι να εμπλέξουν την Τουρκία στο κυπριακό, ήταν διότι τον Απρίλιο του 1955, ξεκίνησε στην Κύπρο, ο αντιαποικιακός αγώνας της ΕΟΚΑ.

Οι καταστροφές στα καταστήματα των Ελλήνων στο φως της ημέρας.

Πώς ήταν μέχρι τότε η ζωή των Ρωμιών με τους Τούρκους αλλά και τις λοιπές εθνότητες της Κωνσταντινούπολης;
Μέχρι τότε οι μειονότητες ζούσαν αρμονικά με τους Τούρκους γείτονες τους, κι είχαν εμπορικές συναλλαγές, ανταλλάσσοντας μέχρι και «πεσκέσια» (δώρα) σε γιορτές, τα παιδιά παίζαν μαζί στους μαχαλάδες. Οι Ρωμιοί βέβαια, ήταν συσπειρωμένοι γύρω από την τροφό του γένους το Πατριαρχείο. Είχαν συνδέσμους πολιτιστικούς, όπως τον «Φιλολογικό Σύλλογο», σχολειά ονομαστά, φυτώρια γνώσης και προόδου. Το Ζωγράφειο διέθετε αίθουσα βιολογίας, το Ζάππειο αίθουσες μουσικής τον καιρό που το ελλαδικό κράτος στέγαζε μαθητές σε παραπήγματα. Από το 1948, έως το 1955, η κωνσταντινουπολίτικη Ρωμιοσύνη, γνώρισε όπως αναφέρει ο ιστορικός Κώστας Σταματόπουλος στο βιβλίο του «Η τελευταία αναλαμπή», (εκδόσεις Δόμος), «μία κοινωνική και οικονομική άνθηση εξόχως εντυπωσιακή». Τον Ιούνιο του 1952, στο απόγειο της ελληνοτουρκικής φιλίας, το βασιλικό ζεύγος, Παύλος και Φρειδερίκη, «έτυχαν ενθουσιώδους υποδοχής κατά την επίσκεψή τους στην Πόλη».

Τι είχε προηγηθεί τα προηγούμενα χρόνια; Είχαμε ενδείξεις ότι κινδύνευε ο ελληνισμός της Πόλης;
Υπήρχαν πολλές ενδείξεις. Οι Ρωμιοί, παρά την εξασφάλιση δικαιωμάτων που έδινε η συνθήκη της Λωζάνης (1923), ήταν τα θύματα μιας μεθοδικής στρατηγικής εξόντωσης. Αναφέρουμε τις κυριότερες διώξεις:
* Το 1932 απαγορεύτηκε σε μη μουσουλμάνους να ασκούν 26 επαγγέλματα, κι έτσι, 5.000 χριστιανοί εκδιώχτηκαν.
* Το1941 έγινε επιστράτευση μειονοτικών, 21 ηλικιών (18 έως 45 ετών) που οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα εργασίας -αμελέ ταμπουρού- κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κατά τον οποίο η Τουρκία υποστήριζε τον Άξονα.
* Το 1942, ο Ινονού, ο ρωμιοφάγος, όπως τον αποκαλούσαν, επέβαλε τον αρπαχτικό «φόρο περιουσίας», το «βαρλίκι» στους μη μουσουλμάνους. Όσοι αδυνατούσαν να δώσουν τα υπέρογκα ποσά, εξορίζονταν στην Σιβηρία της Τουρκίας, στο Άσκαλε, σε καταναγκαστικά έργα.

Σκηνές από τις καταστροφές που προξένησε ο τουρκικός όχλος.

Μετά τα γεγονότα του Σεπτεμβρίου του 1955 το πογκρόμ συνεχίζεται με πιο δραστικό μέσο τον διωγμό…
Η νύκτας της 6ης προς 7η Σεπτεμβρίου του 1955 θεωρείται η «Νύχτα Κρυστάλλων του Ελληνισμού της Πόλης», όπως τιτλοφορείται και ένα βιβλίο στις εκδόσεις Τσουκάτου (1998). Ο διεθνούς φήμης βυζαντινολόγος Σπύρος Βρυώνης, στο βιβλίο του «Ο μηχανισμός της καταστροφής. Το τούρκικο πογκρόμ του 1955 και ο αφανισμός της ελληνικής κοινότητας της Πόλης» (εκδόσεις Εστία) αναφέρει πως το ίδιο το κράτος εκκόλαψε τις παρακρατικές οργανώσεις που έκαναν τους βανδαλισμούς.

Το τελειωτικό πλήγμα, βεβαίως, ήταν οι απελάσεις που άρχισαν τον Μάρτιο του 1964, μετά από αυθαίρετη καταγγελία της σύμβασης του 1930 μεταξύ Βενιζέλου και Κεμάλ με την έωλη κατηγορία της κατασκοπείας δήθεν και οικονομικής βοήθειας …στον «κόκκινο παπά!», δηλαδή τον Μακάριο! Όποιος μιλούσε ελληνικά σε δημόσιους χώρους, κινδύνευε με την κατηγορία «εξύβριση τουρκισμού».

Οι εφημερίδες δημοσίευαν λίστες «επικίνδυνων Ρωμιών» που έπρεπε να εγκαταλείψουν τον τόπο τους σε λίγες μέρες, παίρνοντας σε δύο βαλίτσες 20 κιλών και με 20 δολλάρια! Κι έτσι, «οι μαζικές απελάσεις, έδωσαν την χαριστική βολή στο τιμιότατο αυτό τμήμα του Ελληνισμού, ηλικίας είκοσι επτά αιώνων», όπως γράφει στον επίλογο του προαναφερθέντος βιβλίο του ο ιστορικός Κώστας Σταματόπουλος. Εκδιώχτηκαν 40.000 Έλληνες.

Η τουρκάλα κοινωνική ανθρωπολόγος Ντουρκάν Τουρκέρ στο βιβλίο της «Δεν έχω πατρίδα, έχω τον τόπο μου. Ρωμιοί της Πόλης, χώρος, μνήμη, τελετουργίες» (εκδόσεις Πατάκη), μιλά για την θλίψη των Ρωμιών, να θεωρούνται ξένοι στην πόλη που έζησαν για αιώνες.

Εσωτερικό εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης μετά τον βανδαλισμό της από τον κρατικό όχλο.

Σε ποιο βαθμό Τούρκοι πολίτες βοήθησαν ή συμπαραστάθηκαν στους Έλληνες πριν ή μετά τα γεγονότα;
Υπήρξαν περιπτώσεις που απλοί Τούρκοι προστάτεψαν από τον εξαγριωμένο όχλο συμπολίτες τους και γείτονες Ρωμιούς, υψώνοντας τούρκικες σημαίες! Μερικοί μάλιστα θυρωροί (καπουτζήδες) σε πολυκατοικίες που έμεναν Ρωμιοί, απειλούσαν τα μπουλούκια των τραμπούκων με πιστόλια, λέγοντας τους, «φύγετε, εδώ δεν μένουν άπιστοι». Σημειώθηκαν και απίστευτα περιστατικά, όπως βεβαιώνει ο διευθυντής της ομογενειακής «Απογευματινής» στην Πόλη, Μιχάλης Βασιλειάδης: ενώ ο θυρωρός τους αρχικά τους προστάτεψε, μετά ενώθηκε με τους βάνδαλους σε συμμορίες, σπάζοντας και λεηλατώντας!

 

Θα μπορούσαν να ζήσουν οι Έλληνες κάτοικοι της Πόλης στον τόπο τους μετά τα γεγονότα αυτά αν δεν τους έδιωχναν;
Μετά τα γεγονότα, επήλθε, το «τέλος της αθωότητος», και έσβησε σταδιακά η ελπίδα να ζήσουν στον τόπο τους με συνέπεια την συρρίκνωση του ελληνισμού.

 

Σε ποια πράγματα διέπρεπαν οι Ρωμιοί της Πόλης; Υπήρχαν αντιζηλίες και ανταγωνισμοί ανάμεσα στα εθνοτικά σινάφια;
Επειδή ήταν απαγορευμένη η σταδιοδρομία τους στο δημόσιο, επιδόθηκαν στο εμπόριο, στη βιομηχανία, στην κοινοτική δράση, στις τέχνες, στην εκπαίδευση με τα εξαίρετά τους σχολεία, στον αθλητισμό -πασίγνωστος στην Τουρκία ο ομογενής ποδοσφαιριστής Λεφτέρ Κιουτσουκαντωνιάδης που του στήσαν και άγαλμα. Με το σύνθημα «δώσε στον Λευτέρη, θα γράψει στο τεφτέρι», (βερ Λεφτερέ γιαζίν τεφτερέ), τον αποχαιρέτησαν στο θάνατό του δέκα χιλιάδες οπαδοί της Φενέρ-μπαχτσέ. Ανάμεσά τους και ο Ερντογάν. Στην ιατρική, διάσημος έμεινε ο ιδρυτής της Ερυθράς Ημισελήνου -αντίστοιχο του Ερυθρού Σταυρού, ο Έλληνας Μάρκος Πασσάς Πιτσιπιός που η προσφορά του ήταν τόσο μεγάλη, ώστε ακόμα και σήμερα να λένε στην Τουρκία την παροιμία «ανλάτ ντερτινί Μάρκο Πασαγιά» που θα πει «πες τον καημό σου στον Μάρκο Πασσά».

Κατεστραμμένοι τάφοι Κωνσταντινουπολιτών.

Πόσο εγκαταλελειμμένοι από το ελληνικό κράτος ένιωσαν οι Ρωμιοί;
Ως είθισται η μαμα-Ελλάς, αδιαφόρησε για τους Ρωμιούς, παιδεύοντάς τους με το «Χαρτί αλλοδαπών»! Ποιους; Αυτούς που ήταν γέννημα, θρέμμα της Βασιλεύουσας; Ας αφήσουμε τους άξεστους ντόπιους που τολμούσαν να τους περιγελάν ως «τουρκόσπορους». Μια Πολίτισσα, όμως, δασκάλα είπε ότι «εμείς δίπλα στα Πατριαρχεία μεγαλώσαμε, όπου φτιάχνουν το άγιο μύρο και σας χρίουν στην βάπτιση! Εμείς είμεθα απόγονοι ρίζης ευκλεούς… Οι ψάλτες μας, Πρίγγος, Στανίτσας σας έμαθαν βυζαντινή μουσική…»!

 

Ποια ήταν η προσωπική σας αγωνία για την λογοτεχνική απόδοση των γεγονότων αυτών;
Αγωνία, όχι, μα πολλή φροντίδα και έγνοια μην κάνω λάθη στην απόδοση της πολίτικης διαλέκτου. Με βοήθησαν τα ακούσματα που είχα παιδιόθεν, αλλά και οι ευγενέστατοι, όπως πάντα Κωνσταντινουπολίτες. Είμαι μέλος της «Ενώσεως Ομογενών εκ Κωνσταντινουπόλεως Βορείου Ελλάδος» που με τον καθηγητή κ. Πολύβιο Στράντζαλη οργανώνουν εκδηλώσεις, εκφράζοντας τον δυναμισμό της ομογένειας. Γνώρισα και την συνδρομή και άλλων επιφανών Πολιτών, όπως του κ. Σταύρου Ανεστίδη από το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, του προέδρου της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών (ΟΙΟΜΚΩ) κ. Νίκου Ουζούνογλου, του καρδιολόγου κ. Σ. Αντωνιάδη, του αρχιτέκτονος κ. Σ. Τσιλένη οι οποίοι μίλησαν στην παρουσίαση του βιβλίου στο «Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών» στην Αθήνα.
Με βοήθησε στην γραφή του βιβλίου και το «Λεξικό του Πολίτικου γλωσσικού ιδιώματος» του κ. Νίκου Ζαχαριάδη (εκδόσεις Γαβριηλίδη).

 

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια και για τα λοιπά διηγήματα του βιβλίου;
Υπάρχουν στην συλλογή άλλα εννέα διηγήματα. Στο «Αχ, το Ρηνάκι μου» ένας γερο-ψαράς στην Ουρανούπολη αναπολεί τα χρόνια που δεν υπήρχε υπεραλίευση και λεηλασία της θάλασσας και δεν «είχαν χαλάσει τα έργα του Θεού». Το «Από Καλλίπολη, Κιζιλί» αφορά τον ξεριζωμό ενός πρόσφυγα από τις πατρογονικές εστίες της Ανατολικής Θράκης  ο οποίος με το κοπάδι του διασχίζει τον Έβρο, μέχρι να σταλάξουν στα χώματα -εν πολλοίς αφιλόξενα- της νέας πατρίδας τους. «Η έξοδος» πραγματεύεται την «δραπέτευση» ενός χρήστη ναρκωτικών από το πάθος και τον εθισμό στην ελευθερία των τέκνων του Θεού με την βοήθεια ενός φιλάνθρωπου παππούλη. «Στο καφενείο του Σταθμού» μια γυναίκα, θύμα αναλγησίας, αποζητά την θαλπωρή της αγάπης, ενώ στα «Πουλιά στα σύρματα» ένας πρώην μετανάστης θυμάται τα λαϊκά τραγούδια που τους κρατούσαν συντροφιά στις φάμπρικες της Γερμανίας.

Επίκαιρο αυτό τον καιρό είναι το διήγημα «Αρχή Ινδίκτου», όπου στα ερείπια ενός λαμπρού παλαιοχριστιανικού ναού, του 11ου αιώνος, στην Μαξιμιανούπολη, εφτά χιλιόμετρα από την Κομοτινή, τελείται ένας απέριττος εσπερινός, παραμονή του νέου εκκλησιαστικού έτους. Η «Σκαλωτή» πρόκειται για την μνήμη μιας τελετής, σε ένα ακριτικό χωριό και ακολουθούν το «Επισκεπτήριο στο Γεντί Κουλέ» το οποίο πραγματοποιείται μετά το κλείσιμο των γνωστών φυλακών στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης και το «Το γιατρικό» το οποίο αφορά την ανάβλεψη με λιγοστό νεράκι από μια βραχοσπηλιά.