Αποτελέσματα μελετών της ομάδας STURP για τη Σινδόνη του Τορίνο

22 Ιανουαρίου 2022

Αποτέλεσμα 2: Η εικόνα του ανθρώπινου σώματος μάλλον δεν είναι αποτέλεσμα τοπικής καύσης της κυτταρίνης.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, η ομάδα STURP συμπέρανε ότι το ανθρώπινο σώμα που απεικονίζεται στο ύφασμα δεν δημιουργήθηκε με χρήση ξένων προς το ύφασμα υλικών. Συνεπώς η ομάδα συμπέρανε πως το ίδιο το υλικό του υφάσματος πρέπει να έχει υποστεί κάποιου είδους αλλαγή στην περιοχή που υπάρχει η απεικόνιση του σώματος. Μία τέτοια περίπτωση, που την εποχή που διερευνήθηκε θεωρούνταν αρκετά πιθανή, είναι η τοπική καύση της κυτταρίνης. Η διερεύνηση αυτού του σεναρίου είναι αρκετά δύσκολη, καθώς το φαινόμενο της καύσης είναι πολύπλοκο και το αποτέλεσμά του επηρεάζεται δραματικά από τη θερμοκρασία και τον χρόνο έκθεσης του αντικειμένου στις ακραίες συνθήκες. Κατά την καύση, συμβαίνει αφυδάτωση, παράγονται ελεύθερες ρίζες, άνθρακας και διάφορα άλλα προϊόντα.

Από την αρχή θεωρήθηκε ότι η καύση που θα μπορούσε πιθανόν να δημιουργήσει την εικόνα του ανθρώπινου σώματος στο ύφασμα, είναι αδύνατον να σχετίζεται με την πυρκαγιά του 1532 η οποία δημιούργησε ακραίες συνθήκες καταστροφής του αντικειμένου. Όμως καύση του λινού σε ήπιες συνθήκες και σε περιβάλλον οξυγόνου μπορεί, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πειραμάτων της ομάδας STURP, να δημιουργήσει περιοχές που να αποδίδουν ένα χρωματικό-αισθητικό αποτέλεσμα παρόμοιο με αυτό της εικόνας της Σινδόνης. Ωστόσο τα προϊόντα της ήπιας καύσης έχουν την ιδιότητα να φθορίζουν όταν διεγερθούν από υπεριώδες φως, ιδιότητα που δεν έχει η περιοχή του σώματος της Σινδόνης. Το αποτέλεσμα αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την απόρριψη της πιθανότητας η εικόνα να δημιουργήθηκε από ήπια καύση. Ωστόσο επειδή τα φαινόμενα της καύσης είναι πολύπλοκα, η ομάδα STURP θεώρησε ότι τα δεδομένα δεν είναι επαρκή για την πλήρη απόρριψη του σεναρίου της τοπικής ελεγχόμενης καύσης π.χ. μέσω επαφής του υφάσματος με ζεστό τρισδιάστατο άγαλμα, με ζεστή χαραγμένη επίπεδη πλάκα ή άλλο τρόπο.

Αποτέλεσμα 3: Η εικόνα του ανθρώπινου σώματος μπορεί να είναι αποτέλεσμα τοπικής θέρμανσης της κυτταρίνης.

Σύμφωνα με την ομάδα STURP, θέρμανση του λινού σε μέτρια θερμοκρασία (125-150οC) μπορεί να επιφέρει αποχρωματισμό των ινών, παρόμοιο με αυτό που παρατηρείται στο εικονιζόμενο σώμα της Σινδόνης. Μάλιστα, η παρουσία οργανικών ενώσεων που εκκρίνονται από το ανθρώπινο σώμα φαίνεται να υποβοηθούν αυτόν τον αποχρωματισμό. Αν και τέτοιες οργανικές ενώσεις δεν ανιχνεύθηκαν στη Σινδόνη, η ομάδα STURP υποστήριξε ότι αυτές πιθανόν να έχουν καταστραφεί με την πάροδο του χρόνου. Η εναπόθεση των εκκρίσεων από το ανθρώπινο σώμα στο ύφασμα μπορεί να έγινε είτε με την εναπόθεση ατμών, είτε απευθείας μέσω της επαφής του νεκρού σώματος με το ύφασμα. Στη δεύτερη όμως περίπτωση, η οποία καταρχήν φαντάζει πιο πιθανή, θα ανέμενε κανείς η διαμορφούμενη απεικόνιση της οπίσθιας πλευράς του σώματος να είναι πιο έντονη από ό,τι η εμπρόσθια, λόγω του βάρους του σώματος. Αυτό όμως δεν παρατηρείται στη Σινδόνη.

Για την ομάδα STURP, θέρμανση της κυτταρίνης ως μηχανισμός δημιουργίας της ανθρώπινης απεικόνισης στο ύφασμα είναι ένα πιθανό σενάριο και επιπλέον συμβατό με τον επιφανειακό αποχρωματισμό των ινών που παρατηρείται στη Σινδόνη.

Αποτέλεσμα 4: Οι κηλίδες που παραπέμπουν σε αίμα είναι πράγματι αίμα.

Πιστοποιήθηκε η παρουσία αίματος στις κηλίδες που παραπέμπουν στα μαρτύρια βασανισμού (ακάνθινο στεφάνι, μαστίγωμα) και στα καρφιά της σταύρωσης. Αυτή η ταυτοποίηση βασίστηκε κυρίως σε παρατηρήσεις που έγιναν με το οπτικό μικροσκόπιο, σε αποτελέσματα μικροχημικών δοκιμών και στο συμπέρασμα ότι στις κηλίδες δεν ανιχνεύθηκαν χρωστικές, τουλάχιστον όχι σε μεγάλη συγκέντρωση, όπως ακριβώς και στο εικονιζόμενο σώμα (βλ. παραπάνω). Η ταυτοποίηση του αίματος ενισχύεται και από δύο ακόμη αποτελέσματα: σε αντίθεση με την περιοχή του σώματος, στις κηλίδες ανιχνεύθηκε οργανική ύλη πρωτεϊνικής φύσης. Επίσης, στις περιοχές των κηλίδων τα αποτελέσματα της φασματομετρίας XRF κατέδειξαν την παρουσία σιδήρου σε συγκέντρωση σαφώς μεγαλύτερη από αυτή που καταγράφηκε στην περιοχή του σώματος.

Άλλα αποτελέσματα.

Εκτός από τα παραπάνω σημαντικά αποτελέσματα, η ομάδα STURP κατέγραψε και κάποια επιπλέον, δύο από τα οποία αξίζει να αναφερθούν.

• Πραγματοποιήθηκαν πειράματα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν κάποιου είδους ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία (UV, Vis, IR) μεγάλης έντασης μπορεί να επιφέρει αλλαγές στο λινό ύφασμα που να δημιουργούν αισθητικό-χρωματικό αποτέλεσμα παρόμοιο με αυτό που έχουν ο ίνες στην περιοχή του σώματος της Σινδόνης. Τα αποτελέσματα των πειραμάτων ήταν αρνητικά.

• Δεν ανιχνεύθηκε κάποια οργανική ύλη που να είναι απόρροια χρήσης υλικών ταφής π.χ. έλαια.

Σημαντικά συμπεράσματα της ομάδας STURP.

• Η ομάδα STURP συμπέρανε ότι η εικόνα του άνδρα στη Σινδόνη του Τορίνο είναι αποτέλεσμα κάποιας διάβρωσης (π.χ. οξείδωσης-αφυδάτωσης) του λινού, χωρίς όμως να είναι εφικτή η διαλεύκανση του μηχανισμού με τον οποίο έγινε αυτή η χημική μεταβολή της κυτταρίνης. Η πιθανότητα να επήλθε η μεταβολή μέσω καύσης είναι μικρή, ενώ πιο πιθανό σενάριο είναι η μεταβολή να επήλθε μέσω θέρμανσης.

• Οι κηλίδες που παραπέμπουν στα μαρτύρια βασανισμού (ακάνθινο στεφάνι, μαστίγωμα) και στα καρφιά της σταύρωσης διαμορφώθηκαν από αίμα.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι σύμφωνα με τους ερευνητές της ομάδας STURP τα παραπάνω αποτελέσματα δεν μπορούν να θεωρηθούν ως αδιαμφησβήτητα. Οι ίδιοι ερευνητές υπογράμμισαν την ανάγκη το αντικείμενο να χρονολογηθεί στο μέλλον. Την εποχή εκείνη (1978) ήταν πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί η μέθοδος της ραδιοχρονολόγησης με άνθρακα-14, καθώς αυτή απαιτούσε την εξαγωγή πολύ μεγάλου δείγματος, οι διαστάσεις του οποίου καθιστούσαν την εφαρμογή της όλης διαδικασίας απαγορευτική.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ