Πώς μπορούμε να διακρίνουμε τη θεία και βασιλική άσκηση από την τυραννική;

23 Ιουνίου 2022

Οσία Συγκλητική.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

12. Είπε η ίδια [η Οσία Συγκλητική]· «Είναι επικίνδυνο να διδάσκει ένας που δεν έχει προχωρήσει στην πράξη της αρετής.

Όπως δηλαδή καθώς κάποιος έχει σπίτι ετοιμόρροπο και δεχθεί σ’ αυτό φιλοξενούμενους,
θα τους κάνει κακό με την πτώση των τοίχων, έτσι και εκείνοι οι οποίοι δεν κατάρτισαν πρώτα τους εαυτούς τους, θα προξενήσουν την απώλεια σε όσους προσέρχονται σε αυτούς.

Γιατί με τα λόγια βέβαια τους προσκάλεσαν στον δρόμο της σωτηρίας, με την κακή
τους όμως συμπεριφορά θα βλάψουν τελικά τους αγωνιστές».

 

13. Είπε πάλι· «Καλό είναι να μη οργίζεται κανείς. Αλλά και αν συμβεί αυτό, γνώριζε πως ούτε μιας ημέρας καιρό δεν σου παραχώρησε για το πάθος, εκείνος που είπε· ‘Ας μη σας προλάβει οργισμένους η δύση του ήλιου’.

Εσύ όμως περιμένεις να σε προλάβει η δύση της ζωής σου. Γιατί μισείς τον άνθρωπο που σε λύπησε; Δεν είναι αυτός που σε αδίκησε, αλλά ο διάβολος. Να μισήσεις την αρρώστια λοιπόν και όχι τον άρρωστο».

 

14. Είπε πάλι «Όσο περισσότερο προοδεύει κάποιος αθλητής, τόσο και με ισχυρότερο αντίπαλο συναγωνίζεται).

 

15. Είπε ακόμη: «Είναι δυνατό να προέρχεται και από τον διάβολο η επίπονη άσκηση· αυτό άλλωστε κάνουν και οι οπαδοί του.

Πώς λοιπόν θα μπορέσουμε να διακρίνουμε τη θεία και βασιλική άσκηση από εκείνη την τυραννική και δαιμονική;

Είναι φανερό ότι από τη συμμετρία. Θεώρησε όλη σου τη ζωή ως έναν κανόνα νηστείας. Μη νηστεύεις τέσσερις-πέντε μέρες και μετά τρως υπέρμετρα, γιατί σε όλα τα πράγματα η έλλειψη του μέτρου προξενεί τη φθορά.

Όσο είσαι νέος και υγιής νήστεψε. Γιατί θα φτάσουν τα γηρατειά με τις αρρώστιές τους. Όσο μπορείς λοιπόν αποθήκευσε εφόδια, για να βρεις ανακούφιση όταν θα είσαι ανήμπορος».

 

Από το βιβλίο του Δημητρίου Τσάμη, «Μητερικόν, Διηγήσεις και βίοι των αγίων μητέρων της ερήμου ασκητριών και οσίων γυναικών της ορθοδόξου εκκλησίας», των εκδόσεων Πουρναράς.