Αυτός που τρώγει το Σώμα του Χριστού και πίνει το Αίμα του, μένει με τον Χριστόν και ο Χριστός με αυτόν!

24 Ιουλίου 2022

Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης (1749-1809).

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου
Περί του παναγίου μυστηρίου της Ευχαριστίας
Από το βιβλίο «Αόρατος Πόλεμος»

 

Έως εδώ, σε επρομήθευσα (καθώς είδες), ω αναγνώστα, από τέσσαρα άρματα, όπου σου εχρειάζοντο εις τούτον τον πόλεμον διά να νικήσης τους εχθρούς σου, ήγουν [δηλαδή], από το να μη θαρρεύεσαι εις τον εαυτόν σου, από το να ελπίζης εις τον Θεόν, από το να αγωνίζεσαι πάντοτε και από το να προσεύχεσαι.

Τώρα σου προβάλλω άλλο ένα, όπου είναι το πανάγιον μυστήριον της Ευχαριστίας.

Διότι, καθώς τούτο το μυστήριον είναι υπέρτερον από τα άλλα, έτσι είναι και άρμα ανώτερον από όλα τα άλλα.

Τα τέσσαρα άρματα όπου είπαμεν, λαμβάνουν την δύναμιν από τας αξιομισθίας και την χάριν όπου μας ηξίωσε το αίμα του Χριστού.

Αλλά τούτο το άρμα είναι αυτό το ίδιον Αίμα και αυτό το ίδιον Σώμα, με την ψυχήν και με την Θεότητα του Χριστού.

Με εκείνα μεν γίνεται η μάχη κατά των εχθρών με την δύναμιν του Χριστού, με τούτο δε, πολεμούμεν εκείνους, ομού με τον Χριστόν και ο Χριστός τους πολεμεί, ομού με ημάς.

Διότι, όστις τρώγει το Σώμα του Χριστού και πίνει το Αίμα του, μένει με τον Χριστόν και ο Χριστός με αυτόν: «ο τρώγων μου την Σάρκα και πίνων μου το Αίμα, εν εμοί μένει, καγώ εν αυτώ» (Ιωάν. ΣΤ ‘ 56).

Όθεν και αν ημείς νικήσωμεν τον εχθρόν, με την δύναμιν τούτου του Αίματος τον νικώμεν, καθώς είναι γεγραμμένον εις την Αποκάλυψιν, «ότι ενίκησαν αυτόν διά το Αίμα του Αρνίου» (ΙΒ’ 11).

Και επειδή τούτο το αγιώτατον μυστήριον και τούτο το άρμα, μάλλον δε ο εν τω μυστηρίω τούτο ευρισκόμενος Χριστός ημπορεί να βάνεται εις πράξιν με δύο τρόπους, ήγουν να λαμβάνεται μυστηριωδώς, συχνάκις και όσες φορές ήθελε δυνηθή τινάς (εάν δηλαδή δεν έχη κανένα εμπόδιον από το Πνευματικόν), με την πρέπουσαν προετοιμασίαν.

Ήγουν, συντριβήν, εξομολόγησιν, ικανοποίησιν και την κατά δύναμιν νηστείαν.

Και να λαμβάνεται πνευματικώς και νοερώς και κάθε ώραν και κάθε στιγμήν.

Διά τούτο, μη λείψης να λαμβάνης πολλάκις, κατά τον β’ τρόπον και όταν σου είναι δυνατόν και κατά τον ακόλουθον α’ τρόπον.

Συνεχίζεται

Απόσπασμα από το βιβλίο «Οδηγός Ορθοδοξίας, με κείμενα του Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου», σε επιμέλεια του Π. Σωτήρχου. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ορθόδοξος Τύπος.