Προσβάσιμη σελίδα

Με αισιόδοξα μηνύματα για το παρόν και το μέλλον της Βυζαντινής Μουσικής ολοκληρώθηκε το 15ο Masterclass Ιασίου

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 15ου Masterclass Βυζαντινής Μουσικής  στο Ιάσιο το οποίο πραγματοποιήθηκε 10 έως 15 Ιουλίου 2022 με τη συμμετοχή κορυφαίων μουσικών.  Το Masterclass συμμετείχαν φέτος ο Άρχων Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. Παναγιώτη Νεοχωρίτη, ο οποίος εστίασε στη διδασκαλία του στην ερμηνεία και εκτέλεση των Κοινωνικών τα οποία  αποτελούν κορυφαία έκφραση της τεχνικής και της μελοποιίας, η σοπράνο Mihaela Grajdeanu από την Εθνική Λυρική Σκηνή της Ρουμανίας και η Αν. Καθηγήτρια του ΑΠΘ Μαρία Αλεξάνδρου με την Ομάδα Παλαιογραφίας «Χρυσορρήμων».

Ειδικότερα οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ακούσουν και να ωφεληθούν στη φωνητική τεχνική από τα μαθήματα με τη σοπράνο Mihaela Grăjdeanu. «Όπως σε μια ιατρική επίσκεψη, οι παρατηρήσεις δεν έχουν σκοπό να ασκήσουν κριτική, αλλά στη διάγνωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς και στην θεραπεία, έτσι και η κ. Grăjdeanu δίδαξε στους μαθητές ασκήσεις της διαφραγματικής αναπνοής ατομικά και συνολικά για την βελτίωση και διόρθωση της φωνητικής τους τεχνικής.

Στη συνέχεια, στα πλαίσια του σεμιναρίου το λόγο έλαβε ο κ. Νεοχωρίτης με τον οποίο συζητήθηκαν πρακτικές του αναλογίου, απαντήθηκαν ερωτήσεις από το chat στο Zoom, οι οποίες περιστρέφονταν γύρω από τη στάση στο αναλόγιο, την ορθή ερμηνεία του ρεπερτόριο και εν προκειμένω στο μέλος του Κοινωνικού. Ερμηνεύοντας θέσεις του Κοινωνικού ο κ. Νεοχωρίτης επέστησε την προσοχή των μαθητών στο γεγονός ότι το έργο των διαστημάτων ανακαλύπτεται στη σιωπή. «Σαν μοναχός που αποσύρεται στο κελί του για να φτιάξει τον κανόνα του, έτσι και ο ψαλμωδός, στη σιωπή του δωματίου του, μπορεί να εμβαθύνει στο έργο των διαστημάτων. Η ιδέα δεν είναι μόνο να βρούμε τα διαστήματα αλλά και να κατανοήσουμε πώς λειτουργούν, ενδεχομένως με τη βοήθεια ενός εργαλείου-μουσικού οργάνου. Την ώρα του Κοινωνικού κάθε άνθρωπος έρχεται με το πνεύμα του, από τον κόσμο, αλλά μέσα από το μέλος του Κοινωνικού πρέπει να μεταδοθεί το πνεύμα της Εκκλησίας», ήταν μερικές από τις επισημάνσεις της διδασκαλίας του Άρχοντος Πρωτοψάλτου.

Η Μαρία Αλεξάνδρου και η Ομάδα Παλαιογραφίας «Χρυσορρήμον», κατά την παρουσίαση «Σχετικά με τις μαρτυρίες στο παλιό σύστημα» τόνισαν την ιδέα ότι η ψαλτική τέχνη δεν μπορεί να κατακτηθεί χωρίς τη μουσική παλαιογραφία. Αυτό που συνήθως τραγουδιέται στο στασίδι είναι μόνο η κορυφή ενός φανταστικού παγόβουνου, το οποίο τα χειρόγραφα της Νέας Σημειογραφίας είναι το «ορατό» μέρος, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία της παράδοσης είναι το «αόρατο».

Η τάξη με τον κ. Νεοχωρίτη κατά τη διάρκεια του Masterclass δούλεψε τo Κοινωνικό που εψάλει στη Θεία Λειτουργία, συζητώντας θέματα σχετικά με το ίσον, τον τρόπο σκέψης για τη δράση των άφωνων σημείων, των φωνών και τη φωνητική μετάβαση από μια φωνή σε άλλη. Δούλεψαν τον ρυθμό με τη βοήθεια οργάνου έγιναν διάφορες παρατηρήσεις για το πώς μαθαίνεται η ψαλτική μουσική: όχι μαθαίνοντας απλά τα σημάδια αλλά με μακροχρόνια μαθητεία, από μικρή ηλικία, κοντά σε έμπειρο δάσκαλο. Οι μεγάλοι ψάλτες του Πατριαρχείου μιλούν και για την ανάγκη εκμάθηση και της «εξωτερικής» μουσικής-των ειδών που ψάλλονταν έξω από τον εκκλησιαστικό χώρο, στα οποία ο ρόλος των οργάνων είναι εξαιρετικά σημαντικός.

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
Λόγος και Μέλος: Άρθρο Μαρκέλλου Πιράρ «Έτσι ψάλανε οι παππούδες»
Λόγος και Μέλος: Άρθρο Θωμά Αποστολόπουλου «Δέκα λεπτομέρειες για τη βυζαντινή μουσική»
Μνήμη Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή: σκαπανέας, διασώστης, κιβωτός
«Το ευ ζην μου εδίδαξε ο Λυκούργος Αγγελόπουλος»
«Θα ανοίξω το στόμα της ψυχής μου και θα γεμίσει από Άγιο Πνεύμα»