Η ψηφιακή παρουσία του Αγιορειτικού Λόγου στην πανδημία

17 Σεπτεμβρίου 2022

Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά την εμφάνιση του πανδημικού κύματος έχει αναπτυχθεί και η διαδικτυακή παρουσίας των μονών. Αν και τα παραδείγματα είναι πολλά θα αναφερθούμε στις πολύπλευρες δράσεις της ιεράς μονής Βατοπαιδίου του Αγίου Όρους. Η μονή διαθέτει ιστοσελίδα1 (vatopedi.gr), σελίδα στο Facebook2, την οποία ακολουθούν 12.000 πιστοί. Εκτός από τους δικτυακούς τόπους της μονής είναι αξιοσημείωτη η δράση της στο διαδίκτυο μέσω των δικτυακών τόπων της Πεμπτουσίας, στους οποίους περιλαμβάνονται: διαδικτυακό ραδιόφωνο και τηλεόραση, κανάλι στο Youtube3 με 8.000 συνδρομητές, σελίδα στο Facebook4 με 32.000 ακόλουθους και ιστοσελίδα5 με ελληνική, αγγλική, ρουμανική και αραβική έκδοση. Τέλος, στις δράσεις της Πεμπτουσίας συγκαταλέγεται και η ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Άγιος Μάξιμος ο Γραικός, το οποίο είναι αφιερωμένο στην έρευνα, καταγραφή, διάσωση, διάδοση, προβολή και ανάδειξη του Παγκόσμιου Ορθόδοξου και Πολιτιστικού πλούτου.

Όπως επισημαίνει ο Κόϊος6,7 επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Πεμπτουσίας είναι ο άνθρωπος ως πρόσωπο και υπόσταση και οι σχέσεις του με το Θεό, τον συνάνθρωπο και την κτήση, ένα άνοιγμα προς τον κόσμο και ένα αγκάλιασμα του σύγχρονου ανθρώπου μέσα στη δίνη των προβλημάτων και των προβληματισμών του, δίνοντας μια διέξοδο στο άγχος και τη μιζέρια μέσα από την ανάδειξη και προβολή των υψηλότερων και μικρότερων επιτευγμάτων του ανθρώπινου πνεύματος με κεντρικό άξονα του περιεχομένου το τρίπτυχο πολιτισμός, επιστήμη και θρησκεία. Από την αρχή της πανδημίας και μέχρι σήμερα οι ζωντανές αναμεταδόσεις της Θείας λειτουργίας και των ιερών ακολουθιών από τον ιερό ναό του Αγίου Νικολάου στο Βατοπαιδινό Μετόχι στο Πόρτο Λάγος έτυχαν μεγάλης αποδοχής με χιλιάδες προβολές.

Στην προσπάθεια υπέρβασης των εμποδίων που έθεσαν τα περιοριστικά μέτρα στην επικοινωνίας και επαφή των πιστών με τους τόπους της ορθόδοξης θρησκείας αναδείχθηκαν νέα μέσα, όπως οι διαδικτυακές συνάξεις μέσω της πλατφόρμας ZOOM, αλλά και άλλων κοινωνικών δικτύων, όπου ιερείς, ιεράρχες και μοναχοί βρέθηκαν κοντά στους πιστούς διατηρώντας ψηλά το θρησκευτικό και λατρευτικό φρόνημα παρέχοντας μια πρωτόγνωρη ψηφιακή εμπειρία αλληλεπίδρασης και διαλόγου. Ανάμεσα στα πλείστα παραδείγματα παρόμοιων δράσεων θα περιοριστούμε στην αναφορά δυο ενδεικτικών πρωτοβουλιών, όπως αυτών της μητρόπολης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, καθώς επίσης και της μονής Βατοπαιδίου του Αγίου Όρους. Ο μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος διοργάνωσε περισσότερες από 10 διαδικτυακές συνάξεις με νέους, αναλύοντας θέματα της ορθόδοξης πίστης βρίσκοντας μεγάλη ανταπόκριση, αφού η αναμετάδοση της σύναξης από το κανάλι της Ιεράς Μητρόπολης στο Youtube8 συγκέντρωσε ένα μέσο όρο προβολών μεγαλύτερο από 5.000 πιστούς. Ακόμη μεγαλύτερη αποδοχή βρήκε η πρωτοβουλία της Πεμπτουσίας μέσω της διοργάνωσης διαδικτυακών συνάξεων με τον ηγούμενο της μονής Βατοπαιδίου γέροντα Εφραίμ, αλλά και ιεράρχες και ιερείς της Εκκλησίας. Στις συνάξεις της Πεμπτουσίας η παρουσία, αλλά και η ενεργή συμμετοχή των πιστών με ερωτήσεις υπήρξε μεγάλη, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από την αναμετάδοση των συνάξεων στο κανάλι Youtube9 της Πεμπτουσίας.

Η μεγάλη ανταπόκριση των πιστών στις διαδικτυακές δράσεις, που προαναφέραμε δεν περιορίστηκε σε παθητική συμμετοχή, αφού η κοινοποίηση των δράσεων αυτών στα κοινωνικά δίκτυα από προσωπικούς λογαριασμούς πιστών λειτούργησε πολλαπλασιαστικά σε ότι αφορά στην διάδοση των δράσεων στην ορθόδοξη κοινότητα. Για παράδειγμα, η προσωπική σελίδα στο Facebook “Prayfromhome”10 με καθημερινές αναμεταδόσεις διαδικτυακών δράσεων της Εκκλησίας συγκεντρώνει περισσότερους από 75.000 ακόλουθους.

Η σύντομη και αποσπασματική αναφορά στις διαδικτυακές δράσεις της Εκκλησίας, αλλά και της ορθόδοξης κοινότητας, που αναφέραμε προηγούμενα δείχνουν ότι βρισκόμαστε πλέον μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα, αφού η πανδημία και η ανάγκη για συμμετοχή στην εκκλησιαστική ζωή σε μια περίοδο, όπου τα περιοριστικά υγειονομικά μέτρα αποστέρησαν στους πιστούς τη δυνατότητα πρόσβασης στους τόπους λατρείας, ενέτεινε και επιτάχυνε την παρουσία της Εκκλησίας στο ψηφιακό οικοσύστημα και στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

1(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.vatopedi.gr

2(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.facebook.com/VatopediMonastery

3(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.youtube.com/user/PemptousiaWebTv

4(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.facebook.com/pemptousiagr

5(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.pemptousia.gr

6Νικόλαος Κόϊος, (2015) (2021 Ιουνίου 14), «Πεμπτουσία: Μια πρόταση «ζωής» στο διαδίκτυο», 1ο Διεθνές Συνέδριο Ψηφιακών Μέσων και Ορθόδοξης Ποιμαντικής, Ανακτήθηκε από: http://www.dmopc15. com/el/program-2/

7Νικόλαος Κόϊος, (2018) (2021 Ιουνίου 14), «Μυστικώς και Ψηφιακώς εικονίζοντες»: επτά χρόνια αγώνα για την ανάδειξη των αρχών της ζωής του Πνεύματος στο ψηφιακό οικοσύστημα μέσα από την Πεμπτουσία», 2ο Διεθνές Συνέδριο Ψηφιακών Μέσων και Ορθόδοξης Ποιμαντικής, Ανακτήθηκε από: http://www.dmopc18. com/el/program-2/

8(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.youtube.com/user/immlvideos

9(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.youtube.com/user/PemptousiaWebTv

10(2021 Ιουνίου 14), Ανακτήθηκε από: https://www.facebook.com/proseuxomastespiti