Τα χαρακτηριστικά της αρχαίας περσικής κουλτούρας κατά τον Ξενοφώντα

7 Οκτωβρίου 2022

Οι Περσικοί νόμοι έτσι όπως τους παρουσιάζει ο Ξενοφώντας είναι αξιόλογοι, γιατί μιλάνε για δικαιοσύνη, για ευγνωμοσύνη και για λιτότητα ζωής.

Εκτός από τους νόμους σημαντικό ρόλο στην διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων παίζει και το οικογενειακό περιβάλλον, ιδίως οι μεγαλύτεροι, εάν βέβαια είναι κανείς τυχερός και πέσει σε πεπειραμένους γονείς ή παππούδες.

Η πιο σημαντική αρετή, στην οποία δίνουν πολύ βάρος, είναι η δικαιοσύνη. Η αρετή αυτή διδάσκεται και μάλιστα με εμπειρικό τρόπο, αφού βάζουν τους νέους να δικάζουν και οι ίδιοι, για να δουν οι μεγαλύτεροι αν δικάζουν σωστά οι νεότεροι, αν γνωρίζουν δηλαδή τους νόμους και αν αποδίδουν σωστά δικαιοσύνη.

Η δεύτερη αρετή, και αυτή σημαντική, είναι η αρετή της ευγνωμοσύνης. Θεωρούν αδιανόητο να ευεργετηθούν από κάποιο και να μην εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους, γι’ αυτό και η αχαριστία τιμωρείται.

Γενικά χαρακτηριστικά της Περσικής κουλτούρας είναι η λιτότητα του βίου και η άσκηση του σώματος, σε αντίθεση με την Μηδική, η οποία ήταν μαλθακή, και αγαπούσε την πολυτέλεια και την χλιδή.  Στο μόνο που υπερείχαν οι Μήδοι ήταν η ιππασία, την οποία ευνοούσε το πεδινό του εδάφους, σε αντίθεση με την  Περσία, η οποία είχε ορεινό έδαφος.

Το κυνήγι θεωρούνταν όχι μόνο τρόπος εξασφάλισης της τροφής αλλά και τρόπος εκπαίδευσης για τον πόλεμο. Το κυνήγι για τους Πέρσες ήταν προσομοίωση του πολέμου, με την διαφορά ότι αντί για εχθρούς είχαν άγρια θηρία, τα οποία για να τα σκοτώσουν έπρεπε να εφαρμόσουν διάφορες τακτικές, χρήσιμες και για τον πόλεμο.

Ιδιαίτερη βαρύτητα έδιναν και στο θρησκευτικό τομέα, όπου πάντοτε επικαλούνταν την βοήθεια των θεών και όχι των απατεώνων μάντεων. Τονίζονταν η πραγματική ευσέβεια, από την οποία απέρρεε και η αντίστοιχη βοήθεια των θεών αλλά και ο σεβασμός και η τιμιότητα μεταξύ τους.

Ιδιαίτερη σημασία έδιναν και στο θέμα της φιλίας ιδιαίτερα ο Κύρος, ο οποίος ήταν πολύ γενναιόδωρος και εξυπηρετικός. Έτσι κερδίζονταν η εμπιστοσύνη ιδίως του λαού από τους υπηκόους, για τους οποίους οι άρχοντες ελάμβαναν ιδιαίτερη μέριμνα, για να μην τους λείπει τίποτα.

Η Περσική εκπαίδευση έχει στρατιωτικό χαρακτήρα και έδινε βαρύτητα στις πολεμικές τέχνες αλλά και στην καλλιέργεια αρχών, όπως η Σπαρτιατική κοινωνία, γι’ αυτό και οι δύο τράβηξαν την προσοχή του Ξενοφώντα για να ασχοληθεί σοβαρά με αυτές. Αυτή η στρατιωτική εκπαίδευση τους έκανε πιο αξιόμαχους και έτσι κατόρθωσαν να κατακτήσουν όχι μόνο τους Μήδους αλλά και τους γειτονικούς λαούς και να ιδρύσουν την μεγάλη Περσική αυτοκρατορία

Για τη σχέση αξιωματούχου και απλού πολίτη πίστευαν στην ισότητα, στις ίσες ευκαιρίες για την κατάκτηση μιας ανώτερης κοινωνικής θέσης εφαρμόζοντας τους νόμους. Ακόμη και ο Βασιλιάς των Περσών δεν είχε απεριόριστες εξουσίες αλλά δεσμεύονταν να υπακούει στους νόμους.

Κλείνοντας θέλουμε να τονίσουμε ότι δύο είναι οι παράγοντες της Περσικής εκπαίδευσης. Ο ένας η δημόσια εκπαίδευση κατά ηλικία και ο άλλος το οικογενειακό περιβάλλον. Ο Κύρος Β΄ ευτύχησε να έχει δυο παππούδες, τον Αστυάγη Α΄ και τον Καμβύση Α΄, οι οποίοι ήταν έμπειροι και του πολέμου και της ζωής και του δίδαξαν να έχει ηθικές αρχές και να αγωνίζεται για το καλύτερο. Οι Πέρσες μπορεί να θεωρείται ένας βαρβαρικός λαός αλλά είχαν και αυτοί τον πολιτισμό τους και μάλιστα σε ορισμένα σημεία ήταν πιο μπροστά από άλλους πολιτισμένους, όπως για παράδειγμα στο ότι τιμωρούσαν την αχαριστία.

 

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ