Ο Χριστός έκανε την αρχή της αναστάσεως με την έγερση του δικού του σώματος!

17 Φεβρουαρίου 2023

Χριστός ένθρονος. Έργο Αγγέλου. Από το ναό του Αγίου Σπυρίδωνα του Φλαμπουριάρη. Μέσα 15ου αι. Μουσείο Ζακύνθου.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Αγίου Αθανασίου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας
Λόγος περί της ενανθρωπήσεως του Λόγου και της διά σώματος προς ημάς επιφανείας αυτού

Απόδοση εις την νέα ελληνική
Αρχιμανδρίτης Δωρόθεος Πάπαρης (νυν Μητροπολίτης Δράμας)

 

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=364910

Όσοι απιστούν στην ανάσταση αντιμετωπίζουν έντονο έλεγχο· διότι όλοι οι δαίμονες και οι θεοί τους οποίους προσκυνούν δεν μπορούν να καταδιώξουν τον Χριστό, τον οποίο οι ίδιοι θεωρούν νεκρό. Το αντίθετο μάλιστα· ο Χριστός περισσότερο φανερώνει ότι όλοι αυτοί είναι νεκροί. Διότι, εάν είναι αλήθεια ότι ο νεκρός δεν μπορεί να κάνει τίποτε, και από την άλλη ο Σωτήρας κάνει τόσα κάθε μέρα, όπως: ελκύει σε ευσέβεια, πείθει για αρετή, διδάσκει την αθανασία, σπρώχνει σε πόθο των θείων, αποκαλύπτει τη γνώση για τον Πατέρα, εμπνέει δύναμη ενάντια στο θάνατο, δείχνει στον καθένα τον εαυτό του και γκρεμίζει την αθεΐα των ειδώλων.

Απ’ αυτά, κανένα δεν μπορούν να κάνουν οι θεοί και οι δαίμονες των απίστων· αλλά μάλλον νεκρώνονται με την παρουσία του Χριστού, διότι η εμφάνισή τους είναι χωρίς περιεχόμενο. Με το σημείο του σταυρού λύνεται κάθε μορφής μαγεία· όποια μαγική πράξη καταργείται και όλα τα είδωλα μένουν έρημα και εγκαταλειμμένα· σταματά κάθε παράλογη ηδονή και ο καθένας στρέφει το βλέμμα από τη γη στον ουρανό.

Ποιον, λοιπόν, θα ονομάσει κάποιος νεκρό; Μήπως το Χριστό, που κάνει τόσα έργα; Αλλά δεν είναι ίδιο του νεκρού να εργάζεται. Ή θα πει νεκρό αυτόν που δεν κάνει τίποτε αλλά στέκεται σαν άψυχος, κάτι χαρακτηρίζει τους δαίμονες και τα είδωλα ως νεκρά όντα; Διότι, ο Υιός του Θεού είναι ζωντανός και καθημερινά ενεργεί και εργάζεται· κατεργάζεται τη σωτηρία όλων. Ο θάνατος πάλι καθημερινά αποδείχνεται ότι εξασθενεί· το ίδιο και τα είδωλα και οι δαίμονες δείχνονται ότι είναι νεκροί.

Σαν συμπέρασμα λοιπόν όλων αυτών, κανένας δεν αμφιβάλλει πλέον για την ανάσταση του σώματός του.

Αυτός που δεν πιστεύει στην ανάσταση του σώματος του Κυρίου φαίνεται ότι αγνοεί τη δύναμη του Λόγου και της Σοφίας του Θεού. Διότι, εφόσον έλαβε σώμα και σαν φυσική συνέπεια το έκανε δικό του, όπως το αποδείξαμε με το λόγο μας, τι έπρεπε να το κάνει ο Κύριος; Ή, ποιο έπρεπε να είναι το τέλος του σώματος, στο οποίο ενοικούσε ο ίδιος ο Λόγος;

Δεν ήταν δυνατό να μην πεθάνει, επειδή ήταν θνητό και προσφερόταν για χάρη όλων στο θάνατο· για το γεγονός αυτό ο Σωτήρας προσέλαβε το σώμα για τον εαυτό του. Να παραμείνει πάλι νεκρό δεν ήταν δυνατό, γιατί είχε γίνει κατοικητήριο της όντως Ζωής. Γι’ αυτό πέθανε σαν θνητό που ήταν· ξανάζησε όμως γιατί είχε μέσα του τη ζωή· αυτά τα κατορθώματα αποδεικνύουν την ανάσταση.

Εάν όμως δεν πιστεύουν ότι αναστήθηκε, γιατί δεν τον βλέπουν, είναι ώρα οι άπιστοι ν’ αρνηθούν και τα φυσικά πράγματα. Διότι χαρακτηριστική ιδιότητα του Θεού είναι να μην τον βλέπουν αλλά να τον γνωρίζουν από τα έργα του, όπως παραπάνω το είπαμε.

Εάν λοιπόν δεν υπάρχουν έργα, καλά κάνουν και δεν πιστεύουν σ’ αυτόν που δεν φαίνεται· εάν όμως τα έργα «κράζουν» και δείχνουν ολοφάνερα, γιατί αρνούνται θεληματικά την τόσο φανερή ζωή της αναστάσεως;

Ακόμη κι αν έχει υποστεί βλάβη ο νους τους, μπορούν με τις εξωτερικές τους αισθήσεις να βλέπουν την αναντίρρητη δύναμη και θεότητα του Χριστού. Επειδή κι ένας τυφλός που δεν βλέπει τον ήλιο, αντιλαμβάνεται όμως τη θερμότητα που εκπέμπει, και πιστεύει ότι υπάρχει ο ήλιος πάνω από τη γη.

Έτσι, και όσοι έχουν αντιρρήσεις -ακόμη κι αν δεν πιστεύουν και παραμένουν τυφλοί μπροστά στην αλήθεια- αναγνωρίζοντας τη δύναμη όσων πιστεύουν, ας μην αρνούνται τη θεότητα του Χριστού και την ανάστασή του.

Διότι είναι ολοφάνερο: εάν ο Χριστός είναι νεκρός, δεν θα έδιωχνε τους δαίμονες ούτε θα λαφυραγωγούσε τα είδωλα· διότι οι δαίμονες δεν θα άκουγαν ένα νεκρό. Εφόσον όμως φεύγουν μακριά από την επίκληση του ονόματός του, είναι βέβαιο ότι αυτός δεν είναι νεκρός· μάλιστα οι δαίμονες βλέπουν κι αυτά που δεν βλέπουν οι άνθρωποι και μπορούν να γνωρίζουν αν είναι νεκρός ο Χριστός, ώστε καθόλου να μην τον υπακούν.

Τώρα, όμως, αυτό που δεν πιστεύουν οι ασεβείς, οι δαίμονες το βλέπουν, ότι δηλαδή υπάρχει Θεός· γι’ αυτό φεύγουν μακριά του και τον ικετεύουν λέγοντας όσα του έλεγαν και στην επίγεια ζωή του: «Γνωρίζουμε ποιος είσαι· ο εκλεκτός του Θεού»· και αλλού: «Εμπρός, τι θέλεις με μένα, Υιέ του Θεού; Σε παρακαλώ, μη με βασανίσεις».

Ενώ λοιπόν οι δαίμονες ομολογούν και τα έργα καθημερινά μαρτυρούν, είναι φανερό -και κανείς ας μην είναι αναιδής απέναντι στην αλήθεια-, ότι ο Σωτήρας ανάστησε το σώμα του· ότι είναι, επίσης, αληθινός Υιός του Θεού· ότι προέρχεται από τον Πατέρα και είναι ο δικός του Λόγος, Σοφία και Δύναμη. Αυτός στα κατοπινά χρόνια, για τη σωτηρία όλων, προσέλαβε ανθρώπινο σώμα και δίδαξε σ’ όλο τον κόσμο για τον Πατέρα του· κατάργησε το θάνατο και χάρισε σε όλους την αφθαρσία με την υπόσχεση της αναστάσεως. Έκανε την αρχή της αναστάσεως με την έγερση του δικού του σώματος. Και ανέδειξε το σώμα του με τα σημάδια του σταυρού (σταύρωση) τρόπαιο νίκης ενάντια στο θάνατο και τη φθορά.

 

Από την ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/paterikon/a8anasios_megas_logos_peri_enan8rwphsews.htm