Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ: Kάθε αρετή, που ασκείται στο όνομα του Χριστού φέρνει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος!

23 Ιουνίου 2024

Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

«Είναι βέβαιο πως κάθε αρετή, που ασκείται στο όνομα του Χριστού φέρνει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος· περισσότερο όμως απ’ όλες η προσευχή, γιατί είναι ένα όπλο που τόχουμε πάντα στα χέρια μας.

Θα είχατε, παραδείγματος χάριν, την επιθυμία να πάτε στην εκκλησία, όμως η εκκλησία είναι μακριά ή η Λειτουργία έχει τελειώσει. Θα θέλατε να κάμετε ελεημοσύνη, όμως δεν βλέπετε κανένα φτωχό ή δεν έχετε χρήματα· θα θέλατε να μένατε παρθένος, δεν έχετε όμως αρκετή δύναμη γι’ αυτό, εξ αιτίας της ψυχοσυνθέσεώς σας ή εξ αιτίας των παγίδων του εχθρού, στις οποίες η αδυναμία της ανθρώπινης σάρκας δεν σας επιτρέπει να αντισταθήτε˙ θα θέλατε ίσως να κάνετε μια άλλη καλή πράξη, εις το όνομα του Χριστού, δεν έχετε όμως τη δύναμη να το κάνετε η μάλλον δεν παρουσιάζεται η ευκαιρία.

Την προσευχή όμως τίποτε απ’ όλα αυτά δεν την επηρεάζει καθένας έχει πάντα τη δυνατότητα να προσευχηθή: ο πλούσιος, όπως επίσης και ο φτωχός, ο επίσημος όπως επίσης και ο κοινός πολίτης, ο δυνατός και ο αδύνατος, ο υγιής και ο άρρωστος, ο ενάρετος και ο αμαρτωλός.

Μεγάλη είναι η δύναμη της προσευχής και πάνω από κάθε τι, καθώς είναι προσιτή πλέον στον καθένα, μας δίνει το Πνεύμα το Άγιο.

Θεωρείτε σαν μεγάλη ευτυχία, φίλε του Θεού, το ότι μπορείτε και να συνομιλήτε με τον ταπεινό Σεραφείμ, γιατί είστε πεπεισμένος πως δεν στερείται της θείας χάριτος. Τι θα λέγατε όμως για μια συνομιλία με τον ίδιο τον Θεό που είναι η αστείρευτη πηγή ουρανίων χαρίτων και επιγείων αγαθών!

Αυτό που μας επιτρέπει να συνομιλούμε μαζί Του, με τον πολυεύσπλαχνο Λυτρωτή μας είναι η προσευχή.

Και εδώ, όμως, δεν θα πρέπει να προσεύχεται κανείς παρά μόνο μέχρι τη στιγμή, που το Άγιο Πνεύμα κατέρχεται πάνω μας και μας χορηγεί, σ’ ένα ωρισμένο βαθμό, γνωστό σ᾽ Αυτόν μόνο, την ουράνια χάρη του.

Πράγματι, προς το να το επικαλούμεθα: “Ελθέ και σκήνωσον εν ημίν και καθάρισον ημάς από πασης κηλίδος και σώσον Αγαθέ τας ψυχάς ημών”, εφόσον ευδόκησε ήδη να έλθη…

Θα ήθελα να το εξηγήσω αυτό, στην Θεοφιλία σας, με ένα παράδειγμα: Υποθέσατε ότι με είχατε προσκαλέσει στο σπίτι σας και ότι είχα έλθει για να συνομιλήσω μαζί σας, αλλ’ ότι, παρά την παρουσία μου, συνεχίζατε να με προσκαλήτε: “Ελάτε στο σπίτι μου”! Θα σκεπτώμουν σίγουρα: “Τι έχει αυτός; Δεν είναι πια στα καλά του. Ήρθα στο σπίτι και αυτός εξακολουθεί να με προσκαλή”! Το ίδιο συμβαίνει και με το Άγιο Πνεύμα.

Πολλοί άνθρωποι λέγουν, ότι για να συνομιλήση κανείς με το Θεό μέσα στην προσευχή, πρέπει ν’ απομακρύνη κάθε τι που είναι γήινο. Αυτό είναι σωστό. Όταν όμως μας επισκέπτεται, καλεσμένο από τη δύναμη της προσευχής και της πίστεως, το Άγιον Πνεύμα, κατέρχεται μέσα μας με την ανείπωτη πληρότητα της χάριτός του, τότε πρέπει να σταματήσουμε και αυτή την προσευχή.

Η ψυχή ομιλεί και προσφέρει λόγια όταν προσεύχεται, με την κάθοδο όμως του Αγίου Πνεύματος αρμόζει να είναι απόλυτα σιωπηλή – να ακούη και να διδάσκεται από τις αλήθειες της αιώνιας ζωής που Αυτό αναγγέλλει».

Εδώ ο Μοτοβίλωφ, όμοια μ’ έναν άνθρωπο της εποχής μας, για τον οποίο είναι δύσκολη η προσευχή και που είναι ανυπόμονος να περάση στη δράση, διέκοψε τον στάρετς.

– Πώς πρέπει όμως, Πάτερ μου, να εξασκή κανείς τις άλλες αρετές εις το όνομα του Χριστού, για να λάβη τη χάρη του Αγίου Πνεύματος; Μου μιλάτε αποκλειστικά για την προσευχή.

[Άγιος Σεραφείμ]: Διαπραγματευθήτε την χάρι του Αγίου Πνεύματος με όποια άλλη αρετή θέλετε που να ασκήται στο όνομα του Χριστού. Καταθέσατε τα κέρδη που θα λάβετε στο αιώνιο ταμιευτήριο με ποσοστά άυλα, όχι με 4% η με 6%, αλλά με 100% και ακόμη ατέλειωτα πιο πολύ. Η προσευχή και η αγρυπνία σας φέρνουν πολλές χάρες; Αγρυπνήστε και προσεύχεσθε. Η νηστεία σας φέρνει περισσότερες; Νηστεύετε. Η ελεημοσύνη σας φέρνει ακόμη περισσότερες; Κάνετε ελεημοσύνη.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο της Ειρήνης Γκοραΐνωφ, ο «Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ» των εκδόσεων Τήνος.