(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Κατήχηση 28η
Συνέχεια από εδώ: https://www.pemptousia.gr/?p=411968
Όσοι όμως δεν υπέστησαν ακόμη αυτήν την εσωτερικήν μεταβολήν ή δεν ηξιώθησαν να να γίνουν κατοικητήριον του Θεού, όλοι αυτοί ευρίσκονται κάτω από το πέλμα του νόμου που εδόθη και ίσχυε πριν έλθη διά του Χριστού η θεία χάρις και ήσαν δούλοι οι ίδιοι και μαθηταί δούλων και απαθείς και αμέτοχοι ακροαταί του νόμου και παιδιά της δούλης (παλαιάς Διαθήκης) και τέκνα του πνευματικού σκότους, ανεξαρτήτως αν είναι βασιλείς ή πατριάρχαι, αρχιερείς ή απλοί ιερείς, άρχοντες ή απλοί πολίται, λαϊκοί ή μόναχοί, ασκηταί ή ηγούμενοι, πτωχοί ή πλούσιοι, ασθενείς ή σωματικώς υγιείς.
Διότι όλοι όσοι ζουν εις το πνευματικόν σκότος είναι παιδιά του σκότους και δεν θέλουν να μετανοήσουν.
Διότι η μετάνοια είναι πόρτα η οποία βγάζει τον άνθρωπον από το σκοτάδι και τον βάζει εις την περιοχήν του πνευματικού φωτός. Εκείνος, λοιπόν, που δεν εισήλθεν εις το φως είναι προφανές ότι δεν επέρασε εντελώς την πόρταν της μετανοίας· διότι εάν την επερνούσε, θα ευρίσκετο οπωσδήποτε εις το φως.
Όποιος παραμένει αμετανόητος διαπράττει αμαρτίαν, επειδή ακριβώς δεν μετανοεί· διότι όπως λέγει ο απόστολος: «ειδότι ουν καλόν ποιείν και μη ποιούντι, αμαρτία αυτώ εστιν». Όποιος δε διαπράττει την αμαρτίαν «δούλός εστι της αμαρτίας» και μισεί το φως «και ουκ έρχεται προς το φως», διά να μη φανερωθούν τα αμαρτωλά του έργα.
Και εις μεν την παρούσαν ζωήν επειδή εισερχόμεθα εις το φως διά της μετανοίας αυθορμήτως και με την θέλησίν μας, αισθανόμεθα βεβαίως επιπλήξεις και κατακρινόμεθα, αλλά αυτό γίνεται μυστικά και κρυφά εις τον εσωτερικόν χώρον της ψυχής μας και αποσκοπεί εις τον καθαρμόν και την συγχώρησιν των αμαρτημάτων μας διά του ελέους και της φιλανθρωπίας του Θεού δηλαδή μόνον ο Θεός -και φυσικά και ημείς- γνωρίζει και βλέπει τι συμβαίνει εντός μας· τότε όμως, δηλαδή κατά την δευτέραν παρουσίαν του Κυρίου, προς εκείνους οι οποίοι δεν θέλουν τώρα να έλθουν προς το φως, αλλά το μισούν, το φως που τώρα κρύπτεται θα φανερωθή και όλαι αι κρυφαί πράξεις των θα φανερωθούν.
Και ποίοι ακριβώς είμεθα καθένας από ημάς τους ανθρώπους, που τώρα κρύπτομεν τον εαυτόν μας και δεν θέλομεν να φανερώσωμεν διά της μετανοίας τας πράξεις μας, τότε που θα ευρεθώμεν κάτω από το άπλετον φως της θείας παγγνωσίας θα φανερωθώμεν με πάσαν λεπτομέρειαν και εις τον Θεόν και εις όλους, ανθρώπους και αγγέλους.
Και πρόσεχε διά ν’ αντιληφθής εις την περίπτωσιν αυτήν πόσον μεγαλυτέρα θα είναι η εντροπή. Διότι όπως ακριβώς κάποιος από ημάς όταν ευρίσκεται μέσα εις ένα σπίτι που έχει τας θύρας κλειστάς και επειδή δεν τον βλέπει κανένας από αυτούς που είναι έξω, αμαρτάνει χωρίς κανένα περιορισμόν, διαπράττοντας μοιχείας, διαφθείροντας παιδιά ή άλλα βρωμερά εργαζόμενος, έπειτα δε ξαφνικά εμφανισθή εις τα μάτια των ανθρώπων να διαπράττη αυτάς τας αμαρτίας, ασθάνεται αφόρητον εντροπήν.
Ή και με άλλο παράδεγμα· εάν κάποιος σχεδιάζει να προξενήση κακόν εις τον βασιλέα ή τον κατηγορεί και όσα σκέπτεται κατ’ αυτού τα διατυπώνει εγγράφως, ή εάν απλώς λέγει και σκέπτεται κάτι ανάρμοστον, κρυμμένος, ως έχει λεχθή, εις το εσωτερικόν κάποιου σπιτιού, έπειτα εμφανίζεται ο βασιλεύς με ολόκληρον την Σύγκλητον και την άλλην ακολουθίαν που συνήθως τον συνοδεύει και περικυκλώνει το σπίτι, και το σπίτι εξαφανίζεται αιφνιδίως, τότε αυτός θα αποκαλυφθή και όλα τα σχεδιά του θα έλθουν εις φως και είναι βέβαιον ότι τον περιμένει μεγάλη τιμωρία και καταδίκη.
Το ίδιον ακριβώς θα συμβή κατά την δευτέραν παρουσίαν και εις όλους όσοι ευρίσκονται εις τον κόσμον και η μεν νύκτα θα φωταγωγηθή ωσάν να είναι ημέρα, κάθε δε σπίτι και σπηλιά και αυτός ο ουρανός και η γη θα εξαφανισθούν, και όλοι όσοι δεν έχουν φορέσει τον Χριστόν ως άλλο άφθαρτον πνευματικόν ένδυμα, δηλαδή όσοι δεν εδέχθησαν το φως, καθώς είπομεν ανωτέρω, και δεν προϋπήρξαν εις αυτό και δεν έγιναν φως, αυτοί θα φανερωθούν ολόγυμνοι και θα γεμίσουν εντροπήν από παντού.
Από το βιβλίο «Συμεών του Νέου Θεολόγου 3», της σειράς «Άπαντα των Αγίων Πατέρων» των εκδόσεων Ωφελίμου βιβλίου. Κείμενο Basile Krivochenie, μετάφραση, σχόλια Ηλίας Τσιάκος (θεολόγος, νομικός).