Γέροντας Πλακίδας, Πώς άνθησε η Ορθοδοξία στην Δύση

 

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 Συνέχεια από εδώ: https://www.pemptousia.gr/2025/05/gerontas-plakidas-nteseig-deseille-i-orthodoxi-ekklisia-kai-i-dysi/

Η αναγέννηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Δύση

Η αναγέννηση έτσι της Ορθοδοξίας στη δυτική Ευρώπη προκλήθηκε και ετοιμάστηκε από το ίδιο το παρελθόν αυτών των περιοχών. Συγκεκριμένα όμως υπήρξε η συνέπεια, που κατηύθυνε η πρόνοια του Θεού, δυό δραμάτων από τα πιο μεγάλα του 20ού αιώνα, της ρωσικής επαναστάσεως και της εξόδου των Ελλήνων της Μικράς Ασίας το 1922.

Πριν απ’ αυτά τα γεγονότα, στη δυτική Ευρώπη δεν υπήρχε παρά ένας πολύ μικρός αριθμός ορθοδόξων Εκκλησιών, για τη χρήση των μελών του διπλωματικού σώματος και των πολύ μικρών ξένων παροικιών. Η περίπτωση του π. Guettée, αξιόλογου καθολικού ιερέα, που έγινε ορθόδοξος μετά την Α’ Βατικανή σύνοδο, ηταν εντελώς εξαιρετική.

Μετά τη ρωσική μετανάστευση, ιδρύθηκε μια ρωσική αρχιεπισκοπή για τη δυτική Ευρώπη. Έχει την έδρα της στον καθεδρικό ναό της οδού Dary. Μετά από μια κάποια ταλάντευση ανάμεσα σε διάφορες δικαιοδοσιακές προσχωρήσεις, το 1970 προσαρτήθηκε στο οικουμενικό Πατριαρχείο διά μέσου του έλληνα Μητροπολίτη Γαλλίας.

Παράλληλα συστήθηκαν δυο άλλες ομάδες ρώσων μεταναστών, που ενδιαφέρθηκαν περισσότερο να προσαρτηθούν στην τοπική Εκκλησία της Ρωσίας. Η μια από αυτές υπήχθη στη δικαιοδοσία του Πατριάρχη Μόσχας, ενώ η άλλη, που έκρινε ότι το πατριαρχείο υπό τις σημερινές συνθήκες ήταν στενά εξαρτημένο από τη σοβιετική εξουσία, εξαρτάται από μια σύνοδο επισκόπων που θέλει να συνεχίσει στην εξορία την προεπαναστατική ρωσική συνοδική Εκκλησία και έχει την έδρα της στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τη ρωσική μετανάστευση κατέστησαν διάσημη θεολόγοι και θρησκευτικοί συγγραφείς μεγάλης αξίας, ακόμη κι αν μερικές φορές η σκέψη του ενός ή του άλλου προκαλεί επιφυλάξεις ή απαιτεί συμπληρώσεις. Τα ονόματα των πατέρων Boulgakoff, Afanasieff, Florovsky, Schmémann, Meyendorff, του Παύλου Evdokimov, είναι γνωστα σε όλο τον ορθόδοξο κόσμο.

Ο Βλαδίμηρος Lossky, ο αρχιεπίσκοπος Βασίλειος Krivoschéine και ο π. Κυπριανός Kern μετριούνται ανάμεσα στους πρωτοπόρους της ανανεώσεως της ορθόδοξης θεολογίας πατερικής και παλαμικής εμπνεύσεως. Δυό μεγάλοι εικονογράφοι, ο Λεωνίδας Ouspensky και ο π. Γρηγόριος Kroug, συνεισέφεραν σημαντικά στην ανανέωση της εικονογραφίας και της θεολογίας της εικόνας.

Ένας μεγάλος ρώσος πνευματικός, που είχε ζήσει πολλά χρόνια στο Άγιον Όρος, ο Αρχιμανδρίτης Σωφρόνιος [νυν Όσιος Σωφρόνιος Αθωνίτης και του Έσσεξ], έκανε γνωστό το γέροντα Σιλουανό [νυν Όσιος Σιλουανός ο Αθωνίτης] και ασκεί μια μεγάλη επίδραση από το μοναστήρι του, εγκαταστημένο τώρα στην Αγγλία. Στο Παρίσι, το Ινστιτούτο ορθόδοξης Θεολογίας του Αγίου Σεργίου έπαιξε ένα ρόλο πολύ σημαντικό, εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα, στην εκπαίδευση του κλήρου και επίλεκτων λαϊκών της ορθόδοξης Εκκλησίας στη Δύση.

Η ελληνική μητρόπολη Γαλλίας ιδρύθηκε το 1963 περιλαμβάνοντας όλες τις ελληνικές ενορίες που σχηματίστηκαν μετά από την έξοδο του 1922. Ανάλογες μητροπόλεις συστήθηκαν στα περισσότερα κράτη της δυτικής Ευρώπης. Οι ελληνικές κοινότητες διατηρούν σχολεία, όπου διδάσκεται η ελληνική γλώσσα, φοιτητικά οικοτροφεία και γηροκομεία και ενδιαφέρονται να μείνουν πιστές στις πολιτιστικές παραδόσεις του τόπου τους, από τον οποίο προήλθαν.

Τέλος, στη Δύση υπάρχουν ομάδες ορθοδόξων ρουμάνων, σέρβων και αράβων. Οι τελευταίοι έχουν στο εξής έναν επίσκοπο που εδρεύει στο Παρίσι. Συνολικά μπορούμε να υπολογίσουμε γύρω στις διακόσιες χιλιάδες τον αριθμό των Ορθοδόξων που διαμένουν στη Γαλλία. Δυό με τρεις χιλιάδες είναι καθαρά γαλλικής εθνικότητας.

Από τις αρχές της ρωσικής μεταναστεύσεως η ορθόδοξη Εκκλησία άσκησε στη Δύση και ιδιαίτερα στη Γαλλία μια σημαντική ακτινοβολία, χωρίς αναλογία με την αριθμητική αδυναμία των αποτελεσμάτων της. Η ακτινοβολία αυτή είναι πολύ αισθητή ακόμη και σήμερα σε μερικούς καθολικούς κύκλους (οι οποίοι, ωστόσο, είναι πολύ μακριά από το να αντιπροσωπεύουν ολόκληρο το γαλλικό καθολικισμό).

Δεν υπάρχουν μαγαζιά με είδη ευσεβείας, όπου να μη βρίσκουμε εικόνες. Στη Γαλλία μεταξύ των καθολικών οι εικόνες αντικατέστησαν σχεδον εντελώς τα αγάλματα και την παραδοσιακή κατασκευή εικόνων. Ένα καθολικό μοναστήρι, το Αββαείο της Bellefontaine, εκδίδει μια συλλογή πατερικών και ορθοδόξων κειμένων, που έχει ευρεία διάδοση.

Πολλές καθολικές μοναστικές κοινότητες ή ακόμη ομάδες λαϊκών, υιοθέτησαν τη βυζαντινή λειτουργία ή δανείστηκαν από αυτή στοιχεία για να εμπλουτίσουν τη δική τους λατινική λειτουργία. Βέβαια, όλα αυτά είναι δυνατό να εκθρέψουν βαριές παρεξηγήσεις στο χώρο της εκκλησιολογίας.

Μερικές φορές ακούμε καθολικούς μοναχούς, που υιοθέτησαν το βυζαντινό ρυθμό, να λένε: «Δεν έχω ανάγκη να γίνω ορθόδοξος. Είμαι ήδη, παραμένοντας, ωστόσο, καθολικός». Η αποδοχή στοιχείων της ορθόδοξης παραδόσεως, αποσυνδεδεμένων από το εκκλησιαστικό πλαίσιο, όπου βρίσκουν την πραγματική τους σημασία, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές πνευματικές αυταπάτες.

Ο Θεός όμως μπορεί να μεταχειριστεί όλα αυτά για να φέρει καλοπροαίρετες ψυχές πιο κοντά στο πλήρωμα της Εκκλησίας Του. Ποιος μπορεί να εξιχνιάσει τα σχέδιά Του;

Απόσπασμα από το βιβλίο του π. Πλακίδα Deseille, η «Πορεία μου προς την Ορθοδοξία», των εκδόσεων Ακρίτας. Το βιβλίο εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 1986.