(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)
«Νηπτική Θεωρία»
Λόγος έβδομος
Περί του πότε επισκέπτεται η θεία Χάρις εκείνον όπου προσεύχεται νοερώς εις τον Θεόν από καρδίας και ποία τα πνευματικά σημεία αυτής της θείας επισκέψεως.
Ευλόγησον πάτερ
Όταν λοιπόν, αγαπητέ, προσεύχεσαι νοερώς από το βάθος του εαυτού σου επί πολύ, ήξευρε ότι θεία τις επίσκεψις σε επισκέπτεται αοράτως προς αγιασμόν της ψυχής σου, προς παρηγορίαν της καρδίας σου και προς θείον τινα στηριγμόν όλων σου των ψυχικών και σωματικών αισθήσεων.
Διότι τότε, πότε μεν σε επισκέπτεται εξίσου η Χάρις της Αγίας Τριάδος, τούτο δε το καταλαβαίνεις, διότι εις της Αγίας Τριάδος το όνομα, λέγομεν «εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», εξίσου χαίρει μεν η ψυχή σου, ηδύνεται δε η διάνοιά σου, βρύει δε ως από καμμίαν πηγήν εκ της καρδίας σου η κατάνυξις και χύνουσιν οι οφθαλμοί σου θερμότατα δάκρυα, όθεν τότε λέγεται επίσκεψις της Αγίας Τριάδος, άλλοτε δε, τότε σε επισκέπτεται ιλαρώς η Χάρις του Θεού και Πατρός.
Τούτο δε το καταλαμβάνεις, διότι εις του Θεού και Πατρός το όνομα κατανύγεσαι μάλλον και ηδύνεται το πνεύμα σου περισσσότερον, παρά όπου κατανύγεσαι και ηδύνεσαι εις του Υιού και εις του Αγίου Πνεύματος το όνομα.
Όθεν τότε λέγεται επίσκεψις του Θεού και Πατρός.
Άλλοτε δε τότε και μάλιστα το περισσότερον σε επισκέπτεται ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Τούτο δε το καταλαμβάνεις, διότι εις του Χριστού σου το γλυκύτατον όνομα και εις όλα του τα θεία μυστήρια κατανύγεσαι και ηδύνεσαι περισσότερον, παρά όπου κατανύγεσαι και ηδύνεσαι εις του Πατρός και εις του Αγίου Πνεύματος το όνομα.
Όθεν τότε λέγεται επίσκεψις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Και άλλοτε πάλιν τότε, όταν προσεύχεσαι νοερώς από το βάθος της καρδίας σου, σε επισκέπτεται το Άγιον Πνεύμα και πετά ολόγυρά σου ως καθαρή περιστερά. Τούτο δε το καταλαμβάνεις, διότι εις του Αγίου Πνεύματος το όνομα κατανύγεσαι και ηδύνεσαι πλέον περισσότερον, παρά όπου κατανύγεσαι και ηδύνεσαι εις του Πατρός και εις του Υιού το όνομα. Όθεν τότε λέγεται επίσκεψις του Αγίου Πνεύματος.
Ενίοτε δε δεν κατανύγεσαι εξίσου, ως είρηται, μήτε ηδύνεσαι εξίσου εις της Αγίας Τριάδος τα τρία ονόματα, του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, αλλά πότε εις του Πατρός το όνομα κατανύγεσαι και ηδύνεσαι περισσότερον, πότε εις του Υιού το όνομα και πότε εις του Αγίου Πνεύματος, όχι ότι η Αγία Τριάς δεν είναι ομοούσιος, άπαγε της βλασφημίας, αλλά δεν κατανύγεσαι μήτε ηδύνεσαι εξίσου ενίοτε.
Διότι, όταν προσεύχεσαι εις την Αγίαν Τριάδα, δεν ενατενίζεις εσύ με τους νοερούς σου οφθαλμούς εξίσου με μίαν ίσην θερμότητα καρδίας εις την μίαν φύσιν, εις την μίαν ουσίαν, εις την μίαν δύναμιν της Αγίας Τριάδος, μήτε επικαλείσαι από το βάθος της καρδίας σου με μίαν ίσην ευλάβειαν τα τρία ονόματα της Αγίας Τριάδος, διά τούτο δεν κατανύγεσαι εξίσου, μήτε ηδύνεσαι εξίσου.
Πρέπει λοιπόν, όταν προσφέρνης εις την Αγίαν Τριάδα την δέησίν σου και την προσκύνησίν σου, να την προσφέρνης με ίσην άκραν τιμήν και εις τα τρία ονόματα.
Να την προσφέρνης με ίσην άκραν ευλάβειαν και με ίσην άκραν θερμότητα καρδίας, διότι τοιουτοτρόπως κατανύγεσαι και ηδύνεσαι εξίσου.
Συνεχίζεται
Απόσπασμα από το βιβλίο, Ανωνύμου Μοναχού, «Νηπτική Θεωρία», εκ χειρογράφου της Ι.Μ. Ξενοφώντος Αγίου Όρους έκδοση Ιερά Μονή Ξενοφώντος.