Άγιος Συμεών: Δεν είναι δε άλλος ο κατοίκων εις την οικίαν Θεός και άλλο φως η οικία αυτού!

18 Οκτωβρίου 2021

Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Λόγος ΧΧΧΙΙΙ (33ος)

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=324036

Προσέξατε όμως σεις μη τυχόν από αυτά που ακούετε, διότι εάν πάρετε κατά γράμμα το παράδειγμα ορατών οικιών και θυρών, θα χαραχθή μέσα εις τον νουν σας μία υλική εικόνα με αποτέλεσμά να πέση η ψυχή σας εις αμφιβολίαν και βλασφημίαν.

Αλλά θα πρέπει να σκέπτεσθε αυτά μέσα σας, εάν βεβαίως δύνασθε, κατά τρόπον που αρμόζει εις τον Θεόν, σύμφωνα με τον λόγον και τον νόμον της θεωρίας, και τότε θα διαπιστώσετε πως όλα είναι ορθά και καλά και δεν έχουν τίτοτε το ανθρώπινον και ανάρμοστον εις τον Θεόν.

Εάν πάλιν δεν δύνασθε να αντιληφθήτε αυτά κατά τρόπον που αρμόζει εις τον Θεόν, τότε δεχθήτε αυτά μόνον με την πίστιν και να μη θελήσετε να καταγίνεσθε πολύ με αυτά διά του νου σας.

Το Άγιον Πνεύμα ονομάζεται κλειδί, διότι δι’ αυτού και εν αυτώ εν πρώτοις δεχόμεθα την θείαν έλλαμψιν, και αφού καθαρισθώμεν και απαλλαγώμεν από κάθε αμαρτίαν όπως διά της φωτιάς καθαρίζονται τα μέταλλα από τα αγενή στοιχεία, κατόπιν φωτιζόμεθα με το φως της γνώσεως του Θεού, και δεχόμεθα το δεύτερον και ουράνιον βάπτισμα και γεννώμεθα [γεννιόμαστε] εκ νέου εις μίαν νέαν πνευματικήν ζωήν και καθιστάμεθα τοιουτοτρόπως τέκνα του Θεού, καθώς λέγει ο Παύλος:
«Αυτό το Πνεύμα εντυγχάνει υπέρ ημών στεναγμοίς αλαλήτοις»
και πάλιν:
«Έδωκεν ο Θεός το Πνεύμα αυτού εν ταις καρδίαις ημών κράζον· Αββά ο Πατήρ».

Αυτό, λοιπόν, δεικνύει εις ημάς ότι η θύρα είναι φως, η δε θύρα μας διδάσκει ότι και ο διαμένων εις την οικίαν είναι και αυτός φως ακατανότον και εκτυφλωτικόν.

Δεν είναι δε άλλος ο κατοίκων εις την οικίαν Θεός και άλλο φως η οικία αυτού, όπως δεν είναι άλλο το φως της θεότητος και άλλο ο Θεός.

Αλλ’ είναι ένας και ο αυτός και η οικία και ο κάτοικος αυτής, όπως επίσης υπάρχει απόλυτος ταύτισις του φωτός και του Θεού.

Αλλ’ εις την θεολογικήν ορολογίαν οικία ονομάζεται και ο Υιός, όπως ακριβώς και ο Πατήρ – διότι λέγει: «Συ, Πάτερ, εν εμοί καγώ εν αυτοίς (σοι) και αυτοί εν εμοί (το ορθόν «εν ημίν»), «ίνα εν ώμεν»-· και το Άγιον Πνεύμα εις την Θεολογίαν ονομάζεται επίσης οικία:
«Ενοικήσω, λέγει, εν αυτοίς και εμπεριπατήσω» και «Εγώ και ο Πατήρ ελευσόμεθα και μονήν παρ’ αυτί ποιήσωμεν» διά του Αγίου Πνεύματος προφανώς, καθώς λέγει ο Παύλος: «Το γαρ Πνεύμα ο Κύριός εστιν».

Εάν, λοιπόν, ο Κύριος είναι το Πνεύμα και ο Πατήρ ευρίσκεται εις αυτό και αυτό εντός ημών και αντιστρόφως πάλιν ημείς ευρισκόμεθα εντός αυτού, και αυτό είναι μαζί με τον Θεόν και Πατέρα και ο Θεός εν αυτώ.

 

Απόσπασμα από το 33ο λόγο των Κατηχήσεων του αγίου Συμέωνος του Νέου Θεολόγου σε μετάφραση, σχόλια, Ηλία Τσιάκου, (θεολόγου, νομικού), κείμενο Basile Krivocheine, όπως περιέχεται στον τόμο «Συμεών του Νέου Θεολόγου» (3), της σειράς Άπαντα των Αγίων Πατέρων, των εκδόσεων «Ωφελίμου βιβλίου», Αθήνα 1977.