Η ανακομιδή οστών του τεθνεώτος και η απονομή τιμής σε αυτά είναι μία πρακτική και ένα τελετουργικό το οποίο έλκει την καταγωγή του από τα αρχαιότατα χρόνια. Στην Παλαιά Διαθήκη ανακομίζονταν τα λείψανα και τιμώνταν ως εκδήλωση αγάπης και σεβασμού στα πρόσωπα που κοιμήθηκαν, αλλά και ως έκφραση της...
Η καύση των νεκρών από την άποψη της χριστιανικής ανθρωπολογίας και ηθικής. Η ταφή των νεκρών, δεν αποτελεί δογματικό θέμα με την έννοια κάποιου δογματικού όρου. Η ανάσταση των νεκρών, στην οποία πιστεύει η Εκκλησία, δεν θα εξαρτηθεί από την ταφή ή την καύση τους. Αλλά και από την άλλη πλευρά, η τ...
Η ιστορία του «άπιστου» Θωμά, όπως συνηθίσαμε να αποκαλούμε, θέτει ενδιαφέροντα ζητήματα σχετικά με την πίστη και την απιστία, τη γνώση της αλήθειας, και πάνω από όλα τη σχέση μεταξύ ορθολογισμού, εμπειριοκρατίας και θρησκευτικής εμπειρίας. Για πολλούς η στάση του Θωμά συνιστά ολιγοπιστία αν όχι απι...
Για μία κατηγορία πιστών ο Θεός γίνεται αντιληπτός ως κάποιος που μαγικά ικανοποιεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας. Εγώ να μην κάνω τίποτε και ο άλλος, ο Θεός εν προκειμένω, να μου τα παρέχει όλα. Πρόκειται για μία στάση, που παραπέμπει στη φάση της απόλυτης εξάρτησης του βρέφους από τη μητέρα. Ό...
Τα λόγια του αγίου Γρηγορίου (Νύσσης) για το αρχέτυπο και την εικόνα μάς μεταφέρουν στο δεύτερο θέμα μας. Για ένα Χριστιανό, το πιο αποφασιστικό γεγονός όσον άφορα το πρόσωπό του είναι το ότι είμαστε δημιουργημένοι κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν του Θεού. (Γεν. 1, 2628). Ο καθένας από εμάς δεν είναι ...
Η εργασία αυτή διερευνά τον ορισμό της ψυχής, όπως αυτή παρουσιάζεται στην μικρή αριστοτελική πραγματεία Περί Ψυχής και στο Υπόμνημα του μοναχού Σοφονία (14ος αιώνας μ.Χ.) για το αντίστοιχο έργο. Ο Αριστοτέλης ξεκινά την πραγμάτευση του ζητήματος δηλώνοντας ότι προσδοκά σε έναν γενικό περί ψυχής ορ...
Ο γνήσιος και αληθινός άνθρωπος ο όσιος Μακάριος ο Αιγύπτιος κυριολεκτικά βασανίζεται από το δραματικό μυστήριο του ανθρώπινου προσώπου. Κατεβαίνοντας στο βάθος του ανθρώπου διεισδύει μέσ’ από τα στρώματα που στοιβάχτηκαν πάνω στον αινιγματικό πυρήνα του κατά το πέρασμα της ιστορίας, για να βγει πέρ...
Υπάρχουν, λοιπόν, έδώ τέσσερις λόγοι, για τους οποίους είναι επιτακτικό στον 21ο αιώνα να εμβαθύνουμε στην κατανόησή μας περί του ανθρωπίνου προσώπου. Πραγματοποιώντας αύτη την εμβάθυνση, θα χρειαστεί να γίνουμε εξερευνητές και πρωτοπόροι· καθώς, τόσο στην πατερική και βυζαντινή εποχή όσο και στους ...
Στο πρόσωπο του αγίου, με τον προσιτό χαρακτήρα του στις σχέσεις του, με την ύψιστη προσοχή για τον άλλο, με την ετοιμότητα όπου δίνεται στον Χριστό, η ανθρωπότητα θεραπεύεται και ανανεώνεται. Πώς όμως εμφανίζεται με συγκεκριμένο τρόπο, αυτή η ανανεωμένη ανθρωπότητα; Ο άγιος αφήνει να διαφανεί, σε α...
Ως ένα τρίτο βασικό στοιχείο της χριστιανικής μας Ανθρωπολογίας κατά τη διάρκεια του 21ου αιώνα, χρειάζεται να επανενεργοποιήσουμε την ελληνική πατερική ιδέα του ανθρώπινου προσώπου ως μεσίτη μεταξύ ουρανού και γης, ως κοσμικό λειτουργό, ως ιερέα της δημιουργίας. Για να καταλάβουμε την ανθρώπινη ...