Απεικονίσεις της Θεοτόκου Βρεφοκρατούσας: Παραλλαγές και Συμβολισμοί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Μέρος Α΄) Η εικόνα της Θεοτόκου Βρεφοκρατούσας (δηλαδή της Παναγίας που κρατά τον Χριστό βρέφος) είναι ένα από τα πιο αγαπημένα και διαδεδομένα θέματα της βυζαντινής εικονογραφίας. Σε αυτ...
(Προηγούμενη δημοσίευση: http://www.pemptousia.gr/?p=392063) Ο Μακρυγιάννης, λέει, γράφει ένα έργο, που αναδεικνύει τη ζωντανή έκφραση του λαού, όπως συμβαίνει και στον Ερωτόκριτο. Μαζί με τα παραπάνω, εντοπίζονται και επιπλέον παραλληλισμοί, όπως ο παραλληλισμός του Θεόφιλου με τον Δομήνικο Θεοτο...
Ο μοναχός π. Λουκάς ο Ξενοφωντινός, με καταγωγή από τη Λάρισα, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους αγιογράφους. Διακονεί στην Ιερά Μονή Ξενοφώντος του Αγίου Όρους και, μαζί με τους υπόλοιπους μοναχούς του αγιογραφικού εργαστηρίου, έχει ιστορήσει ναούς εντός αλλά και εκτός της αθωνικής ...
«Έαρ χελιδών ου καθίστησι μία αi τρεις αηδόνες δε των ψυχών έαρ ». Το άρθρο αυτό έχει θέμα την επιστροφή μίας ακόμα φορητής εικόνας από την κατεχό...
Φώτης Κόντογλου αυτοπροσωπογραφία μαζί με τα μέλη της οικογένειάς του. (Επιμέλεια Στέλιος Κούκος) «Τη πτωχεία τα πλούσια», Η γνήσια ελληνική τέχνη Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=387469 Η τέχνη είναι σωστή κι αληθινή, όταν εκείνος που την κάνει έχει και γ...
Φώτης Κόντογλου (1895-1965), (Επιμέλεια Στέλιος Κούκος) «Εκτήσω τη ταπεινώσει τα υψηλά, τη πτωχεία τα πλούσια». Αυτά τα θαυμάσια λόγια είναι παρμένα από το τροπάρι του αγίου Νικολάου και λένε πως αυτός ο άγιος απέκτησε με την ταπείνωση τα υψηλά, δηλαδή αξιώθηκε να πάρει μεγάλα πνευματικά ...
Στο θαυμαστό βίο της αγίας Βαρβάρας αναφέρεται ότι ήταν ένα όμορφο κορίτσι που έζησε στην πόλη της Νικομήδειας στη Μικρά Ασία, επί Ρωμαίου Αυτοκράτορα Μαξιμιανού. Ο Διόσκορος ο φανατικός (ειδωλολάτρης) πατέρας της, την είχε κλεισμένη σε ένα πύργο προκειμένου να τη διαφυλάξει από μνηστήρες. Ωστόσο μ...
Την περίοδο αυτή πραγματοποιείται στα Χανιά μεγάλη έκθεση ζωγραφικής του ζωγράφου εραστή της θάλασσας, όπως χαρακτηρίστηκε, Κωνσταντίνου Βολανάκη. Ο επιφανής αυτός Έλληνας ζωγράφος, (1837-1907) υπήρξε ο μεγάλος «μάστορας» της θαλασσογραφίας. Γεννήθηκε στην Κρήτη και σπούδασε στο Μόναχο, πόλη που φημ...
Στήλη του Ιλισσού. Περίπου 340 π.Χ. Αθήνα Εθνικό και Aρχαιολογικό Μουσείο. Έβλεπα εψές στην τηλεόραση σχετικώς καλή εκπομπή κι έπεσα επάνω σε ερμηνευτική ανάλυση του γλυπτού της περίφημης επιτύμβιας στήλης του Ιλισσού, που αποδίδει νεκρό νεαρό κυνηγό με τον πατέρα του να παρίσταται καθώς και νεαρό...
Μαρτύριον Αγίου Δημητρίου, Μυστράς, Άγιος Δημήτριος, Μητρόπολη, 13ος αι. «Ἂλλην παραβολὴν ἀκούσατε. ἄνθρωπός τις ἦν οἰκοδεσπότης, ὅστις ἐφύτευσεν ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε καὶ ὤρυξεν ἐν αὐτῷ ληνὸν καὶ ᾠκοδόμησε πύργον, καὶ ἐξέδοτο αὐτὸν γεωργοῖς καὶ ἀπεδήμησεν. Ὅτε δὲ ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶ...