Παρίσι 2016: τα οικολογικά μηνύματα μιας έκθεσης αυτοκινήτου
Την 1η Οκτωβρίου, άνοιξε τις πύλες της στο κοινό η μεγάλη διεθνής έκθεση αυτοκινήτου (Mondial de l' automobile) στο Παρίσι. (Φωτογραφίες: Νίκος Λουπάκης)
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 16 Οκτωβρίου.
Εντυπωσιακά πρωτότυπα όπως το Citreoen CXPERIENCE διαθέτουν υβριδικό σύστημα κίνησης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η ισχύς του βενζινοκινητήρα του κυμαίνεται μεταξύ 150 και 200 ίππων, ενώ άλλα 80 kW (περίπου 109 ίπποι) είναι διαθέσιμα από τον ηλεκτροκινητήρα. Το CXPERIENCE μπορεί να κινηθεί για 60 χιλιόμετρα με μηδενικούς ρύπους.
Κινητήρα και μετάδοση που προέρχονται τη Formula E διαθέτει το - επίσης εντυπωσιακό - διθέσιο πρωτότυπο Renault Trezor, που διαθέτει ηλεκτροκινητήρα ισχύος 260kW (350hp) με ροπή 380Nm και επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 km/h σε λιγότερο από 4,0΄΄. Το μήκος του φτάνει τα 4700 mm, το πλάτος τα 218 0 mm ενώ το ύψος περιορίζεται στο μόλις 1080 mm. Σημειώνουμε ότι το Trezor διαθέτει σύστημα αυτόνομης οδήγησης, αντικατοπτρίζοντας τη φιλοδοξία της Renault να διαθέσει τέτοιου τύπου οχήματα στην αγορά, στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Αμιγώς ηλεκτρικό και το πρωτότυπο FRACTAL, της Peugeot, που διαθέτει μοτέρ ισχύος 204 hp και αυτονομία 450 km.
Το υβριδικό πρωτότυπο Mitsubishi EX concept.
Το Mitsubishi GT-PHEV είναι ένα πρωτότυπο - προπομπός αντίστοιχου μοντέλου παραγωγής - που όπως υποδηλώνει και το όνομά του είναι επαναφορτιζόμενο υβριδικό. Διαθέτει βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων και τρεις ηλεκτροκινητήρες (έναν εμπρός 90kW [περίπου 120bhp] και δύο στους πίσω τροχούς ισχύος 45kW [60 hp]) και μπαταρία 25 kWh τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα. Η τελευταία δίνει μια θεωρητική αυτονομία 120 km, για κίνηση μόνο με τους ηλεκτροκινητήρες.
Από την άλλη μεριά, ήδη γνωστά και διαθέσιμα στο εμπόριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα έκαναν την εμφάνισή τους σε εκδόσεις με σημαντικά αυξημένη αυτονομία. Εδώ το Renault ZOE που, χάρη στη νέα του μπαταρία Z.E. 40 (που διαθέτει χωρητικότητα 41 kWh), υπόσχεται πλέον 400 χιλιόμετρα μηδενικών ρύπων, με βάση τον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών, ενώ σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας οι Γάλλοι υπόσχονται τουλάχιστον 300 χιλιόμετρα. Με τη μέχρι σήμερα διαθέσιμη μπαταρία το ZOE είχε αντίστοιχα αυτονομία 240 και 170 χιλιόμετρα.
Αυξημένη στα 300 χιλιόμετρα η αυτονομία του ηλεκτρικού Volkswagen Golf.
Παρόν και το νέο ηλεκτρικό VW up!
Πλήθος ηλεκτρικών μοντέλων υπόσχεται για τα επόμενα χρόνια το γκρουπ Volkswagen. Εδώ βλέπουμε το πρωτότυπο I.D. για το οποίο οι Γερμανοί υπόσχονται αυτονομία μεγαλύτερη των 550 χιλιομέτρων. Υπολογίζεται ότι το μοντέλο παραγωγής που θα προκύψει από το I.D. θα είναι έτοιμο για διάθεση στην αγορά το 2020.
Το μήκος του I.D. φτάνει τα 4100 mm. Οι μπαταρίες λιθίου βρίσκονται κάτω από το πάτωμα, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στο πίσω μέρος του οχήματος και κινεί, όπως είναι φυσικό, τους πίσω τροχούς.
H Toyota είχε μια πολλαπλή οικολογική παρουσία στην έκθεση. Εδώ βλέπουμε το Prius plug-in, που διαθέτει πλέον μπαταρία λιθίου 8,8 kWh (έναντι 4,4 kWh του προηγούμενου μοντέλου), μπορεί να κινηθεί σε ηλεκτρική λειτουργία (χωρίς ρύπους) για 50 χιλιόμετρα και έχει τη δυνατότητα να φορτίζει τη μπαταρία του όχι μόνο εν κινήσει, αλλά και με σύνδεση στην πρίζα.
Το Prius αξιοποιεί επίσης και την ενέργεια του Ήλιου, χάρη στο φωτοβολταϊκό πάνελ που είναι ενσωματωμένο στην οροφή του.
Παράλληλα, η Toyota δεν διστάζει να επενδύσει και στο υδρογόνο. Εδώ το Mirai, που λειτουργεί με κυψέλες υδρογόνου.
Και πάλι υδρογόνο: αυτό είναι το Toyota FCV Plus που σύμφωνα με τους Ιάπωνες προετοιμάζει το έδαφος για την κοινωνία του υδρογόνου. Πρόκειται για όχημα που έχει μήκος 3,80 m, λειτουργεί με κυψέλες υδρογόνου και μπορεί να δώσει ρεύμα είτε σε άλλα οχήματα είτε στο ηλεκτρικό δίκτυο. Οι κινητήριες μονάδες είναι τέσσερις, μία σε κάθε τροχό.
Ενώ το νέο μοντέλο της εταιρίας, το C-HR, εκτός από συμβατικές εκδόσεις (βεζνινοκίνητες και ντίζελ) διατίθεται και σε υβριδική, ευθύς εξ' αρχής, με το λανσάρισμα του μοντέλου στην αγορά. Το συμβατικό μοντέλο θα παράγεται σε προσθιοκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις με βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων (τούρμπο - 116 ίπποι) ενώ το υβριδικό θα είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο με κινητήρα 1,8 λίτρων, 122 ίππων.
Τα υβριδικά συστήματα κίνησης χρησιμοποιούνται πλέον και σε σπορ αυτοκίνητα όπως το Lexus LC500h
Η Mercedes-Benz Generation EQ είναι ένα πρωτότυπο SUV κατασκευασμένο από αλουμίνιο και ανθρακονήματα που διαθέτει ηλεκτροκινητήρα 300 kW και σηματοδοτεί τη γέννηση μιας ολόκληρης γκάμας ηλεκτρικών οχημάτων της Mercedes. Η αυτονομία του ξεπερνά τα 450 χιλιόμετρα, ενώ για τα 0-100 km/h χρειάζεται περίπου 5 δεύτερα.
Στο Παρίσι είχαμε και για το Smart electric drive, την ηλεκτρική έκδοση της τελευταίας (4ης) γενιάς του Smart, που αρχικά θα αρχίσει να πωλείται στις ΗΠΑ και τρεις μήνες αργότερα στην Ευρώπη, την άνοιξη του 2017.Στη Γερμανία οι τιμές αναμένεται να ξεκινούν από τα €21,940. Διαθέτει ηλεκτροκινητήρα ισχύος 60 kW με ροπή 160 Nm ενώ σύμφωνα με τις τυποποιημένες μετρήσεις του κύκλου NEDC, η αυτονομία του φτάνει τα 160 χιλιόμετρα. Ανάλογα με το διαθέσιμο φορτιστή, το Smart electric drive μπορεί να φορτιστεί πλήρως σε λιγότερο από 45 λεπτά.
Το ηλεκτροκίνητο Opel Ampera-e έχει αυτονομία που ξεπερνά τα 500 χιλιόμετρα, σύμφωνα τουλάχιστον με τις προκαταρκτικές μετρήσεις στον κύκλο NEDC, ενώ στον πιο αυστηρό κύκλο δοκιμών WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) ο οποίος πλησιάζει περισσότερο τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης, η αυτονομία ξεπερνά τα 380 χιλιόμετρα.