Η Θεσσαλονίκη και το Άγιον Όρος στην ανατολή του 20ου αιώνα
Το 2012, έτος κατά το οποίο εορτάστηκαν τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912, η Αγιορειτική Εστία συμμετείχε στους εορτασμούς της πόλης με μία θαυμάσια και σπάνια έκθεση με τίτλο "Η Θεσσαλονίκη και το Άγιον Όρος στην ανατολή του 20ου αιώνα" κι ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό, αδημοσίευτο στο μεγαλύτερο μέρος του, προερχόμενο από επτά Αρχεία της Γαλλίας, της Ρωσίας και της Ελλάδας.
Stephane Passet. Ι.Μ. Χιλανδαρίου, γενική άποψη, 13 Σεπτεμβρίου 1913. Μουσείο Albert Kahn. Πρωτότυπο υπόστρωμα: αυτοχρωμική πλάκα.
Henri Bilowski. Θεσσαλονίκη, η αποβάθρα με τη σιδηροδρομική γραμμή και το Λευκό Πύργο στο βάθος, Φεβρουάριος 1917. Etablissement de communictation et de production audiovisuelle de la Defense (Παρίσι). Πρωτότυπο υπόστρωμα: γυάλινη πλάκα.
Dubray. Ι.Μ. Δοχειαρίου, η δυτική στοά του καθολικού, Ιούλιος 1917. Etablissement de communictation et de production audiovisuelle de la Defense (Παρίσι). Πρωτότυπο υπόστρωμα: γυάλινη πλάκα.
Γεώργιος Λαμπάκης. Άγιον Όρος, ο Γεώργιος Λαμπάκης και ο επίσκοπος πρώην Καρπάθου και Κάσσου Νείλος με την κάρα του οσίου Νικοδήμου. Σύμφωνα με τον υπομνηματισμό της φωτογραφίας οι δύο άνδρες πιστοποιούν τη γνησιότητα της κάρας του Νικοδήμου, ο οποίος ανακηρύχθηκε άγιος μόλις το 1955, αλλά φαίνεται ότι τον τιμούσαν στον Άθω ήδη από τον προηγούμενο αιώνα. (ημερομηνία καταγραφής 29 Δεκεμβρίου 1901). Ιστορικά και Φωτογραφικά Αρχεία ΒΧΜ, ΧΑΕ 3111. Πρωτότυπο υπόστρωμα: αργυροτυπία…
Άγιον Όρος, Ι.Μ. Διονυσίου, η τράπεζα, 1918. Mediatheque du Patrimoine, Ministere de la Culture (France). Πρωτότυπο υπόστρωμα: γυάλινη πλάκα.
Μοναχοί Γεννάδιος και Λεόντιος, φωτογραφικό εργαστήριο Αγίου Παντελεήμονος. Άγιον Όρος, Ι.Μ. Μεγίστης Λαύρας, το συγκρότημα του αρσανά, 1867-1872. Μουσείο Ιστορίας Υλικού Πολιτισμού, Ρωσ. Ακαδημία Επιστημών (Αγ. Πετρούπολη). Πρωτότυπο υπόστρωμα: αλβουμινοτυπία.
Fred Boissonnas. Άγιον Όρος, Ι.Μ. Αγίου Παύλου, αρσανάς, 18/31 Αυγούστου 1928. Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Πρωτότυπο υπόστρωμα: αργυροτυπία.
Fred Boissonnas. Θεσσαλονίκη, άποψη του Αγίου Γεωργίου (Ροτόντα) από το τμήμα της παλιάς οδού Αρμενοπούλου, 1913. Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Πρωτότυπο υπόστρωμα: γυάλινη πλάκα.
Auguste Leon. Θεσσαλονίκη, εξωτερική άποψη της Αγίας Σοφίας, 15 Μαΐου 1913. Μουσείο Albert Kahn. Πρωτότυπο υπόστρωμα: αυτοχρωμική πλάκα.
Θεσσαλονίκη, ο Λευκός Πύργος με το κατεδαφισθέν περιτοίχισμα. (ημερομηνία καταγραφής 29 Δεκεμβρίου 1901). Ιστορικά και Φωτογραφικά Αρχεία ΒΧΜ, ΧΑΕ 3125. Πρωτότυπο υπόστρωμα: αλβουμινοτυπία.