Φωτοθήκη
Άγιον Όρος
Πανηγύρεις
Εκδηλώσεις
Τέχνη - Πολιτισμός - Παράδοση
Θρησκευτικά δρώμενα
Ποικίλα Θέματα
Ιεραποστολή
Μουσεία - Αρχαιολογικοί Χώροι - Αξιοθέατα
Χριστιανικοί Ναοί & Μονές
Φύση
Ασπρόμαυρες Φωτογραφίες
Αρχιτεκτονική, Κτίρια & Μνημεία
Διακονήματα στην ΙΜΜΒ
Ταξιδεύοντας
Επιστήμη και Τεχνολογία
Κοινωνία - Οικονομία - Περιβάλλον
Αγία και Μεγάλη Σύνοδος
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος στον αρχιερατικό θρόνο προ της ακολουθίας του καιρού, πλαισιούμενος από τους διακόνους στο καθολικό της Ι. Μ. Παντοκράτορος Αγίου Όρους, κατά την ημέρα της εορτής της Μεταμορφώσεως.
Η λεγομένη ακολουθία του καιρού είναι η προσευχητική προετοιμασία των λειτουργών για την τέλεση των αγιαστικών ή μυστηριακών πράξεων της Εκκλησίας.
Η όλη ακολουθία του Καιρού και η τυπική διάταξή της δεν είναι τίποτα άλλο παρά το περίβλημα του καρπού. Το εξωτερικό προστατευτικό περίβλημα, που προφυλάσσει και διασφαλίζει το τιμαλφές περιεχόμενο του καρπού, που είναι η εν χρόνω βίωση της άχρονης Βασιλείας και η επικαιροποίηση και βίωση των εσχάτων στο τώρα της Ιστορίας.
Η εισόδευση με την ακολουθία του Καιρού στο αιώνιο ή η εισβολή του αιωνίου στο «νύν» της Ιστορίας είναι μια όντως πορεία προς τα έσχατα, με σταθερή την πίστη ότι ο χρόνος δεν χάνει τη γραμμικότητά του διότι έχει αρχή, αλλά και το «πλήρωμά του», το τέλος του.
Η ένδυση του Αρχιερέα στο κέντρο του Ναού. Τελειώνοντας η ακολουθία του Καιρού οι διάκονοι προσκαλούν του Ιερείς, οι οποίοι βρίσκονται στο ιερό βήμα ενδεδυμένοι με τα άμφια τους, να εξέλθουν του ιερού φέροντες στα χέρια τους τα άμφια του αρχιερέα.
Ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς.
Κατά την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή Παντοκράτορος τελέσθηκε και η χειροτονία του διακόνου και αδερφού της Μονής.
Μικρή Είσοδος. Ο ιερέας παίρνει από την αγία τράπεζα το Ευαγγέλιο και το δίνει στο διάκονο. Έρχονται μετά από τη βόρεια πύλη του ιερού στο μέσο του ναού, το υψώνει ο διάκονος και λέει δυνατά «Σοφία! Ορθοί!». Προηγουμένως ο αρχιερεύς θα πει χαμηλόφωνα την «ευχή της εισόδου» και θα ευλογήσει «την είσοδο των αγίων» του Θεού, δηλαδή την ωραία πύλη. Στη συνέχεια εισέρχονται στο ιερό δια της ωραίας πύλης και τοποθετείται το Ευαγγέλιο στην αγία τράπεζα.
Η θαυματουργός εικόνα της Παναγίας της «Γερόντισσας» βρίσκεται στην Ιερά Μονή Παντοκράτορος του Αγίου Όρους και είναι εφέστια εικόνα του Μοναστηρίου. Είναι αντίγραφο της ψηφιδωτής εικόνος της Παναγίας Γοργοεπηκόου, που βρισκόταν στη μονή Παντοκράτορος της Κωνσταντινουπόλεως.
Η μορφή της είναι στη θέα γλυκύτατη, ευχάριστη και γεμάτη έλεος, αφήνοντας στον κάθε προσκυνητή αισθήματα χαράς, ευφροσύνης, αγαλλιάσεως, ελπίδας, παρηγοριάς και ευσπλαχνίας, δείχνοντας ότι προστρέχει στην ανάγκη των τέκνων Της και ότι πάντοτε παραμυθεί τους πιστούς Της.
Το κατζίο είναι μεταλλικό θυμιατήριο με μακριά χειρολαβή και κουδούνια, τα οποία συμβολίζουν τα βήματα του Θεού στον Παράδεισο και προτρέπουν τους μοναχούς σε εγρήγορση. «Και άκουσαν τη φωνή του Κυρίου του Θεού, να περπατάει στον παράδεισο προς το δειλινό».
Κύριε, Κύριε, επίβλεψον εξ ουρανού και ίδε, και επίσκεψαι την άμπελον ταύτην, και κατάρτισαι αυτήν, ην εφύτευσεν η Δεξιά Σου
Η ανάγνωση της ευαγγελικής περικοπής της εορτής, ανάμνηση των γεγονότων και μαθητεία στον Ευαγγελικό Λόγο.
Ο πολυέλαιος, ο οποίος κρέμεται από την οροφή και συμβολίζει το φως του Χριστού και τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, που κατέρχεται από τον ουρανό. Βρίσκεται στο κέντρο του ναού και στηρίζεται σε μια ή τρεις αλυσίδες στο κέντρο του τρούλου, όπου πολλές φορές είναι ζωγραφισμένος ο Παντοκράτορας, ο Χριστός μας, από τον οποίον εξαρτώνται τα πάντα.
Κατά την αργόρρυθμη και μεγαλόπρεπη μελωδία του Χερουβικού ύμνου, οι πιστοί που εικονίζουν «μυστικώς» τους αγγέλους, καλούνται ν’ αποθέσουν κατά μέρος όλη τη μέριμνα του βίου τούτου για ν’ αναχθούν πέρα από το χώρο και τον χρόνο, πέρα από τα πρόσκαιρα και εφήμερα, στην «εν ελευθερία και ανέσει» υποδοχή του Βασιλέα των όλων, του Βασιλέα της κτίσεως.
Ο αρχιερέας πλένει τα χέρια του, κι αυτή μια συμβολική πράξη, που φανερώνει την ηθική καθαρότητα του λειτουργού και στη συνέχεια παίρνει συγχώρηση από το λαό και ζητάει για όλους τη συγχώρηση του Θεού, ακολούθως το ίδιο κάνουν και ιερείς που συλλειτουργούν.
Η Μεγάλη Είσοδος συμβολίζει και έχει τη σημασία «της εσχάτης του Χριστού αναδείξεως», ότι δηλαδή είναι η τελευταία φανέρωση του Χριστού στο λαό, όταν πήγαινε από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα για το εκούσιο πάθος.
Της αρχιερωσύνης Σας μνησθείη Κύριος ο Θεός εν τη Βασιλεία Αυτού πάντοτε νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων