Page 15 - aslanidis-diastromatosi
P. 15

Οι  Φαρισαίοι  εξαιτίας  του  τρόπου  ζωής  τους,  αλλά  και  της

                   διδασκαλίας  τους  θα  μπορούσαμε  να  πούμε  ότι  μετατράπηκαν  σε  μια

                   σχόλη  με  κέντρο  την  Ιερουσαλήμ.  Δεν  διέθεταν  μόνο  θρησκευτικό


                   χαρακτήρα,  αλλά  κοινωνικό  και  πολιτικό .  Μπορεί  τελικά  η  ομάδα  των
                                                                   34
                   Φαρισαίων  να  εμφανίστηκε  σε  μια  περίοδο  ανάγκης  ερμηνείας  του


                   Νόμου, αλλά και για να δοθούν απαντήσεις σε ζητήματα που αφορούσαν
                   τις Γραφές. Έτσι, σε αρκετά κείμενα παρουσιάζεται ότι πολλές φορές οι


                   ιερείς,  αλλά  και  οι  ηγεμόνες  ζητούν  την  συμβουλή  των  Φαρισαίων.  Η

                   πρώτη  τους  καταγεγραμμένη  εμφάνιση  είναι  την  περίοδο  των

                   Μακκαβαίων  το  150  π.Χ.,  κατά  την  βασιλεία  του  Ιωνάθαν,  του  αδελφού

                   του Ιούδα του Μακκαβαίου. Εκείνη την περίοδο, άλλωστε, ήταν που είχε

                   κάνει για πρώτη φορά εμφάνιση το πρόβλημα με τους εξελληνισμένους

                   Ιουδαίους, οι οποίοι ακολουθούσαν σε μεγάλο βαθμό τα ελληνικά έθιμα

                   και ήταν επηρεασμένοι από τον ελληνικό τρόπο ζωής .
                                                                               35
                         Ένα  άλλο  σημείο  που  έδιναν  ιδιαίτερη  σημασία  όπως  αναφέραμε

                   ήταν το ζήτημα της καθαρότητας για το οποίο οι συγγραφείς της Καινής

                   Διαθήκης κάνουν αρκετά λόγο.  Ο βαθμός καθαρότητας ενός  προσώπου

                   χαρακτήριζε  και  το  πόσο  κοντά  στον  θεό  θα  βρισκόταν  το  άτομο  αυτό.

                   Άρα και ο βαθμός καθαρότητας δεν είχε να κάνει απλά με το άτομο, αλλά

                   και με την κοινωνική ομάδα που είχε άμεση σχέση μαζί της. Επομένως, η

                   θέση  κάθε  ανθρώπου  στην  ιουδαϊκή  κοινωνία  προσδιόριζε  την

                   καθαρότητα  του.  Στοιχείο  για  το  οποίο  οι  Φαρισαίοι  κατακρίνουν  τον

                   Ιησού,  όταν  ο  ίδιος  συναναστρέφεται  με  ομάδες  που  θεωρούνταν





                   34 Schürer, et al., The history of the Jewish people in the age of Jesus Christ (175 B.C.-A.D.
                   135).Σελ. 388κ.ε.
                   35 Schiffman, Understanding Second Temple and rabbinic Judaism.Σελ. 155κ.ε.


                                                           14
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20