Page 19 - bouba_metsovo
P. 19

συνέντευξη  πρέπει  να  είναι  «όλος/η  αυτιά»  και  γενικότερα  οφείλει  ο/η  ερευνητής/τρια  να
                                            15
            βρίσκεται διαρκώς σε εγρήγορση .

            Η κατανόηση του ξεχειμωνιάσματος σαν φαινόμενο με τις συνέχειες και ασυνέχειές του, με τις
            διαφοροποιήσεις  του  από  εποχή  σε  εποχή  συνετέλεσε  καθοριστικά  στο  να  αφιερώσω  αρκετές
            ερωτήσεις (και χρόνο) γύρω από την περιγραφή του. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν κατάφερα να
            μελετήσω στο βαθμό που ήθελα τα συναισθήματα και τις αντιλήψεις των ανθρώπων αυτών γύρω
            από το κομμάτι αυτό της ζωής τους.

            Οι Φ. Ίσαρη & Μ. Πουρκός (2015, σ. 35) επισημαίνουν ότι αντικείμενο της ποιοτικής έρευνας «δεν
            είναι  απλώς  να  περιγράψει  κανείς  ποιοτικά  τις  διάφορες  πτυχές  μιας  πραγματικότητας, αλλά  η
            συστηματοποίησή  της  προκειμένου  να  φθάσει  σε  εννοιοποιήσεις  και  συνθέσεις  ανώτερου
            επιπέδου  (π.χ  σε  ιδεώδεις  τύπους),  σε  ποιοτικές  γενικεύσεις  (να  φθάσει  σε  αυτό  που  κάποιοι

            ονομάζουν  ερμηνεία).  Οι  γενικεύσεις  εδώ  σχετίζονται  με  την  ανεύρεση  σχέσεων  ανάμεσα  στις
            διάφορες περιπτώσεις, με την ταξινόμησή τους, τη δημιουργία τυπολογιών και ιδεωδών τύπων». Η
            φάση  αυτή  της  σύνθεσης  ποιοτικών  γενικεύσεων  ήταν  άλλη  μια  δύσκολη  πλευρά  της  έρευνας,
            γιατί η κάθε περίπτωση είχε τις δικές τις ιδιαιτερότητες π.χ οι γυναίκες το έβλεπαν έτσι, τα παιδιά,
            που έμεναν περισσότερο χρονικό διάστημα στα χειμαδιά, το έβλεπαν διαφορετικά από εκείνα που
            έμεναν  για  μικρό  χρονικό  διάστημα,  αλλιώς  το  βίωνε  το  ξεχειμώνιασμα  ο  τσοπάνος,  αλλιώς  ο
            τσέλιγκας, αλλιώς μια γυναίκα  από εύπορη κι αλλιώς μα γυναίκα από οικονομικά ασθενέστερη
            κτηνοτροφική οικογένεια κ.ο.κ.

            Άλλη  απαιτητική  διαδικασία  ήταν  η  διασταύρωση  των  πληροφοριών  και  η  προσπάθεια  να
            αντιληφθώ τι κρύβεται πολλές φορές πίσω από τα λεγόμενα ή τα αποσιωπώμενα των ερευνητικών

            μου υποκειμένων. Η Ρ. Κακάμπουρα (2013, σσ. 551-552) αναφέρει ότι ο στόχος της ερμηνευτικής
            ανάλυσης  των  συνεντεύξεων  είναι  η  «ανάδειξη  των  φανερών  και  λανθανόντων  νοημάτων  που
                                                                                                            16
            προσδίδει  ο  λόγος  των  αφηγητών  στις  αξίες,  τις  νοοτροπίες  και  τις  πρακτικές  των  παιδικών
            βιωμάτων  τους,  τόσο  στον  ιστορικό  χρόνο  της  δράσης  όσο  και  στον  παροντικό  χρόνο  της
            αφήγησης».

            Επιχειρώντας  μια  αναστοχασική  προσέγγιση  θα  ήθελα  να  σταθώ  στη  διάδραση  και  την
            επικοινωνία που αναπτύχθηκε μεταξύ των πληροφορητών/τριών κι εμού, καθώς αυτές καθορίζουν
            τα  ερευνητικά  ευρήματα  (Κακάμπουρα,  2012).  Οι  Φ.  Ίσαρη  &  Μ.  Πουρκός  (Ίσαρη  &  Πουρκός,
            2015)  αναφέρουν  ότι,  κατά  μία  άποψη,  η  συλλογή  και  ανάλυση  των  ερευνητικών  δεδομένων

            επηρεάζεται  από  τα  χαρακτηριστικά  του/της  ερευνητή/τριας  (π.χ  η  έμφυλη  ταυτότητα,  οι
            εμπειρίες, η κοινωνική τάξη κ.λπ.). Ποια είναι λοιπόν τα δικά μου χαρακτηριστικά που μπορεί να
            επηρέασαν την ερευνητική διαδικασία;





            15  Τη σημασία του να ακούει ο/η ερευνητής/τρια προσεκτικά τον/την πληροφορητή/τρια επισημαίνουν και οι Φ. Ίσαρη
            & Μ. Πουρκός (2015, σ. 98). «Να ακούτε προσεκτικά —να ακούτε πραγματικά— αυτά που σας λένε οι ερωτώμενοι και
            να μιλάτε λιγότερο (στάση ενεργητικής ακρόασης). Είναι κάτι το οποίο χρειάζεται να κάνετε είτε μαγνητοφωνείτε τις
            συνεντεύξεις σας είτε όχι. Οι περισσότεροι από εμάς χρειαζόμαστε αρκετή εξάσκηση πάνω σε αυτό».
            16  Αναφέρεται σε συνεντεύξεις με έμφαση στην παιδική ηλικία, γι’ αυτό αναφέρεται σε παιδικά βιώματα.

                                                           18
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24