Page 5 - karapanagiotis-sindoni
P. 5

των ορίων της Αρχαιομετρίας ή δεν συνεισφέρουν στη διερεύνηση των δύο σημαντικών ερωτημάτων
            που τέθηκαν παραπάνω.
            (2)  Περιλαμβάνονται  μόνο  εργασίες  που  έχουν  δημοσιευθεί  σε  έγκριτα  διεθνή  περιοδικά  ή
            τουλάχιστον έχουν υποστηριχθεί από άρθρα  που έχουν δημοσιευθεί σε έγκριτα διεθνή περιοδικά, τα
            οποία ελέγχουν την αξιοπιστία και ποιότητα των υποβαλλόμενων εργασιών με τη διαδικασία της
            αξιολόγησης  από  ανεξάρτητους  κριτές  (peer  review  process).  Συνεπώς,  δεν  περιλαμβάνονται
            αποτελέσματα που δεν έχουν αξιολογηθεί από την επιστημονική κοινότητα. Είναι σημαντικό να
            τονιστεί  ότι  στο  διαδίκτυο  βρίσκει  κανείς  ευφάνταστα  υποθετικά  σενάρια  τα  οποία  στερούνται
            αξιοπιστίας και σοβαρότητας. Ανάλογα, στα ΜΜΕ εμφανίζονται κατά καιρούς εκπομπές που είτε
            παρουσιάζουν  επιλεκτικά  κάποια  από  τα  επιστημονικά  αποτελέσματα  ή  παρουσιάζουν  μη-
            τεκμηριωμένες  θεωρίες  ως  επιστημονικά  αποτελέσματα,  διαμορφώνοντας  έτσι  κατευθυνόμενα
            σενάρια που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των τηλεθεατών αλλά διαστρεβλώνουν την επιστημονική
            αλήθεια. Ο καθένας που ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί για τη Σινδόνη του Τορίνο θα πρέπει να έχει
            επίγνωση και να είναι προσεκτικός με τις πηγές που επιλέγει να μελετήσει και να παρακολουθήσει.
            (3) Περιλαμβάνονται άρθρα που είναι σημαντικά και έχουν υποδείξει κατευθύνσεις για περαιτέρω
            αρχαιομετρική διερεύνηση. Το κριτήριο αυτό είναι βέβαια υποκειμενικό. Ο συγγραφέας κατέβαλε
            κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μην αποκλειστούν αρχαιομετρικές εργασίες που διαδραμάτισαν
            σημαντικό ρόλο στην ιστορία μελέτης της Σινδόνης του Τορίνο.



            2. Η Σινδόνη του Τορίνο: σύντομη περιγραφή του αντικειμένου και της

            τεκμηριωμένης ιστορίας του
                    Η Σινδόνη του Τορίνο (Shroud of Turin) είναι ένα λινό ύφασμα (4,4m x 1,1m) διατηρημένο
            σε αρκετά καλή κατάσταση που φυλάσσεται σε παρεκκλήσι του καθεδρικού ναού του Αγίου Ιωάννη
            του Βαπτιστή, στο Τορίνο της Ιταλίας.
                                                                                                           ου
                    Η αδιαμφισβήτητη και καταγεγραμμένη ιστορία του αντικειμένου ξεκινά στα τέλη του 14
            αιώνα  στη  Γαλλία.  Από  τότε  ακόμη  διαφαίνονται  διαφωνίες  σχετικά  με  την  αυθεντικότητα  της
            Σινδόνης,  καθώς  ναι  μεν  υπήρχε  διάχυτη  η  πεποίθηση    ότι  είναι  πράγματι  το  ύφασμα  που
            χρησιμοποιήθηκε στην Ταφή του Ιησού, αλλά επιπλέον υπήρχαν και μαρτυρίες που επεσήμαναν ότι
            η ανθρώπινη φιγούρα που αποτυπώνεται στο ύφασμα είναι προϊόν ζωγραφικής. Πιθανόν οι διαφωνίες
            αυτές να ήταν αποτέλεσμα του ανταγωνισμού που υπήρχε μεταξύ των επισκόπων της Γαλλίας και
            κύκλων της Δυτικής Εκκλησίας. Σε κάθε περίπτωση, η μελέτη αυτών των ιστορικών πηγών αποτελεί
            μέλημα των ιστορικών και συνεπώς δεν συμπεριλαμβάνεται στους στόχους του παρόντος άρθρου. Η
                                                          ο
            Σινδόνη φαίνεται να έφτασε στο Τορίνο τον 16  αιώνα όπου και φυλάσσεται μέχρι σήμερα.
                    Κατά  τη  διάρκεια  της  γνωστής  ιστορίας  της,  η  Σινδόνη  έχει  εκτεθεί  περιστασιακά  για
            προσκύνημα. Αν και πάντα προσέλκυε το ενδιαφέρον των πιστών, το αντικείμενο έγινε ιδιαίτερα
            γνωστό στο ευρύ κοινό μετά το 1898 όταν φωτογραφήθηκε από τον Ιταλό ερασιτέχνη φωτογράφο S.
            Pia. Στις φωτογραφίες αποτυπώθηκε, πολύ πιο ευδιάκριτα από ό,τι με γυμνό μάτι, η διάσημη πλέον
            ανθρώπινη  φιγούρα  που  παραπέμπει  στον  Εσταυρωμένο  Ιησού.  Ακολούθησαν  και  άλλες
            φωτογραφίσεις του υφάσματος με πιο γνωστές αυτές του G. Enrie (1931) οι οποίες επιβεβαίωσαν το
            οπτικό αποτέλεσμα που αποκαλύφθηκε από τον Pia.
                    Στο λινό ύφασμα απεικονίζεται ολόκληρο το σώμα γενειοφόρου άνδρα, που σύμφωνα με τα
            χαρακτηριστικά  ήταν  μάλλον  μέσης  ηλικίας.  Στο  μισό  μέρος  του  μακρόστενου  υφάσματος
            απεικονίζεται η εμπρόσθια και στο άλλο μισό μέρος η οπίσθια πλευρά του σώματος. Οι δύο πλευρές
            είναι  προσανατολισμένες  προς  αντίθετες  κατευθύνσεις  ενώ  το  πρόσωπο  και  το  πίσω  μέρος  του
                                                                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10