Page 10 - karatsoulis_exomologisi
P. 10

Άρα  τα  ερωτήματα  για  την  συνάντηση,  τον  διάλογο,  ή  την  αδιαφορία  και  την

                   σύγκρουση  της  ορθόδοξης  θεολογίας  με  την  ψυχολογία  αποτελούν  καίρια  και
                   ενδιαφέροντα ζητήματα τα οποία απασχολούν την σύγχρονη θεολογία. Ποια πρέπει να

                   είναι η στάση της θεολογίας έναντι των νέων επιστημών του ψυχισμού; Ποιο δρόμο πρέπει
                   να  ακολουθήσει  ο  σύγχρονος  άνθρωπος  για  την  αντιμετώπιση  των  εσωτερικών  του

                   προβλημάτων;  Την  θρησκευτική  προοπτική  ή  αρκεί  η  ψυχολογική  και  ψυχαναλυτική

                           5
                   πρόταση ;  Η  ίδια  η  ψυχολογία  αισθάνεται  ότι  ήρθε  για  να  αποτελέσει  την  μοναδική
                   έκφραση  του  ψυχισμού  του  ανθρώπου,  περιφρονώντας  την  θεολογία  ή  μπορεί  να

                   συνεργαστεί  μαζί  της;  Από  την  άλλη  η  θεολογία  θα  πρέπει  να  προσπεράσει  τις

                   ανακαλύψεις στον χώρο του ψυχισμού ή θα πρέπει να τις αξιοποιήσει στην ποιμαντική της
                   συνδυάζοντάς την με την εσχατολογική πρότασή της για τον κόσμο και τον άνθρωπο; Τα

                   παραπάνω είναι κάποια από τα κρίσιμα ερωτήματα για την σχέση και την συνάντηση της
                   θεολογίας με τις ψυχικές επιστήμες.


                          Αυτές οι διαπιστώσεις και τα καίρια και ουσιαστικά ερωτήματα δεν αποτελούν το

                   αντικείμενο της παρούσας εργασίας, αλλά συνθέτουν ένα γενικότερο πλαίσιο, μέσα στο
                   οποίο  μπορεί  να  συμπεριληφθεί  η  συνάντηση  των  δύο  χώρων,  της  θεολογίας  και  της

                   ψυχολογίας,  μέσα  από  το  μυστήριο  της  εξομολόγησης  και  την  προσωποκεντρική
                   ψυχοθεραπεία. Η κεντρική θεώρηση του προσώπου από την ΠΠΘ είναι μία εξαιρετική

                   αφορμή συνάντησης, διαλόγου και λεπτομερούς εξέτασης των στοιχείων που αποδίδονται

                   στο  πρόσωπο  από  αυτήν  αλλά  και  την  σύγκριση  των  στοιχείων  αυτών  με  την  περί
                   προσώπου διδασκαλία της θεολογίας.


                          Η θεώρηση και  η  ανάδειξη του  ανθρώπινου προσώπου υπήρξε ένα ζήτημα,  το

                   οποίο  απασχόλησε  έντονα  την  φιλοσοφία,  την  ψυχολογία,  την  θεολογία  και  άλλες
                   επιστήμες  τις  προηγούμενες  δεκαετίες.  Η  έννοια  του  προσώπου  υπήρξε  στην  κλασική

                   ελληνική αρχαιότητα, πέρασε στην πατερική θεολογία και παράδοση και από τα τέλη του


                          5  Βασίλειος Θερμός, ό.π. 116.
                                                                                                        9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15