Page 11 - moglenidis_agkosmas
P. 11

Δ.  Η  τοποθέτηση  του  Πατροκοσμά  στο  ιστορικό  πλαίσιο  της
                   εποχής του (18ος αιώνας)


                          Το μεγαλειώδες έργο του Χριστολάτρη αγίου Κοσμά θα εκτιμηθεί,
                   αν  προηγουμένως  γνωρίσουμε  τα  ιστορικά  πλαίσια  μέσα  στα  οποία
                   γεννήθηκε και έδρασε. Ο Κοσμάς γεννήθηκε το 1714 και εκοιμήθη το 1779.
                   Στη  συνέχεια  σπούδασε  στο    «Όταν  εγεννήθη  ο  Άγιος  Κοσμάς  η
                   κατάστασις  είχε  λάβει  ακόμη  μεγαλυτέρας  διαστάσεις.  Ποικίλαι
                   καταπιέσεις  επεβαλλοντο  επι  των  Χριστιανών:  κεφαλικός  φόρος,
                   αρπαγαί,  λεηλασίαι,  αιχμαλωσίαι,  ερημώσεις  και  βίαιοι  εξισλαμισμοί.
                   Ό,τι άφηναν οι Τούρκοι το συνεπλήρωνον άτακτοι ληστρικαί συμμορίαι,
                   με αποτέλεσμα να μην δύναται  κανείς να συναντήσει εις την ύπαιθρον
                   ούτε  ιερείς,  ούτε  Εκκλησίας  εν  λειτουργία,  ούτε  Σχολεία,  ούτε
                   διδασκάλους,  ούτε  ανθρώπους  με  χαράν   εις  το  πρόσωπον  αυτά  δε  τα
                                                                  32
                   ανήπια απέθνησκον ως και πρότερον αβάπτιστα και οι νεκροί εθάπτοντο
                   άνευ  νεκρωσίμου  ακολουθίας.  Είχεν  επί  πλέον  να  αντιμετωπίσει  την
                   ύπουλον και αδίστακτον πολιτικήν των απλήστων Ενετών, την δολιότητα
                   και  κακοντρέχειαν  των  Καθολικών,  που  απέβλεπον  εις  την  πλήρη
                   εξουθένωσιν  και  τελικήν  υποταγήν  της  Ανατολικής  Ορθοδόξου
                   Εκκλησίας εις τον πάπαν της Ρώμης, τας εδαφικάς βλέψεις των ισχυρών
                   ηγεμόνων  της  Ευρώπης  προς  τα  ελληνικά  εδάφη  της  τουρκικής
                   αυτοκρατορίας. Τέλος, την μεθοδικοτέραν αφαίμαξιν και εξάντλησιν του
                   ελληνικού στοιχείου» .
                                           33
                          Το  Γένος  μας,  μέσα  στη  μακροχρόνια  εκείνη  σκλαβιά,  ζητούσε
                   κυβέρνηση να το διοικήσει, ζητούσε δασκάλους να το φωτίσουν, ζητούσε
                   παπάδες  να  το  αγιάσουν,  ζητούσε  οπλαρχηγούς  να  το  ελευθερώσουν.
                   Κυρίως  όμως  του  χρειαζόταν  ένας  άγιος  Γέροντας,  ν'  ανάψει  φως
                   μπροστά του, ν' αναλάβει όλη τη φροντίδα του, να το κατευθύνει, να το
                   ξυπνήσει από το λήθαργο, να το πάρει σαν μικρό παιδί από το χέρι, να το
                   βάλει κάτω από το πετραχήλι του και να το ειρηνεύσει, να του ανοίξει τα
                   μάτια  με  το  Ευαγγέλιο,  να  το  διδάξει  με  τη  σοφία  του  και  να  το
                   παιδαγωγήσει  με  την  πείρα  του.    Διατήρησε  άσβεστη  τη  φλόγα  της





                   32
                      Π.  Πάσχου,  «Αγιολογική  ανάγνωση  του  Αγίου  Κοσμά  του  Αιτωλού»,  Πρακτικά  Θεολογικού
                   Συνεδρίου  με  θέμα:  Σύναξις,  Ευγένιος  ο  Αιτωλός  και  η  εποχή  του,  έκδ.  Ιεράς  Μητροπόλεως
                   Καρπενησίου, Αθήναι 1986, σ. 533.
                   33   Μαξίμου  Μοναχού  Ιβηρίτου,  Ο  Άγιος  Κοσμάς,  προσφορά  του  Αγίου  Όρους  εις  το  Γένος,
                                                                         ον
                   Περιοδικόν Φωτεινή Γραμμή, Πανηγυρική Έκδοση 2007, τεύχ. 29 , Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2006, σσ.
                   112-113.


                                                                                                    10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16