Page 18 - moglenidis_agkosmas
P. 18

διδασκαλίας,  ώστε  να  μπορούν  να  αντισταθούν  στον  Οθωμανό
                                                                    80
                               79
                   κατακτητή  και άλλους διαφόρους εχθρούς .
                          Ο τρόπος που επέλεξε, να κάνει πράξη τον οραματισμό του, ήταν οι
                   διάφορες διδαχές του.  Η καλλιέργεια και η διαμόρφωση επικοινωνιακού
                   κλίματος είναι τα στοιχεία αποτελούν τα σημεία όπου δίνει μεγαλύτερη
                   βαρύτητα  και σημασία ο Κοσμάς.  Η παιδαγωγική του  μέθοδος, από την
                   πρώτη  κιόλας  διδαχή  υπενθυμίζει  τη  σωστή  σχέση  διδάσκοντος  και
                   διδασκομένου για να γνωρίσει ο ένας τον ψυχικό κόσμο του άλλου. Πάνω
                   σε αυτό το θέμα, ο Ελβετός παιδαγωγός Pestalozzi θα μας αναφέρει: «Ο
                   Πατροκοσμάς,  στηρίζει  τη  διαδικασία  της  αγωγής  κατά  κύριο  λόγο  στις
                   σχέσεις  δασκάλου-μαθητή,  τις  οποίες  και  θεμελιώνει  στην  αγνή  και
                   ανιδιοτελή αγάπη» .
                                        81
                          Στη συνέχεια, ο  Comenium  θα μας χαρίσει μια εξήγηση περί των
                   διδασκαλιών, λέγοντας: «Ο Κοσμάς χρησιμοποίησε τη μονολογική μορφή.
                   Η επίδραση του δασκάλου σ’ αυτή τη μορφή διδασκαλίας είναι αντίστοιχη
                   με αυτή που ασκεί ο ήλιος σ’ όλο τον κόσμο, απλώνοντας τις ακτίνες του
                                                         82
                   πάνω  σ’  όλους  τους  ανθρώπους» .  Κατά  την  διάρκεια  της  διδασκαλίας
                   δέχονταν και  ερωτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνονταν οι  στόχοι
                   της  διδασκαλίας  με  σκοπό  την  κατηχητική  καθοδήγηση  των  ακροατών
                   του. Επίσης, σε πολλά σημεία έχουμε και τον διάλογο που υποκινεί ο ίδιος
                   ο Άγιος. Έτσι, διευκολύνει την επικοινωνία και την ενεργητική ακρόαση.
                   Η διδασκαλία του υπήρξαν μύρο πολύτιμο. Οι Διδαχές του ευωδίαζαν από
                   Αγία Γραφή και πατερικές μαρτυρίες. Η παιδεία του Χριστοκεντρική  και
                   αυτό ήταν το παιδευτικό του αίτημα. Σκοπός του ήταν να γνωρίσουν τον
                   Θεό  της  αγάπης  και  μέσω  αυτής  να  φτάσουν  σε  μια  πνευματική
                   πανδαισία.








                   79
                     Θεοφ. Σιμοπούλου, Κοσμάς ο Αιτωλός, (1714-1779), Αθήνα 1979, σ. 195.
                   80  Αρχιμ. Δημητρίου Αργυρού (νυν Μητροπολίτου Κεφαλληνίας), Ιστορικά στοιχεία από το εν Βενετία
                   κρατικό αρχείο για τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, Επιστημονική Επετηρίδα ΑΕΑΒΙ, τόμ. Έβδομος, τεύχ.
                   Α΄, Βελλά Ιωαννίνων 2013-2015, σσ. 153-180. Βλ. και Κ. Μέρτζιου, Το εν Βενετία κρατικόν Αρχείον,
                   Ηπειρώτικα  Χρονικά,  έτος  15,  Ιωάννινα  1940,  σσ.  8-9.  Βλ.  και  Άρτ.  Ξανθοπούλου  –Κυριακού,  Ο
                   Κοσμάς ο Αιτωλός και οι Βενετοί (1777-1779), Τα τελευταία χρόνια δράσης του και το πρόβλημα των
                   Διδαχών, έκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1984, σ. 48.
                   81
                     Μ. Μαμασούλα, Ο Άγιος των Ελληνικών σχολείων, Κοσμάς ο Αιτωλός», ό.π., σ. 79.
                   82  Γ. Μαρτζέλου, «Θεολογία και ζωή στις διδαχές του Αγ, Κοσμά του Αιτωλού», ό.π., σ. 396.


                                                                                                    17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23