Page 10 - panagopoulos-kanones
P. 10

Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΡΗΤΗΣ (4 Ιουλίου), με καταγωγή από την Παλαιστίνη,
                                                              8
                   έζησε  μεταξύ  Κων/πολης  και  Κρήτης ,  όπου  και  έγινε  αρχιεπίσκοπος
                   για  30  έτη.  Διακρίθηκε  για  την  φιλανθρωπική  του  δράση  στην
                   Κων/πολη  και  κατόπιν  στην  Γόρτυνα  Κρήτης  ανακαινιστής  πολλών
                   ναών.  Ένας  από  τους  μεγαλύτερους  ποιητές  για  την  βυζαντινή
                   γραμματολογία,  διάσημος  για  τον  «Μεγάλο  Κανόνα»  του  και  τις
                   συνθέσεις  του  πλήθους  ειρμών,  κανόνων,  ιδιόμελων  τροπαρίων,  και
                   ρήτορας  χαρισματικός.  Τα  έργα  του  διασώζονται  μέχρι  σήμερα  στα
                   Μηναία, Τριώδια, Πεντηκοστάρια κτλ.
                          Οι βυζαντινοί συγγραφείς και κυρίως οι άγιοι της Εκκλησίας από
                   ταπείνωση  δεν  αναφέρονται  σε  προσωπικά  τους  γεγονότα,  έτσι
                   καλείται ο ερευνητής, να εμβαθύνει, κυρίως στο έργο τους και μέσα απ’
                   αυτό να σχηματίσει τον ψυχογραφικό χαρακτήρα του βίου τους.
                          Οι πληροφορίες που μας διασώζονται μέσα από τις πηγές και τα
                   συναξάρια  δεν  έφτασαν  μέχρι  τις  ημέρες  μας  αλώβητες,  επιπλέον  οι
                   μοναχοί ως συγγραφείς σκοπό τους είχαν να προβάλλουν την ευσέβεια
                   του  βίου  του  αγίου  και  έτσι  πολλά  έργα  τους  τα  οποία  δεν  ήταν  και
                   τόσο  δογματικά  ή  θεολογικά  παραβλέπονταν  οπότε  χάνονταν  στην
                   ροή του χρόνου.
                          Οι  εγκωμιαστικοί  λόγοι  ή  τα  υμνογραφικά  εγκώμια  δεν
                   γράφονταν  πάντοτε  από  αυτόπτες  μάρτυρες  ούτε  την  ίδια  χρονική
                   περίοδο της εκδημίας του αγίου, οπότε οι πληροφορίες τους δεν ήταν
                   πάντα  αυθεντικές  και  γνήσιες,  καθότι  η  ευσέβεια  και  ο  ζήλος  των
                   συγγραφέων είχε ως κύριο σκοπό την μνήμη αγίου ως μίμηση αγίου.
                   Έτσι  οι  πληροφορίες,  οι  καλλωπισμοί  και  οι  επαυξήσεις  στα  ήδη
                   προυπάρχοντα  κείμενα  γίνονταν  από  ευσέβεια  νοθεύοντας  το
                   πρωτότυπο κείμενο.



                   8  Βλ. Σωφρ. Ευστρατιάδου, Ανδρέας Κρήτης ο Ιεροσολυμίτης, ΝΣ, ΚΘ’, 1934, σσ. 673-688. Πρβλ.
                   Π. Χρήστου, Ο Μέγας Κανών Ανδρέου του Κρήτης, Θεσς., 1952 (περιοδικό Γρηγόριος Παλαμάς).
                   Πρβλ. Εμμ. Πεζόπουλος, Τα λειτουργικά βιβλία, εν Νέα Φόρμιγξ Β’, αρ. 15 (Μάϊος 1922), σ. 1αβ.
                   Βλ. Θεόδωρου Ξύδη, Ανδρέας ο Κρήτης, ο πρώτος κανονογράφος, εν Νέα Εστία, Αθήναι 1949, σ.
                   13. Πρβλ. έργα ρητορικά και υμνογραφικά του Ανδρέα Κρήτης  P.G. 97, 805-1444.

















                                                          9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15