Page 19 - Οι διά Χριστόν Σαλοί
P. 19

www.pemptousia.gr                                                                                         Τεύχος 22 /  Δια Χριστόν Σαλοί / 13 Ιουνίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




           [10] DELEHAYE H., Sanctus, Essai sur le Culte des     [21] ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ, Ο άγιος Συμεών
           saints dans l᾽ Antiquité, Bruxelles 1927, σ. 244.     ο διά Χριστόν σαλός, PG 93, 1712D, 1728AB.
                                                                 Πρβλ. ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΧΡ., Η ελευθερία του ήθους,
           [11] Βλ. ΤΣΑΜΗ Δ., Αγιολογία της Ορθόδοξης            ο.π., σσ. 92-94.
           Εκκλησίας, ο. π., σ. 128.
                                                                 [22] PG 93, 1704B. Πρβλ. ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΧΡ., Η
           [12] «Πᾶς ὁ βουλόμενος ἑορτάζῃ τούτῳ κατ’ ἰδί-        ελευθερία του ήθους, ο.π., σ. 92. Βλ. επίσης, ΠΕ-
           αν. Καὶ νῦν τοῦτο λέγω, ὅτι πᾶς ὁ θέλων ἑορτήν        ΤΡΙΔΗ ΙΚ.,Εμπαίζοντες «Ημείς μωροί διά Χρι-
           ἐπιτελεῖν τούτῳ ἀκωλύτως ταύτην ποιείτω», PG          στόν…», ο.π., σσ. 12-13.
           151, 711D.
                                                                 [23] Βλ. ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΧΡ., Η ελευθερία του ήθους,
           [13] ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (Παπαδοπούλου) Αθηνών,               ο.π., σ. 88.
           «Περὶ τῆς ἀνακηρύξεως τῶν ἁγίων ἐν τῇ Ὀρθο-
           δόξῳ Ἐκκλησίᾳ», ο. π., σσ. 331-335. Βλ. επίσης,       [24] Βλ. ΠΕΤΡΙΔΗ ΙΚ., Εμπαίζοντες «Ημείς μω-
           ΤΣΕΤΣΗ Γ., “Η ἔνταξις τῶν ἁγίων εἰς τὸ ἑορ-           ροί διά Χριστόν…», ο.π., σ. 12.
           τολόγιον τῆς Ἐκκλησίας”, Ορθοδοξία 37, 1962,
           σσ. 238-253. Βλ. επίσης, ΗΛΙΑΔΗ ΑΜ., Οι βίοι          [25] ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ, Ο άγιος Συμεών
           των αγίων της Βυζαντινής περιόδου ως ιστορικές        ο διά Χριστόν σαλός, PG 93, 1713.
           πηγές, ο.π., σσ. 36-39.  Πρβλ. ΤΣΑΜΗ Δ., Αγι-
           ολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο. π., σ. 129.        [26] «Ὅλος οὖν ὁ σκοπός τούτου οὗτος ὑπῆρχε·
                                                                 πρώτον μὲν εἰς τὸ σῶσαι ψυχάς, εἴτε δι’ ἐπι-
           [14] Επίσης, η Ζ΄ Οικ. Σύνοδος επισημοποίησε τη       φορῶν, ὧν αὐταῖς γελοιωδῶς ἢ μεθοδευτικῶς
           διδασκαλία  του  αγ.  Ιω.  Δαμασκηνού,  κατά  την     ἐπετέλει, εἴτε διά παραγγελιῶν, ὧν πρὸς αὐτούς
           οποία τα λείψανα των αγίων δόθηκαν από το             σαλίζων ἔλεγεν, ἔπειτα δὲ ἵνα μὴ γνωσθῇ αὐτοῦ
           Θεό για τη σωτηρία των Χριστιανών. Βλ. Κανών          ἡ ἀρετή καί λάβῃ ἔπαινον παρά τῶν ἀνθρώπων
           ζ΄ της Ζ΄ Οικ. Συνόδου, ΡΑΛΛΗ Γ. και ΠΟΤΛΗ            καὶ τιμήν», ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ, Ο άγιος
           Μ., Σύνταγμα των θείων και ιερών κανόνων, τομ.        Συμεών ο διά Χριστόν σαλός, PG 93, 1728. Πρβλ.
           2, Αθήνα 1852 σ. 58.                                  ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΧΡ., Η ελευθερία του ήθους, ο.π., σ.
                                                                 95.
           [15] Βλ. ΠΑΣΧΟΥ Β. Π., Ἅγιοι, οἱ φίλοι τοῦ Θεοῦ,
           ο. π., σσ. 32-33.                                     [27]  «Τότε  ἅπαντες  ὥσπερ  ἐξ  ὕπνου  ἀνένηψαν
                                                                 καὶ ἐξηγοῦντο ἀλλήλοις ὅσα ἐποίησεν ἑνὶ ἑκάστῳ
           [16]  Σχετικά  με  την  τιμή  προς  τα  λείψανα  των   θαυμάσια καὶ ὅτι διὰ τὸν Θεὸν προσεποιεῖτο τὸν
           Αγίων, βλ. ΤΣΑΜΗ Δ., Αγιολογία της Ορθόδοξης          σαλόν». ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ, Ο άγιος Συ-
           Εκκλησίας, ο. π., σσ. 150-162, ειδικά τις σσ. 150-    μεών ο διά Χριστόν σαλός, PG 93, 1745Β.
           151. Βλ. επίσης, ΠΑΣΧΟΥ Β. Π., Ἅγιοι, οἰ φίλοι
           τοῦ Θεοῦ,ο. π., σσ. 143-160∙ βλ. επίσης, ΤΡΕ-         [28] Οι σαλοί άγιοι που αναγνωρίζει η Εκκλη-
           ΜΠΕΛΑ ΠΑΝ., Δογματική, τομ. 3, σσ. 399-402.           σία είναι οι εξής: άγ. Ανδρέας (28 Μαΐου), άγ.
                                                                 Θεόδωρος (25 Φεβρουαρίου), άγ. Συμεών (21
           [17] Σχετικά με την προσκύνηση των εικόνων βλ.        Ιουνίου),  αγ.  Ισιδώρα  (1  Μαΐου),  άγ.  Παύλος
           ΖΗΣΗ ΘΕΟΔ. (πρωτοπρ.), Οι εικόνες στην Ορ-            (6 Νοεμβρίου), άγ. Σάββας ο Βατοπαιδινός (5
           θόδοξη Εκκλησία, εκδ. Βρυέννιος, Θεσσαλονίκη          Οκτωβρίου) και ο άγ. Θεόδουλος ο Κύπριος (3
           1995.                                                 Δεκεμβρίου). Πλην αυτών, η Εκκλησία της Ρωσί-
                                                                 ας  τιμά  μεγαλύτερο  αριθμό  διά  Χριστόν  σαλών
           [18] Βλ. σχετικά, ΠΑΣΧΟΥ Β. Π., Ἅγιοι, οἱ φίλοι       αγίων, ανδρών και γυναικών. Βλ. ΚΟΡΝΑΡΑΚΗ
           τοῦ Θεοῦ, ο. π., σσ. 81-86. Βλ. επίσης, ΤΣΑΜΗ         ΙΩ., Ταρσώ η διά Χριστόν σαλή, ο.π., σ. 98.
           Δ.,Αγιολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο. π.,
           σσ. 57-63.                                                                  * * *

           [19] ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Λόγος εις μακάριον                                    * * *
           Βαβύλαν 11, PG 50, 550-551∙ Εις Μάρτυρας, PG
           50, 664-665∙ Είς άγιον Ιγνάτιον 5, PG 50, 595∙                              * * *
           ΙΩ.  ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ,  Βαρλαάμ  και Ιωάσαφ  12,
           PG 96, 964Β. Πρβλ. ΤΣΑΜΗ Δ., Αγιολογία της                                  * * *
           Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο. π., σ. 150.
                                                                                       * * *
           [20] Α΄ Κορ. 8, 13: «διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει
           τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα,                             * * *
           ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω.».


                                                                                                            Σελίδα 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24