Τους συμβολισμούς των σεληνιακών εναλλαγών χρησιμοποίησε πρώτος ο Μ. Βασίλειος για να καταδείξει τις μεταβλητές στα ανθρώπινα πράγματα: από την ακμή στην παρακμή, από την ευημερία στη δυστυχία, από την δύναμη της εξουσίας στην πολιτική αφάνεια, από τον πλούτο στην πτώχευση, από την αρετή στην κακία...
Όποιος επιθυμεί να παραστήσει με επιτυχία αχαριστία και ευγνωμοσύνη μπορεί να δανειστεί εικόνες από το φυσικό κόσμο. Για μεν την αχαριστία τα «γεννήματα των εχιδνών», για δε την ευγνωμοσύνη τους σκύλους. Οι μικρές έχιδνες, κατά το Μ. Βασίλειο, είναι αχάριστες γιατί γεννιούνται κατατρώγοντας την κοι...
Όποιος αναζητεί φυσικό παράδειγμα για να εικονίσει και να περιγράψει την μνησικακία δεν έχει παρά να ανατρέξει στη συμπεριφορά της καμήλας, η οποία συσσωρεύει την οργή της και κάποια στιγμή την εκφράζει δυναμικά και ανεξέλεγκτα. Γράφει συγκεκριμένα ο Μ. Βασίλειος: Ο μνησίκακος μοιάζει με καμήλα που ...
Η αναισθησία, η επιμονή και η αδιαφορία αποτελούν την άλλη πλευρά της γαϊδουρινής συμπεριφοράς, με την προϋπόθεση ότι την καλή του στολίζει η υπομονή. Είναι γνωστή η εικόνα ενός γαϊδάρου που στυλώνει τα πόδια του και αρνείται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των αφεντικών του. Μόνο που στον γάιδαρο ...
Οι ποικίλες συμπεριφορές του γαϊδάρου είναι ίσως οι πλέον συνηθισμένες για να περιγράψει κάποιος ανθρώπινες δράσεις και συμπεριφορές. Τις περισσότερες φορές με αρνητικό και κάποιες φορές με θετικό πρόσημο, όπως για παράδειγμα η γαϊδουρινή υπομονή, φυσικό πρότυπο για όσους επιθυμούν να την αποκτήσουν...
Την εικόνα με τις κότες και τα αηδόνια την χρησιμοποίησε ο όσιος Παϊσιος ο αγιορείτης, όταν θέλησε να περιγράψει την σεμνότητα και ταπεινοφροσύνη των αηδονιών που κελαηδούν και ευφραίνουν με την μελωδία τους τους ανθρώπους κρυμμένα στις λαγκαδιές, σε αντίθεση προς τις κότες, που όταν γεννούν τα αυγά...
Οι λέοντες σε όλες τις εποχές προσωποποιούν τη δύναμη, την εξουσία, την απόλυτη κυριαρχία, ενώ οι αλεπούδες την πονηριά, την προσποίηση, την καπατσοσύνη. Κοινό τους χαρακτηριστικό η επικράτηση, η εξουσία και ο έλεγχος αλλά με διαφορετικά μέσα. Οι λέοντες με τη φυσική δύναμη, οι αλεπούδες με την φυσι...
Η καλλιέργεια συνδέεται καταρχήν με τη γεωργία, την εργασία στη γη. Και επειδή αυτή η εργασία συνιστά τρόπο επικοινωνίας μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού ανθρώπινου κόσμου σε σημείο που να μιλάμε για αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων, η έννοια της καλλιέργειας χρησιμοποιείται και για την περι...
Λαμβάνοντας υπόψη τις βιβλικές, αγιοπατερικές και κυρίως τις υμνογραφικές αναφορές στον κόσμο των φυτών και των δένδρων, μπορούμε να συμπεράνουμε για την αυτοδύναμη και πάντως ιδιότυπη καθοδηγητική και θεο-παιδαγωγική δυναμική τους που εκφράζεται μέσα από μια σιωπηρή αλλά κραυγαλέα στάση που μεταφρά...
«Και ἐξήνεγκεν ἡ γῆ βοτάνην χόρτου σπεῖρον σπέρμα κατά γένος καί καθ’ ὁμοιότητα, και ξύλον κάρπιμον ποιοῦν καρπόν, οὗτό σπέρμα αὐτοῦ ἐν αὐτῷ κατά γένος ἐπί τῆς γῆς» (Γεν. 1, 12). Φυτά και δένδρα αποτελούν την πρώτη μορφή ζωής στον πλανήτη γη. Με βάση όσα γνωρίζουμε, χωρίς αυτά δεν θα μπορούσαν να ...