Χριστός Αντιφωνητής. Παναγία Άρακος, 12 αι. Κύπρος. Ο Χριστός φορά Κόκκινο χιτώνα και χρυσό ιμάτιο. Ακούγεται συχνά πως υπάρχει συμβολισμός στα χρώματα των Βυζαντινών εικόνων και κρυμμένο νόημα πίσω από αυτά. Τέτοιες απόψεις, που δεν στηρίζονται σε συγκεκριμένες πηγές της Βυζαντινής περ...
Λόγος πολύς, κυρίως μεταξύ, δυτικοευρωπαίων και Αμερικανών εικονογράφων σχετικά με το ποιο ρήμα περιγράφει καλύτερα την πράξη της δημιουργίας μιας εικόνας. Το ρήμα γράφω (write) ή το ρήμα ζωγραφίζω (paint). Στην ελληνική, και στις σλαβικές γλώσσες νομίζω, το ρήμα ζωγραφίζω έχει στη βάση του την ίδι...
Γιώργος Κόρδης: Επιχρωματισμένη μονοτυπία σε μετάξι. 2020 Στις μέρες μας η δημιουργικότητα ορίζεται κατεξοχήν ως σπάσιμο κανόνων. Μήπως όμως κι αυτή η λογική οδηγεί σε άλλου είδους εγκλωβισμούς σε μια διαφορετική «κανονικότητα» , δηλαδή σε ένα άλλο σύστημα που με τη σειρά του και με δικό του τρόπ...
Ευαγγελισμός. Αρχές του 14ου αι. Λιτάνιος αμφιπρόσωπη εικόνα. (Στην πίσω όψη είναι η εικόνα της Παναγίας Ψυχοσώστριας) από την εκκλησία της Παναγίας Περιβλέπτου Αχρίδας. . Μείζον πάντα ζήτημα η εικαστική ποιότητα στις εικόνες της Εκκλησίας. Τι είναι η ωραιότης των εικόνων, σε τι συνίσταται; Είναι ...
Η περίοδος της Βυζαντινής ζωγραφικής μετά τον 10 αι. έχει πολλές «κορυφές», πολλές μεγάλες στιγμές, αληθινά εικαστικά αριστουργήματα. Ενδεικτικά αναφέρω μερικά. Τα ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας στην Θεσσαλονίκη, (9ος αι.), τα ψηφιδωτά της Μονής Δαφνίου, στην Αττική (10ος αι.), την Παναγία του Άρακος...
Άμα μπεις με ανοιχτά μάτια μέσα σε μια ορθόδοξη εκκλησία κι αρχίσεις να βλέπεις τις τοιχογραφίες με τους αγίους μπορεί και να δεις πράγματα σπουδαία. Άμα θέλεις όμως να δεις. Γιατί αλλιώς δε βλέπεις πράγμα. Όλοι οι άγιοι στην κάτω σειρά που είναι κοντά στους θεατές έχουν το ίδιο ύψος και το ίδιο σο...
Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης. Του Γιώργου Κόρδη, Αυγοτέμπερα σε ξύλο. 25χ45 εκ. 2022 Παλιά στα χρόνια των Κομνηνών βασιλιάδων στο Βυζάντιο οι ζωγράφοι ζωγράφιζαν πιο επίπεδα με λιγότερους όγκους και στηρίζανε πολλά στην γραμμή, η οποία απέδιδε με τους ελιγμούς της και τις ωραίες σχέσεις της την πλαστ...
Ιησούς Χριστός. Μανουήλ Πανσέληνος, Πρωτάτον, Άγιον Όρος, 1295 π. Η βυζαντινή ζωγραφική ως τέχνη ελληνική συστήνεται από τον λόγο κι όχι από το συναίσθημα κι ως εκ τούτου είναι τέχνη δημόσια-κοινοτική κι όχι τέχνη ιδιωτική. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει πως είναι τέχνη η οποία, εν είδει σοσι...
Γιώργος Κόρδης, «Ο καθρέφτης». Ψηφιακή ζωγραφική. Έγραφε ο Γιώργος Σεφέρης, αφού επισκέφτηκε τις ιστορημένες λαξευτές εκκλησιές στην Καππαδοκία της Μικράς Ασίας, πως η βυζαντινή ζωγραφική εκτός των άλλων έχει θεατρικότητα. Κι αυτό το έλεγε ως αρετή κι όχι ως ψόγο όπως πιθανώς θα το εξελάμβαναν σήμ...
Γιώργος Κόρδης: «Ο Χριστός, το φως του Κόσμου». Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 60χ100 εκ., 2020 Μεταμόρφωση σήμερα. Γιορτή που έχει να κάνει με το φως που μεταμορφώνει, που αλλάζει τες μορφές και τις κάνει να χάνουν την βαρύτητά τους, την παχιά σωματικότητα χωρίς να καταλεί το σχήμα και την υπόσταση των πρα...